arrow_drop_up arrow_drop_down
Alternatieven voor de afscheidsmusical op een rij
26 mei 2020 
in Actueel

Alternatieven voor de afscheidsmusical op een rij

Normaal gesproken was je in deze laatste weken van het schooljaar hard aan het repeteren met je groep 8 voor de afscheidsmusical. Maar zoals op zoveel gebieden, zul je ook wat betreft de uitvoering van de eindvoorstelling flinke aanpassingen moeten doen. Met honderd ouders en leerlingen in een aula, gymzaal of theaterzaal zitten, is dit jaar vanwege corona echt niet mogelijk. Maar wat kan dan wel?

We hebben laatst een onderzoekje gedaan onder de abonnees van onze lesmethode en gevraagd op welke manier zij de afscheidsmusical gaan vormgeven dit jaar. In het overzicht hieronder zie je enkele oplossingen plus een aantal tips van ons. Want helemaal geen eindvoorstelling presenteren is natuurlijk ook saai. 🙂

Scènes van een bestaande musical opnemen en monteren tot een film

Deze optie hebben we veel voorbij horen komen. De musical was al ingekocht en wie weet waren de rollen zelfs al verdeeld voor de coronacrisis. Zonde om dat materiaal te laten liggen. Je kunt op en rond de school de scènes opnemen. Monteer de scènes tot een film (of laat dat doen) en stuur deze naar de ouders.

  • Voor het opnemen van de scènes is niet persĂ© professionele apparatuur nodig. Met een smartphone met goede camera kom je al een heel eind. Wil je graag een professioneel resultaat en/of een groot deel van het filmwerk uit handen laten nemen? Er zijn veel bedrijven die voor niet al te hoge kosten een film- en monteerpakket aanbieden aan basisscholen.
  • Geluid is nog belangrijker dan beeld. Tekst die onverstaanbaar is, een constante ruis, auto’s die voorbij rijden… Voor de kijker is het lastig zich te concentreren als er veel afleiding qua geluid is. Zoek dus een rustige plek op. Stimuleer de spelers om niet door elkaar heen te praten en goed volume te geven.
  • Wees kritisch op de lengte van de film. Een afscheidsmusical duurt al snel 90 minuten. Dit is behoorlijk lang voor een film, die door de ouders thuis bekeken wordt. Kunnen er wellicht scènes of liedjes uit of ingekort worden?
  • Natuurlijk is het hartstikke leuk als de achtste-groepers de film samen op school kunnen bekijken!

Zelf scènes maken en monteren tot een film

Je kunt de leerlingen ook zelf scènes laten bedenken rond een thema. Bijvoorbeeld over hun herinneringen aan de basisschooltijd of over hoe ze hun leven zien over 25 jaar. Of maak er een talentenshow van. De scènes kunnen op school gerepeteerd en opgenomen worden. Of de leerlingen doen dit zelf thuis, waardoor korte vlogs ontstaan, die samen tot één film gemonteerd kunnen worden.

Onze dramales ‘Einde schooljaar’ is erg geschikt om materiaal voor de scènes te verzamelen. In deze les blikken de leerlingen terug op het afgelopen schooljaar en worden de hoogtepunten door middel van toneelspel gepresenteerd.

Locatietheater rond de school

Laat de leerlingen scènes maken in groepjes, die zij op een plek rond de school kunnen uitvoeren. Het publiek wordt in kleine groepjes langs de verschillende scènes geleid. Iedere scène wordt dus meerdere keren gespeeld. Kost wat denkwerk en voorbereiding, maar zorgt gegarandeerd voor een speciale avond.

  • Een goed draaiboek is hier cruciaal. Doordat de groepjes publiek rouleren, is er een constante verplaatsing van mensen. Zorg ervoor dat alle scènes ongeveer even lang duren, zodat het publiek niet staat te wachten. Geef iedere groep publiek een begeleider mee, die ze de weg naar de volgende scène wijst en oplet dat alles in goede banen loopt.
  • Communiceer vooraf duidelijk aan het publiek wat er van ze verwacht wordt en maak de groepen niet te groot. Laat de leerlingen bijvoorbeeld alleen hun ouders meenemen.
  • Tijdens de route kan er iemand met een camera meelopen en de scènes filmen, zodat broertjes, zusjes, opa’s en oma’s op een later moment ook kunnen genieten van de voorstelling.

Uitvoering per livestream

Dit is een spannend alternatief, maar als het lukt wel een heel leuke. Speel de musical zoals je normaal gesproken zou doen, maar dan zonder publiek. En registreer de voorstelling via een platform als Zoom. De spelers hebben nog steeds het gevoel van het spelen voor publiek en de ouders thuis ervaren dat de voorstelling ‘live’ voor hen gespeeld wordt.

  • Techniek is bij deze optie heel belangrijk. Regel iemand die zich bezig houdt met de liveregistratie, zodat jij je helemaal kunt richten op de begeleiding van de leerlingen.
  • Voor jou en de leerlingen is het prettig te weten dat het streamen werkt. Test van tevoren het platform samen uitvoerig uit. Bekijk ook op beeld op welke manier de voorstelling het best tot zijn recht komt.
  • Niet alle ouders zullen weten hoe je met een livestream omgaat. Spreek met elkaar een eerder moment af (bijvoorbeeld de avond voor de musical) waarop iedereen inlogt en deelneemt aan de bijeenkomst. Wanneer er dingen niet werken of onduidelijk zijn, komt dat direct naar voren en niet pas tijdens de grote avond.

De musical meerdere keren spelen

De optie die het dichtst bij de normale situatie ligt… Je kunt de musical meerdere keren spelen, waarbij er telkens een deel van de ouders komt kijken. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je groep 8 klas(sen), maar met een groep van 30 leerlingen zou je twee rondes kunnen spelen voor 30 man publiek. Voor de ouders speciaal, omdat ze met een select gezelschap toch live naar de voorstelling mogen komen kijken. En voor de leerlingen speciaal, omdat ze de voorstelling waar ze veel werk van hebben gemaakt, meerdere keren mogen laten zien. Daarnaast is het ook een waardevolle ervaring om een voorstelling te zien groeien zodra je hem vaker speelt.

Stripverhaal van foto’s

Maak foto’s van de verhaallijnen en personages en verwerk deze tot stripverhaal. Op de computer kunnen tekstballonnen toegevoegd worden. Het geheel kan uitgeprint worden of gemaild worden naar de ouders en leerlingen.

Een aantal alternatieven op de groep 8 musical. En er zijn er waarschijnlijk nog veel meer te bedenken. Heb jij nog een goede tip? Laat het hieronder weten. Daar help je andere leerkrachten enorm mee!

In onze lesmethode hebben we trouwens een lessenreeks beschikbaar als ondersteuning bij het repeteren voor de voorstelling van groep 8. Ook in deze tijd waardevol!

De genoemde dramalessen zijn gratis te gebruiken voor onze abonnees. Nog geen abonnement op DramaOnline? Kijk hier voor meer informatie over onze lesmethode.

 

 

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Reactie plaatsen