arrow_drop_up arrow_drop_down
5 november 2012 

Hup, doe een WUP! (artikel)

In de lesmethode van DramaOnline word je als leerkracht stap voor stap begeleid door onze lessenmaker in het samenstellen van een verantwoorde dramales. Een belangrijk onderdeel hierin is de warming-up, ook wel WUP genoemd. Maar waarom eigenlijk?

Eén van de meest gemaakte fouten binnen drama is het weglaten van een warming-up. Vaak wordt er direct gestart met een kernopdracht, waarbij er bijvoorbeeld aan de leerlingen gevraagd wordt “een stukje over beroepen te maken zonder tekst”. De leerlingen hebben op dat moment nog niet geoefend met de speltechniek pantomime en hun fantasie is nog niet gestimuleerd rondom het thema beroepen. De leerkracht vraagt op dat moment dus om een actie van de leerlingen, die bij hen spanning en onzekerheid oproept. Vanuit het niets direct naar een presentatiemoment overgaan, werkt drempelverhogend. Iets wat juist vermeden zou moeten worden bij drama. Zonder warming-up is een dramales niet compleet en is het eerder een drama-activiteit.

Tijdens de warming-up laat je de leerlingen kennis maken en oefenen met de techniek die tijdens de les centraal staat. Bij sommige technieken, zoals bewegingsspel of tekstacteren, is het zelfs nodig om het lichaam en de stem op te warmen om blessures te voorkomen. Zorg ervoor dat de warming-up samenhangt met de techniek die in de kern aan bod komt. Wanneer er wordt gewerkt met tableaus, dan is een warming-up met stilstaande beelden, zoals “Stop de dans” passend. Ook inhoudelijk worden warming-up en kern zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Wanneer de kernopdracht over logeren gaat, kun je dit doorvoeren in de rest van de les.

Een complete warming-up bestaat uit een klassikale warming-up en een warming-up in groepjes. In de klassikale warming-up kunnen de leerlingen op een veilige en anonieme manier wennen aan het vak, de speltechniek en zichzelf als speler. In de fase erna proberen ze de techniek verder uit in groepjes. Op deze manier schep je een veilige sfeer, die de basis vormt voor een prettige en succesvolle dramales.

Maar moet je dan altijd een complete dramales geven? Natuurlijk niet! Er is niets leuker dan de leerlingen te laten ontspannen of juist te activeren door middel van een korte drama-activiteit in de klas. Maar gebruik hier geen kernopdrachten voor. In onze lesmethode onder het tabblad Oefeningen vind je honderden oefeningen, die op zichzelf staan en uit te voeren zijn zonder specifieke voorbereiding. Perfect geschikt voor een dramamoment tussendoor!

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Reactie plaatsen