Page content

article content

Dramalessen voor Week tegen Pesten (18-22 september)

Van 18 t/m 22 september vindt de Week tegen Pesten plaats. Dit is hèt moment om extra aandacht te besteden aan groepsvorming in de klas. De sfeer die je als leerkracht in de eerste weken na de zomervakantie neerzet, heeft een impact op de rest van het jaar en bepaalt voor een groot deel de mate waarin pestgedrag voorkomt.

Samen met Stichting Omgaan met Pesten (www.omgaanmetpesten.nl) heeft DramaOnline een lessenserie ontwikkeld met als doel het pesten bespreekbaar en inzichtelijk te maken. Drama is het vak bij uitstek om te werken aan een positief zelfbeeld, een goede samenwerking en een prettige sfeer in de klas.

In de lessen wordt gebruik gemaakt van het kaartspel "Ik denk me sterk". Op de 60 kaarten uit dit spel staat een afbeelding en een helpende gedachte. Deze helpende gedachten richten zich op vier thema's: weerbare lichaamstaal, opkomen voor jezelf en een ander, zelfvertrouwen en omgaan met eigen en andermans grenzen. Door het spel in te zetten leren kinderen de eigen niet-helpende gedachten te herkennen en om te zetten in helpende gedachten. Op die manier zullen zij positiever gaan denken en gemakkelijker voor zichzelf en een ander opkomen. (www.ikdenkmesterk.nl)

De lessenserie bestaat uit 4 dramalessen (één voor iedere combinatiegroep). De lessen zijn onderdeel van onze lesmethode en uiteraard ook na de Week tegen Pesten prima in te zetten.

Ik kan het (groep 1/2)
Deze dramales voor de kleuters gaat over zelfvertrouwen. De leerlingen ervaren het verschil tussen sterke en zwakke houdingen. Ze maken hierbij de verbinding met hun eigen kwaliteiten. In de kernopdracht maken de leerlingen in tweetallen een drietal beelden waarin ze laten zien waar zij goed in zijn.

 

Ik kom voor mezelf op (groep 3/4)
In deze les voor groep 3/4 staat het thema voor jezelf en anderen opkomen centraal. De les begint met elkaar ontmoeten en helpen. Vervolgens worden verschillende situaties gespeeld waarin het belangrijk is om voor jezelf of een ander op te komen. Welke lichaamstaal en tekst is hierbij wenselijk? Als inspiratiebron hiervoor worden de kaarten uit het spel "Ik denk me sterk" gebruikt.

 

Hier ben ik (groep 5/6)
De leerlingen van groep 5/6 ontdekken op welke manieren je je sterk of zwak kunt voelen en uiten. Er wordt onderzocht welke gesproken taal past bij een weerbare lichaamstaal. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes een scène waarin een negatieve situatie door middel van een helpende gedachte op de spelkaart omgebogen wordt naar een positieve situatie.

 

Ik geef mijn grenzen aan (groep 7/8)
De les voor groep 7/8 gaat over omgaan met eigen en andermans grenzen. De leerlingen maken kennis met de helpende gedachten in het "Ik denk me sterk" spel. Ze helpen elkaar om deze gedachten in beeld om te zetten en bedenken een eigen helpende gedachte. Ze improviseren scènes waarbij het belangrijk is om grenzen aan te geven, in zowel fictieve als herkenbare situaties. Hierbij wordt aandacht besteed aan wenselijk en niet-wenselijk gedrag.

 

De dramalessen zijn gratis toegankelijk voor onze abonnees. Nog geen abonnement op DramaOnline? Kijk hier voor meer informatie over onze lesmethode. Het kaartspel 'Ik denk me sterk' is hier los te verkrijgen.

Comment Section

0 reacties op “Dramalessen voor Week tegen Pesten (18-22 september)

Plaats een reactie


*