Een dramales voorbereiden (artikel)
07 juli 2021 

Een dramales voorbereiden (artikel)

Net zoals je dat bij ieder ander soort les doet, bereid je een dramales goed voor. Dit voorkomt chaos en geeft jou en de leerlingen een zeker gevoel. Wat kun je doen om je dramales goed voor te bereiden?

Kies het juiste lesmateriaal

Je les staat of valt bij het lesmateriaal dat je voor je groep uitzoekt. Daarbij houd je rekening met een aantal factoren:

  • Aan welke leeftijdsgroep geef je les?
  • Hoelang mag je dramales duren?
  • Aan welk lesdoel wil je werken?
  • Wat heeft de groep nodig; bijvoorbeeld een energieke, klassikale les of juist een les waarin geconcentreerd in groepjes gewerkt wordt?
  • Heb je veel ruimte zoals in een speelzaal of geef je de les in het klaslokaal?
  • Is er een thema in het lesprogramma waar je in je dramales rekening mee wilt/kunt houden?

In onze lesmethode hebben wij al het beschikbare lesmateriaal duidelijk in categorieën opgedeeld. Zo zie je in één oogopslag voor welke combinatiegroep de les of oefening geschikt is, hoe lang het duurt, aan welke lesdoelen gewerkt wordt en bij welk thema of ander vak de les aansluit.

Een goede manier om te testen of het lesmateriaal bij jouw groep aansluit, is je voor te stellen dat de groep de les uitvoert. Zie je jouw groep deze les doen? Lopen ze wellicht ergens op vast? Heeft de les hier en daar een aanpassing nodig om hem beter geschikt te maken voor jouw leerlingen? Is de warming-up voor dit moment te energiek voor de groep en wissel je deze opwarmoefening liever in voor een concentratieoefening? Door de les van tevoren te visualiseren zul je keuzes maken waardoor je lesmateriaal beter op de groep is afgestemd. Maar zie ook niet teveel beren op de weg. Je leerlingen zouden je ook zomaar kunnen verrassen en tot meer in staat zijn dan je denkt.

Lesdoel helder hebben

Weet duidelijk aan welk lesdoel je werkt in de les die je gaat geven. Wil je bijvoorbeeld focussen op samenwerken of feedback geven (persoonlijkheidsvormende doelstellingen)? Of wil je graag dat de leerlingen inzicht krijgen in de structuur van een verhaal of werken aan een personage (vakspecifieke doelstellingen)? Je kunt het lesdoel waar je aan werkt communiceren met de leerlingen bij aanvang van de les. Dit geeft de les meer richting en focus voor jou en de leerlingen.

Lokaal gereed maken

Een inkoppertje… maar wel heel belangrijk. Richt de ruimte in voor een dramales.

  • Test je muziekinstallatie of het geluid van het digibord en zet de nummers die je in de les gaat gebruiken klaar.
  • Maak met stoelen of banken een opstelling in het lokaal. In DramaOnline werken we als startpunt graag vanuit de kring.
  • Leg alle materialen klaar die je nodig hebt in de les. Dus een prentenboek, dialogen, rekwisieten, enzovoort.
  • Wie weet wil je de les introduceren met een filmpje. Zet deze alvast klaar.

Les doornemen

Lees de les van tevoren nog even goed door. Het is fijn om te weten hoe de les in grote lijnen verloopt, zodat je niet voor iedere stap op je papier of scherm hoeft te kijken.

Denk ook goed na over je introductie. Hoe leid je de les in? Vertel je iets over de speltechniek die in de dramales centraal staat? Doe je een oefening voor? Laat je een filmpje zien als vertrekpunt?

Onze lesmethode is volledig ingericht op digitaal lesgeven. Alles wat je nodig hebt voor de les kun je dus lezen en afspelen vanaf je smartphone, tablet of computer. Veel leerkrachten vinden het prettig om daarnaast de les op papier in handen te hebben. Om die reden hebben wij bij al onze kant-en-klare dramalessen een spiekbriefje toegevoegd. Hierop staan de oefeningen en spelvoorbeelden vermeld. Met voldoende ruimte om zelf aantekeningen te maken, zodat je de les naar je hand kunt zetten.

Evalueer de les

Eigenlijk hoort dit niet bij de voorbereiding, maar dit is wel heel nuttig. Denk na afloop kort na over het verloop van de les. Wat heb je gewaardeerd in de les? Wat heeft je verrast? Wat neem je mee voor de volgende les? Misschien waren de leerlingen nog lang niet uitgekeken op het thema van je les of heb je bij het presentatiemoment nog niet alle groepjes aan bod kunnen laten komen. In dat geval zou je een vervolg op je les kunnen maken, zodat de leerlingen de speltechniek of het thema verder kunnen verdiepen.

Veel succes met je dramales!

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down