arrow_drop_up arrow_drop_down
14 juni 2020 

Serie met 13 nieuwe geschiedenislessen online!

Nieuwe vakoverstijgende discipline toegevoegd: geschiedenis

Zoals je van ons gewend bent, sluiten wij met ons dramamateriaal graag aan bij andere vakgebieden. Zo hebben we lessen waarin bijvoorbeeld beeldende kunst, literatuur of muziek centraal staat. In de methode hebben we nu een nieuwe vakoverstijgende discipline toegevoegd: geschiedenis. Inmiddels hebben we 13 nieuwe geschiedenislessen aan de methode toegevoegd, inclusief theaterteksten en spelkaarten. Allemaal ontwikkeld door dramadocent Yvonne Bokdam. We zijn ongelooflijk blij met deze toevoeging aan de methode. Door verhalen uit het verleden in spel om te zetten, komen de gebeurtenissen voor de leerlingen echt tot leven.

De komende tijd zullen er nog meer geschiedenislessen volgen. Zeker aangezien het thema van de Kinderboekenweek ‘En toen…’ is. 🙂

Beschikbare geschiedenislessen

Groep 3/4

Ridders

Ridders waren de soldaten van de Middeleeuwen. Ze beschermden de mensen en vochten in oorlogen. Maar in deze dramales hebben de twee ridders Martijn en Koen niet zoveel te doen en vervelen zich.
Het uitgangspunt van deze les is het liedje “Ridder Martijn en Ridder Koen” van Chris Winsemius. De leerlingen ontwikkelen zelf een extra couplet op rijm en beelden dit vervolgens uit.

Groep 5/6

Het Oude Egypte

Deze les gaat over het dagelijks leven van de oude Egyptenaren. De leerlingen spelen scènes waarin ze het land bewerken en in hun levensonderhoud voorzien. Hierbij spelen de omstandigheden van het harde werken en de bijpassende emoties een belangrijke rol.

 

De Romeinen

In deze les verdiepen de leerlingen zich in het vermaak in de Romeinse tijd. Aan de hand van afbeeldingen en beelden maken ze tableaus passend bij Romeinse sporten en wedstrijden, zoals worstelen, wagenrennen en gladiatorengevechten. De houding van het lichaam is hierbij het uitgangspunt.

 

Ridders

In de Middeleeuwen waren er veel verschillende beroepen. Veel herkennen we nog (bijvoorbeeld bakker of slager), maar er waren ook beroepen die nu (bijna) niet meer bestaan. In deze dramales gaan de leerling aan de slag met een bekend beroep uit de Middeleeuwen: de ridders. Ze leren wat de taken van een ridder waren, hoe een ridder zich voelde tijdens zijn werkzaamheden en hoe je een ridder werd.

Groep 7/8

Rangen en standen in het Oude Egypte

Deze dramales voor de bovenbouw gaat over rangen en standen in het Oude Egypte. Hierbij wordt de spelvorm statusspel gebruikt: de baas (hoge status) en de underdog (lage status). De leerlingen maken scènes die passen bij verschillende rangen.

 

Egyptische goden

Deze les gaat over Egyptische goden. De leerlingen maken kennis met de goden en hun kenmerken. En ze duiken door middel van de spelvorm tableaus dieper in op het verhaal van de god Osiris.

 

De Romeinen

In deze les verdiepen de leerlingen zich in de verschillende belangrijke gebouwen en plekken in het dagelijks leven van de Oude Romeinen. Ze ontdekken welke handelingen passen bij bijvoorbeeld een amfitheater, forum of badhuis. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes een scène in een setting uit de Romeinse tijd.

 

Ridders

Ridders waren de soldaten van de Middeleeuwen. Ze voerden oorlog en als ze niet hoefden te vechten, deden ze mee aan toernooien. In deze dramales maken de leerlingen een zwaardgevecht tussen ridders. Respect en vertrouwen spelen hierbij een belangrijke rol.

 

Nieuws in de Middeleeuwen

In de Middeleeuwen bestonden er nog geen kranten. Het gewone volk was voor zijn nieuws aangewezen op rondtrekkende pelgrims en troubadours. In deze les ontdekken de leerlingen wat er allemaal mis kan gaan in de mondelinge overdracht van nieuws.

 

Heksenvervolging

In deze dramales voor de bovenbouw staat de heksenvervolging uit de Middeleeuwen centraal. De leerlingen spelen improviserend verschillende manieren van het veroordelen van heksen. Ze leren daarbij over de heksenproeven en heksenjagers. Daarnaast bedenken ze manieren waarop de heksen aan deze proeven kunnen ontsnappen, zowel realistisch (zoals het in de Middeleeuwen zou kunnen gebeuren) als onrealistisch (vanuit de fantasie).

 

Eerste Wereldoorlog

De Eerste Wereldoorlog staat ook wel bekend als “loopgravenoorlog”, omdat er veel vanuit loopgraven werd gevochten. De Fransen wilden graag Elzas Lotharingen veroveren van de Duitsers. Ze hadden genoeg ervaring met aanvallen, maar niet met verdedigen. Ook was de kleding van de Duitsers gecamoufleerd (legerkleuren) en droegen de Fransen opvallende blauw met rode uniformen. Zij waren dus veel zichtbaarder! Deze dramales gaat daarom over zien en gezien worden.

 

Tweede Wereldoorlog (les 1)

In deze eerste dramales uit de serie over de Tweede Wereldoorlog staat statuswissel centraal. De leerlingen maken stilstaande beelden waarin de status binnen een situatie uit de oorlog verandert.

 

Tweede Wereldoorlog (les 2)

In deze tweede dramales uit de serie over de Tweede Wereldoorlog staan macht en onmacht centraal. Deze hoge en lage status worden door middel van lichaamshouding uitgebeeld. Naar aanleiding van situaties uit de Tweede Wereldoorlog maken de leerlingen scènes met stilstaande beelden.

We gaan nog eventjes door met geschiedenislessen schrijven. Heb je een specifieke periode of gebeurtenis uit het verleden in gedachten waar je een dramales bij zou willen zien? Laat het ons weten; we gaan graag voor je aan de slag!

Bovenstaande dramalessen zijn gratis te gebruiken voor onze abonnees. Nog geen abonnement op DramaOnline? Kijk hier voor meer informatie over onze lesmethode.

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Reactie plaatsen