Een sportieve draai aan je dramales
01 augustus 2021 

Een sportieve draai aan je dramales

De Olympische Spelen in Japan zijn in volle gang. Drie weken vol sportieve activiteiten in allerlei disciplines. Van zwemmen tot voetbal, van judo tot turnen en van fietsen tot roeien. Hoe leuk is het dan om daarop in te spelen tijdens je dramales? In onze methode vind je diverse dramalessen, die gaan over bewegen, zomerse & winterse sporten en natuurlijk de Olympische spelen. 

Dramalessen over sporten & bewegen

  • Emotiedans (groep 1/2): In deze dramales maken de kleuters bewegingen passend bij verschillende emoties. 
  • Igor Stippelkampioen (Kinderboekenweek 2013) (groep 1/2): in de les wordt aandacht besteed aan fysieke tegenstellingen, zoals groot en klein. De leerlingen beelden sporthandelingen uit en koppelen hieraan emoties.
  • Schildpad en Haas (groep 3/4): de fabel 'Schildpad en Haas' is de inspiratiebron voor deze dramales voor groep 3/4. De leerlingen maken klassikaal een groepspresentatie, waarin de fabel in beweging wordt uitgebeeld.
  • Wintersport (groep 3/4): in deze dramales staan wintersporten, zoals deze op de Olympische Spelen plaatsvinden, centraal. De leerlingen zetten stilstaande beelden neer waarin de soort sport, fase van de wedstrijd en de winnaar duidelijk wordt.
  • De tijdrit (Kinderboekenweek 2013) (groep 3/4): deze dramales hoort bij de Kinderboekenweek 2013 en gaat over het boek "De Tijdrit" door Rod Waters.
  • Schaatsen (groep 5/6): in deze dramales voor groep 5/6 wordt aandacht besteed aan verschillende vormen van schaatsen. De leerlingen werken in de les toe naar een scène rondom een wedstrijd in kunstrijden of in langebaanschaatsen.
  • De Romeinen (groep 5/6): In deze les verdiepen de leerlingen zich in het vermaak in de Romeinse tijd. Aan de hand van afbeeldingen en beelden maken ze tableaus passend bij Romeinse sporten en wedstrijden, zoals worstelen, wagenrennen en gladiatorengevechten.
  • Theatersport (Kinderboekenweek 2013) (groep 5/6): in deze dramales is gekozen voor simpele improvisaties zonder wedstrijdvorm rondom het thema Sport, zodat de leerlingen binnen een veilige sfeer kennis met de spelvorm kunnen maken.
  • Sport (groep 5/6): In deze les zetten de leerlingen verschillende sporten om in stilstaande beelden.
  • Stage fighting (groep 7/8): in deze les maken de leerlingen kennis met stage fighting, oftewel toneelvechten. Ze leren een aantal technieken, waarmee ze vervolgens in tweetallen een gevecht maken.
  • Ridders (groep 7/8): In deze dramales maken de leerlingen een zwaardgevecht tussen ridders.
  • Olympische Spelen (groep 7/8): deze dramales voor groep 7/8 is ontwikkeld in het kader van de Olympische Spelen. In de les maakt de bovenbouw een openingsceremonie waarin de landenteams gepresenteerd worden.
  • Het Grote Theaterspel (Kinderboekenweek 2013) (groep 7/8): De dramaoefeningen in deze les worden uitgevoerd in teamverband. Ieder team kan ingrediënten (kostuums, rekwisieten, muziek) winnen voor de eindopdracht, waarin een scène gemaakt wordt.
  • Energie (CITO) (groep 7/8): deze energieke dramales is bijzonder geschikt voor in de CITO-week. Een les waar de leerlingen in deze spannende periode hun energie kwijt kunnen.

Sportieve dramaoefeningen

  • Sportwedstrijd (groep 3 t/m 8)
  • Sportwedstrijd met een probleem (groep 5/6)
  • De scheidsrechter (groep 5/6)
  • Stop de dans - tweetallen (groep 1 t/m 3)

Bovenstaande dramalessen en -oefeningen zijn gratis te gebruiken voor onze abonnees. Nog geen abonnement op DramaOnline? Kijk hier voor meer informatie over onze lesmethode.

Over de schrijver
Rik startte ruim 15 jaar geleden als groepsleerkracht op een Daltonschool. Inmiddels is hij ICT-coördinator op een aantal basisscholen. Uit zijn liefde voor het vak drama en voor ICT is het idee voor DramaOnline ontstaan. Binnen DramaOnline houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van het systeem achter de lesmethode en de multimediale toepassingen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down