Page content

article content

Valentijnsdag! 5 Leuke dramaoefeningen die perfect passen bij de dag van de liefde

Op 14 februari is het Valentijnsdag. Een dag over liefde en vriendschap die voor veel kinderen spannend is. Hieronder vind je 5 dramaoefeningen, die perfect passen bij Valentijnsdag.

Knuffeltikkertje (groep 3-8)
De leerlingen rennen door de ruimte. Eén van hen is de tikker. De leerlingen kunnen niet getikt worden wanneer zij in tweetallen een arm om elkaar heen slaan. Op deze manier mogen ze 10 tellen blijven staan. Wanneer een derde leerling een arm om één van de twee knuffelende leerlingen slaat, moet de buitenste leerling loslaten. Degene die getikt wordt, is de nieuwe tikker. Dit kun je een aantal minuten door laten gaan.

 

Liefdesbrief (groep 5-8)
De leerlingen staan in de kring. Je noemt een situatie die met verliefdheid te maken heeft. Iedere leerling maakt om de beurt een stilstaande houding, die past bij de situatie. De houding en dus ook de bijbehorende emotie wordt per persoon een stapje groter. Wanneer de emotie niet groter uitgebeeld kan worden, start je met een nieuwe situatie.

Voorbeelden:

  • Je krijgt een liefdesbrief van iemand op wie je verliefd bent.
  • Je krijgt een kleffe zoen van iemand die je niet leuk vindt.
  • Je ziet een heel mooi iemand.
  • Je vraagt verkering aan iemand, maar die zegt “nee”.

Tip: Doe deze oefening eerst met een aantal leerlingen voor.

 

Gezamenlijke hobby (groep 4-6)

De leerlingen staan in de kring. Eén van de leerlingen doet een stap naar voren en beeldt een activiteit uit, die hij of zij graag doet. Bijvoorbeeld paardrijden, ijs eten of vliegeren. Wanneer er meer leerlingen zijn die dit graag doen, stappen zij ook naar voren en beelden tegelijkertijd de handeling uit. Hierna stapt iedereen weer terug in de kring en beeldt een volgende leerling een nieuwe activiteit uit.

Tip: Doordat leerlingen ook kunnen aansluiten bij activiteiten van een ander, is het niet noodzakelijk alle leerlingen een eigen hobby uit te laten beelden. Wanneer je merkt dat een leerling nog niet bij een ander heeft meegedaan, kun je hem of haar vragen zelf een hobby te spelen.

 

In jouw buurt (groep 3-8)

De leerlingen worden verdeeld in tweetallen. Leerling 1 rent naar een plek in de ruimte en neemt daar een stilstaande houding aan. Leerling 2 rent vervolgens naar de ander toe en sluit zich met dezelfde houding bij dit beeld aan. Nu rent leerling 2 weg en neemt een nieuwe pose aan. Leerling 1 sluit zich hierbij aan. Herhaal dit een aantal keer.

 

Een ander lichaamsdeel (groep 1-4)

De leerlingen dansen door de ruimte. Wanneer de muziek stopt, noem je een lichaamsdeel. De leerlingen zoeken zo snel mogelijk een andere leerling op en houden het genoemde lichaamsdeel tegen elkaar. Wissel verschillende lichaamsdelen af, zoals een knie, schouder of oor.

Of geef een dramales uit onze lesmethode rondom liefde en vriendschap, bijvoorbeeld “Kikker is verliefd” of “Romeo en Julia”.

 

Comment Section

1 reactie op “Valentijnsdag! 5 Leuke dramaoefeningen die perfect passen bij de dag van de liefde


Plaats een reactie


*