Een dramales met een zomers tintje
20 juni 2021 
in Actueel

Een dramales met een zomers tintje

Ja, het is zomer! En – niet geheel onbelangrijk – de zomervakantie komt eraan. Tijd dus voor een zomerse dramales over het strand, een fijne vakantieplek of de afsluiting van het schooljaar.

 

Dramalessen over zomer en de zomervakantie

In onze lesmethode vind je de volgende dramalessen over de zomer en het einde van het schooljaar.

  • Dagje Strand (groep 1/2): de leerlingen maken zich klaar voor een dagje strand en leven zich in in strandpersonages.
  • Boer Boris gaat naar zee (groep 1 t/m 4): deze dramales is ontwikkeld in het kader van de Nationale Voorleesdagen 2015 en gaat over het prentenboek “Boer Boris gaat naar zee” van Ted van Lieshout & Philip Hopman.
  • Logeren (groep 1/2): De leerlingen fantaseren in deze les over het inpakken van de koffer, dingen doen tijdens je logeerpartijtje die thuis eigenlijk niet mogen en het missen van je eigen huis.
  • Het Weer (groep 1/2): de leerlingen ontdekken uit welke onderdelen een weerbericht bestaat en welk weer past bij een bepaald seizoen.
  • Hotel (groep7/8): In deze dramales voor de bovenbouw gaat het over spiegelen en overaccepteren. De les speelt zich af bij de receptie van een hotel waar verschillende hotelgasten een probleem creëren.
  • Einde schooljaar (groep 5 t/m 8): De leerlingen maken met elkaar een jaaroverzicht, waarin de hoogtepunten van het afgelopen jaar gepresenteerd worden.

Natuurlijk is het ook leuk om alvast vooruit te kijken naar de zomervakantie.  Daarom hebben wij voor elke combinatiegroep ook lessen in de thema’s ‘De Zomervakantie‘,  ‘Op Reis‘ (uit de Christelijke Kinderboekenmaand 2019) en ‘Reis mee‘ (uit de Kinderboekenweek 2019).

 

Dramalessen over de Olympische Spelen

Dit jaar zijn ook de Olympische Spelen een belangrijk element deze zomer. In de lesmethode vind je daarover de volgende lessen:

  • Igor Stippelkampioen (1/2):  In de les wordt aandacht besteed aan fysieke tegenstellingen, zoals groot en klein. De leerlingen beelden sporthandelingen uit en koppelen hieraan emoties.
  • Sport (groep 5/6): In deze les zetten de leerlingen verschillende sporten om in stilstaande beelden. In de kernopdracht worden in groepjes tableaus bedacht die een probleem plus oplossing binnen een sportwedstrijd laten zien.
  • Olympische Spelen (groep 7/8): Deze dramales voor groep 7/8 is ontwikkeld in het kader van de Olympische Spelen. In de les maakt de bovenbouw een openingsceremonie waarin de landenteams gepresenteerd worden.

 

Een dramaoefening met een zomers tintje

Heb je aan het einde van het schooljaar geen tijd voor een volledige dramales, maar doe je liever een dramaoefening? Deze oefeningen zijn leuk te combineren met het thema zomer en vakantie (soms met wat kleine aanpassingen).

  • Strandjutten (groep 1/2)
  • Vakantieplek (groep 1/2)
  • Insmeren (groep 1/2)
  • Spelletjesmiddag (groep 1 t/m 3)
  • Weerbericht (groep 1 t/m 4)
  • Herfstsoep (groep 1/2)
  • Koffer vol voorwerpen (groep 1 t/m 3)
  • Inpaklijst (groep 4 t/m 6)
  • Routebeschrijving (groep 5 t/m 8)
  • Foto in geheugen (groep 4-8)
  • De reisleiders (groep 6 t/m 8)
  • Locatie spelen (groep 3-8)
  • De reisleiders (groep 6 t/m 8)

Bovenstaande dramalessen en -oefeningen zijn gratis te gebruiken voor onze abonnees. Nog geen abonnement op DramaOnline? Kijk hier voor meer informatie over onze lesmethode.

 

Gratis dramaoefening ‘Vooruitblik’

Ben je nog geen abonnee van onze lesmethode, maar wil je wel graag een keer een dramaoefening met je leerlingen doen? Dan hebben wij een leuke gratis dramaoefening in zomerse sferen voor je. In de dramaoefening ‘Vooruitblik’ werpen de leerlingen van de midden- en bovenbouw een blik op de toekomstige gebeurtenissen na de zomervakantie.

Klik hier voor de gratis dramaoefening ‘Vooruitblik’. 

Wij wensen je alvast een fijne zomer(vakantie)!

Over de schrijver
Rik startte ruim 15 jaar geleden als groepsleerkracht op een Daltonschool. Inmiddels is hij ICT-coördinator op een aantal basisscholen. Uit zijn liefde voor het vak drama en voor ICT is het idee voor DramaOnline ontstaan. Binnen DramaOnline houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van het systeem achter de lesmethode en de multimediale toepassingen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down