De Gouden Weken: een goed begin is het halve werk!
12 augustus 2021 

De Gouden Weken: een goed begin is het halve werk!

Door aan het begin van het schooljaar aandacht te besteden aan de groepsvorming, creëer je een veilige sfeer in de klas, verhoog je het plezier op school en verbeter je de leerprestaties. In de Gouden Weken, de eerste paar weken na de zomervakantie, leg je de basis voor de rest van het schooljaar.

Speciaal voor deze belangrijke periode hebben wij in samenwerking met Stichting Omgaan met Pesten een serie dramalessen voor de Gouden Weken ontwikkeld. 

Vijf fasen

De Gouden Weken zijn in te delen in vijf fasen, die bij elkaar ongeveer 6 weken duren. Na deze weken zijn de rollen, normen en waarden grotendeels bepaald.

Fase 1: Forming (oriënteren)

In deze oriënterende fase maakt de groep kennis met elkaar. Misschien is de groepsindeling veranderd, zijn er nieuwe leerlingen bijgekomen of staat er een onbekende leerkracht voor de groep. Maar zelfs wanneer de groep en de leerkracht gelijk gebleven zijn, vindt er oriëntatie plaats. De leerlingen hebben elkaar een aantal weken niet gezien en hebben afzonderlijk van elkaar veel beleefd. Tijd om elkaar (opnieuw) te leren kennen dus.

Fase 2: Storming (presenteren)

De verhouding tussen leerlingen wordt steeds duidelijker. Wie presenteert zich als de leider? Wie hoort bij wie? Wie heeft het voor het zeggen?

Dit kan een onrustige periode zijn, omdat leerlingen (soms letterlijk) vechten voor hun positie in de groep. Wanneer er subgroepjes zijn ontstaan, kunnen deze onderling botsen.

Fase 3: Norming (normeren)

De regels, waarden en normen van de groep worden bepaald, waarbij de groepsleiders het voor een groot deel voor het zeggen hebben. Het is nu helder wie welke rol in de samenwerking heeft.

Fase 4: Performing (presteren)

In deze fase wordt duidelijk hoe de leerlingen met elkaar en met de leerkracht omgaan. Wanneer dit op een positieve manier gebeurt, is de groep een team en werken de leerlingen constructief samen.

Fase 5: Reforming (evalueren)

Het einde van het jaar (of een periode) is in zicht. Door het naderende uit elkaar gaan, ontstaat een nieuwe groepsdynamiek. Er kunnen opstootjes of juist nauwe contacten ontstaan.


Speciale lessenserie Gouden Weken

Als leerkracht speel je een essentiële rol in deze belangrijke eerste weken na de zomervakantie. Het vol inzetten op de groepsvorming kan als een grote tijdsinvestering voelen, maar het achteraf ‘repareren’ kost vaak veel meer tijd en moeite.

Om je te ondersteunen in het bewust werken aan de interactie tussen jou en de leerlingen hebben wij in samenwerking met Stichting Omgaan met Pesten (www.omgaanmetpesten.nl) een serie dramalessen voor de Gouden Weken ontwikkeld. Met deze lessenserie De Gouden Weken besteed je actief aandacht aan het groepsvormingsproces. Er is een serie voor de onderbouw (groep 1-4) en een serie voor de bovenbouw (groep 5-8) beschikbaar. Iedere serie bestaat uit drie dramalessen.

De eerste les is gericht op kennismaking, de tweede les op volgen en leiden en de laatste les op samenwerking. De dramalessen worden bij voorkeur in de eerste vier weken na de zomervakantie gepland.

De dramalessen zijn -naast honderden andere dramalessen, oefeningen en video’s- onderdeel van onze lesmethode DramaOnline. De zes lessen staan klaar in onze lesmethode DramaOnline. Gratis voor onze abonnees.

Als je nu een abonnement aanvraagt, kun je het materiaal direct inzetten tijdens die eerste belangrijke weken.

Wil je eerst een voorproefje? Laat dan hier je gegevens achter. Je krijgt de eerste les van de onder- en bovenbouw gratis in je mailbox. 

Klik hier om het gratis E-boek van de Gouden Weken te ontvangen.


Wat kun je verwachten van een abonnement op DramaOnline?

  • Honderden kant-en-klare dramalessen, dramaoefeningen en korte dramamomenten
  • Elke week tips voor oefeningen en lessen, en een nieuwe Creatieve Kronkel
  • Ondersteuning door middel van heldere instructievideo's
  • Nooit meer op zoek naar geschikte muziek of spelkaarten; met één druk op de knop heb je alles op een presenteerblaadje
  • Altijd actueel lesmateriaal, dat aansluit bij bijvoorbeeld de Kinderboekenweek, feestdagen en prentenboeken

En misschien wel de belangrijkste... Krijg meer vertrouwen in het geven van een dramales. Net als die 3000 leerkrachten in Nederland en Vlaanderen die al enthousiast gebruik maken van DramaOnline. 

Doe je mee? Vraag hier een abonnement aan

Maak er wat moois van komend schooljaar!

Over de schrijver
Rik startte ruim 15 jaar geleden als groepsleerkracht op een Daltonschool. Inmiddels is hij ICT-coördinator op een aantal basisscholen. Uit zijn liefde voor het vak drama en voor ICT is het idee voor DramaOnline ontstaan. Binnen DramaOnline houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van het systeem achter de lesmethode en de multimediale toepassingen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down