In onze lesmethode vind je honderden volledig uitgewerkte dramalessen, meestal rondom een thema. In dit artikel geven we je een aantal tips waarmee je zelf dramalessen rondom een thema kunt schrijven.
Meestal wordt in toneelstukken gespeeld met een vierde wand. Maar hoe werkt deze vierde wand?.
Een verteller in de voorstelling. Wel of niet doen?
Bij sommige producties is het fijn om gebruik te maken van een verteller in de voorstelling. Maar bij andere voorstellingen juist niet.
Extra rollen bedenken
Slow motion scènes maken
Slow motion betekent letterlijk langzame beweging en is een bekende term uit de filmwereld. Het gebruik ervan vergroot de spanning, de ontroering en houdt de aandacht van de kijker langer vast.
Kostuums in de dramales
Kinderen vinden niets leuker dan zichzelf verkleden. Van kleuters tot bovenbouw, bijna ieder kind beleeft plezier aan het zich uitdossen als een ander. In dit artikel lees je hoe je kostuums in kunt zetten in de dramales.
Drama? Vijf redenen waarom je er vooral niet aan moet beginnen.
Wat is het verschil tussen toneel, theater en drama?
Wij krijgen vaak de vraag wat het verschil is tussen toneel, theater en drama. Logisch, want de termen worden nogal eens door elkaar gebruikt. Hieronder de verschillen en overeenkomsten.
Van pantomime tot tableaus - een introductie in spelvormen
In dit artikel bespreken wij de 5 basisspelvormen, die in DramaOnline gebruikt worden: pantomime, improvisatie, tableaus, toneelspel en bewegingsspel. Een spelvorm vormt het uitgangspunt van een dramales.
Pantomime - één van de spelvormen in de dramales
Bij pantomime wordt een situatie of verhaal uitgebeeld met behulp van mimiek, gebaren en lichaamstaal. Er wordt geen tekst en attributen gebruikt.
Improvisatie - één van de spelvormen in de dramales
Tableaus - één van de spelvormen in de dramales
De spelvorm tableaus - ook wel tableau vivant oftewel levend schilderij. De spelers bevriezen een bepaalde handeling, personage of situatie, waardoor een levend schilderij ontstaat.
Toneelspel - één van de spelvormen in de dramales
Toneelspel is de meest bekende werkvorm. In veel theatervoorstellingen, films en series wordt toneelspel gebruikt. Deze techniek zal bij de leerlingen ook het meest bekend zijn wanneer zij denken aan acteren of drama.
Wat is mijn rol als leerkracht tijdens een dramales?
Hoe werkt de spelvorm teacher-in-role?
In een aantal van onze dramalessen gebruiken we de spelvorm teacher-in-role. Een laagdrempelige en fantasievolle manier om met de leerlingen tot spel te komen. In dit artikel leggen we je graag uit hoe het werkt.
Wie, Wat, Waar
In de dramales wordt vaak gewerkt met de Wie, Wat en Waar. Maar wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld? En hoe kun je deze 3 W’s inzetten?
Stemgebruik in de dramales
Bij veel speltechnieken wordt de stem ingezet. Door in de dramales al aandacht te besteden aan goed stemgebruik, zijn de spelers tijdens presentatiemomenten beter en prettiger verstaanbaar.
Timing
Spelenderwijs de woordenschat vergroten met drama
Veel leerkrachten zoeken naar manieren om de woordenschat van hun leerlingen op een speelse en interactieve manier te ontwikkelen.
Wist je dat drama daarbij kan helpen?
Burgerschap en drama:
hoe we van kleine mensen betrokken burgers maken
Drama: een essentieel onderdeel van het basisonderwijs
21st century skills en drama:
een perfecte combinatie
De 21st century skills – vaardigheden die essentieel zijn in de huidige en toekomstige samenleving – zijn een belangrijk aandachtspunt binnen het onderwijs. Drama biedt een praktische en speelse manier om deze vaardigheden te ontwikkelen.
Muziek tijdens de dramales -
5 manieren om muziek in te zetten