Nieuwe lessenserie 'Een sterke groep'- Werk samen aan een positieve sfeer in de groep

Nieuwe lessenserie 'Een sterke groep'- Werk samen aan een positieve sfeer in de groep

Op 19 april vindt de Landelijke Dag tegen Pesten plaats. Op deze dag wordt extra aandacht geschonken aan het stoppen van pesten en aan de gevolgen van het pesten voor iedereen: slachtoffers, pesters, meelopers en omstanders. 

Kenniscentrum omgaan met pesten dramalessen tegen pestenSamen met Kenniscentrum Omgaan met Pesten hebben wij een nieuwe lessenserie ontwikkeld over het vormen van een sterke groep. Centraal in deze lessen staat de toolkit "Ik denk me sterk". Met deze toolkit leren kinderen niet-helpende gedachten herkennen en omzetten in helpende gedachten. 

Lessenserie 'Een sterke groep'

De nieuwe lessenserie heeft als doel de leerlingen uit te nodigen actief bij te dragen aan een positieve sfeer in de groep.

Voor elke combinatiegroep vind je een speciale les in onze dramalesmethode. In de lessen wordt gebruik gemaakt van de spelkaarten met associatie & helpende gedachten kaarten uit de Toolkit 'Ik denk me sterk'. 

Samen met je leerlingen bekijk je de afbeeldingen en de bijbehorende teksten. Vervolgens bespreken jullie wat voor gevoel je bij die kaartjes krijgt en wat dat voor effect heeft op wat je doet en zegt. 

  • Welke zinnetjes heb je in je hoofd? 
  • Welke emoties herken je? 
  • Wat is eigenlijk een emotie? 
  • En wat is een helpende gedachte? 

Zo ervaren de leerlingen hoe je helpende gedachten bewust in kunt zetten en zo actief kunt bijdragen aan een positieve sfeer in de groep. 

Je vindt de nieuwe lessenserie in onze dramalesmethode onder de naam 'Een sterke groep'. Nog geen lid van onze methode? Klik op de link hieronder voor meer informatie over onze abonnementen

>> naar de abonnementen

Toolkit 'Ik denk me sterk'

Toolkit ik denk me sterk - een sterke groepMet de Toolkit ‘Ik denk me Sterk’ van Kenniscentrum Omgaan met pesten leren kinderen niet helpende gedachten herkennen en omzetten in helpende gedachten. Wanneer zij het spel vaker spelen, zullen zij positiever gaan denken en gemakkelijker voor zichzelf en een ander opkomen.

De leerlingen gaan spelenderwijs met anderen in gesprek aan de hand van associatie en helpende gedachten kaarten. Hierdoor ontdekken zij dat er naast verschillen, ook veel overeenkomsten zijn. De leerlingen worden uitgenodigd zich in de ander te verplaatsen en vanuit empathie te begrijpen wat de ander ervaart, beweegt en vindt. Hierdoor neemt het vertrouwen in de anderen om je heen toe. 

Het spel draagt bij aan het scheppen van een divers en inclusief klimaat in groepen, waardoor leerlingen als individu en als groep beter gaan functioneren.

>> klik hier om de Toolkit te bestellen

Ben je op zoek naar meer manieren om de Toolkit in te zetten? Op onderstaande pagina van de Toolkit vind je diverse werkbladen, kleurplanten en andere werkvormen om met de toolkit te werken. 

>> klik hier voor de inspiratie

Lessenserie 'Ik denk me sterk'

Wil je meer doen om het pesten bespreekbaar en inzichtelijk te maken binnen je groep? Eerder ontwikkelden wij samen met het Kenniscentrum Omgaan met Pesten een speciale lessenserie voor de Week tegen Pesten. Natuurlijk zijn deze lessen op ieder moment van het schooljaar in te zetten.  

In deze lessenserie gaat het over zelfvertrouwen, voor jezelf en voor anderen opkomen, het inzetten van helpende gedachten en het omgaan met de grenzen van jezelf en van anderen. 

  • Ik kan het (groep 1/2) 
  • Ik kom voor mezelf op (groep 3/4)
  • Hier ben ik (groep 5/6)
  • Ik geef mijn grenzen aan (groep 7/8)

Ook deze lessenserie maakt gebruik van de Toolkit 'Ik denk me sterk'. Je vindt de lessenserie 'ik denk me sterk' in onze lesmethode. 

>> meer info over de lessenserie voor de Week tegen Pesten



Over de schrijver
Rik startte ruim 15 jaar geleden als groepsleerkracht op een Daltonschool. Inmiddels is hij ICT-coördinator op een aantal basisscholen. Uit zijn liefde voor het vak drama en voor ICT is het idee voor DramaOnline ontstaan. Binnen DramaOnline houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van het systeem achter de lesmethode en de multimediale toepassingen.
Reactie plaatsen