Een beestachtige dramales

Dieren zijn een mooie inspiratiebron voor een dramales. Wij hebben dan ook veel dramalessen en -oefeningen over het dierenrijk in onze lesmethode opgenomen. 

  • Dierentuin (groep 1/2) - de kleuters maken in deze dramales een reisje naar de dierentuin. 
  • Onder water (groep 1/2) - de leerlingen duiken naar bijzondere palen en dieren en leren handgebaren om onder water te communiceren. 
  • De ark van Noach (groep 1/2) - in deze les wordt het verhaal van Noach beleefd door middel van het samen bouwen van de ark en het uitbeelden van de dieren die daarop plaatsnemen. 
  • Kom erbij! (groep 1/2) - de leerlingen spelen dieren uit het liedje 'Ik zag twee beren', die samen een handeling uitvoeren. 
  • Mijn oma is een ooievaar (groep 1/2) - in de les spelen de leerlingen dieren, die met elkaar gekruist worden. 
  • Mama is kwijt (groep 1/2) - in deze les staat het boek 'Mama is kwijt'centraal, waarin een uiltje door de dieren in het bos geholpen wordt om zijn moeder terug te vinden. 
  • Wie, wat waar (groep 1/2) - in deze les bouwen de kleuters een dierentuin met behulp van tableaus.
  • Onder de grond (groep 1/2) - in deze dramales uit de serie van Kinderboekenweek 2022 fantaseren de leerlingen over de wereld die zich onder de grond afspeelt. 
  • Dieren (groep 3/4) - in deze les ontdekken de leerlingen door middel van improvisatie op welke plekken je dieren kunt vinden. Ze ontmoeten dieren met slechte eigenschappen en creëren hun ideale dier. 
  • De ark van Noach (groep 3/4) - in deze les wordt het verhaal van Noach beleed door middel van het uitbeelden van de dieren in de ark en het samenwerken in tweetallen. 
  • De Reuzenkrokodil (groep 3/4) - deze dramales hoort bij het boek 'De Reuzenkrokodil' van Roald Dahl. De leerlingen spelen stap voor stap alle personages. 
  • De Bremer Stadsmuzikanten (groep 3/4) - in dit sprookje ontsnappen een ezel, hond, kat en haan aan hun baasjes, omdat ze te oud zijn geworden. De leerlingen spelen de rollen van dieren in dit verhaal. 
  • Schildpad en Haas (groep 3/4) - de leerlingen maken klassikaal een groepspresentatie, waarin de fabel in beweging wordt uitgebeeld. 
  • Dolfje Weerwolfje (groep 3/4) - de leerlingen ontwikkelen een dier met een speciale gave. 
  • Dierenvrienden (groep 5/6) - de leerlingen spelen een zelfgekozen dier, waarmee zij samen met een tegengesteld ier een vriendschap opbouwen. 
  • Oerdieren (groep 5/6) - de leerlingen spelen de overgang van het dierenrijk nu naar het dierenrijk lang geleden. 
  • Joris en de geheimzinnige toverdrank (groep 5/6) - de leerlingen zetten het verhaal om in foto's en spel waarin zij hun eigen gekke dieren en ingrediënten voor de toverdrank bedenken. 
  • Dieren in beweging, les 1 t/m 3 (groep 7/8) - in deze lessenserie staat de beweging van dieren centraal. De leerlingen bestuderen verschillende dieren nauwkeurig en gebruiken hun manier van bewegen in spel. 
  • Als iemand ooit mijn botjes vindt (groep 7/8) - in deze dramales staat het boek 'Als iemand ooit mijn botjes vindt' centraal. Het boek bevat een aantal gedichten over Nederlandse woorden, die niemand gebruikt en tot leven komen als spannende dieren. 
  • Dierenconcert (groep 1 t/m 4)
  • Dierenloopjes (groep 3/4)
  • Stop de dans - dieren ( groep 1 t/m 4)
  • Chaos in de dierentuin (groep 3/4)
  • Kleine en grote dieren (groep 1/2)
  • Gemekker ( groep 1/2)
  • Ik doe het anders (groep 4 t/m 8)
  • Dier op de stoel ( groep 1 t/m 3)
  • Ik zag twee beren (groep 1 t/m 3)
  • Troosten (groep 1/2)
  • Konijnenvoer (groep 1 t/m 3)

Deze oefeningen staan klaar voor de abonnees van onze lesmethode. Ben je nog geen abonnee? Klik dan op de link hieronder voor de informatie over onze abonnementen

>> naar de abonnementen


Over de schrijver
Rik startte ruim 15 jaar geleden als groepsleerkracht op een Daltonschool. Inmiddels is hij ICT-coördinator op een aantal basisscholen. Uit zijn liefde voor het vak drama en voor ICT is het idee voor DramaOnline ontstaan. Binnen DramaOnline houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van het systeem achter de lesmethode en de multimediale toepassingen.
Reactie plaatsen