Beschikbare dramalessen in de lesmethode

Dramalessen groep 1/2

Ga naar dramalessen  


groep 1/2

Dramalessen groep 3/4

Ga naar dramalessen groep 3/4

Dramalessen groep 5/6

Ga naar dramalessen groep 5/6

Dramalessen groep 7/8

Ga naar dramalessen groep 7/8

Dramalessen groep 1/2

Dramales De beeldentuin - groep 1/2

De beeldentuin

De kleuters ontdekken manieren waarop je in je houding en mimiek duidelijk kunt maken welk personage je bent, zonder daarbij te hoeven bewegen of praten. Er wordt spelenderwijs een beeldentuin neergezet, waarin iedere leerling een eigen standbeeld ontwikkelt.

Dramales Familieportret - groep 1/2

Familieportret

De kleuters ontwikkelen in deze dramales rondom tableaus familieportretten. Ze denken na over de momenten waarop er in een familie foto's gemaakt worden en zetten deze om portretten. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de emotie waarmee je op een foto kunt staan.

Dramales Kikker is Kikker - groep 1/2

Kikker is Kikker (prentenboek)

In dit bekende boek van Max Velthuijs beseft Kikker dat er een hoop dingen zijn die hij niet kan, zoals vliegen, taarten bakken of lezen. Haas helpt hem te ontdekken dat hij goed is zoals hij is. Een verhaal over onzekerheid, eigenheid en talent.

Dramales KRRRR...okodil - groep 1/2

KRRRR...okodil (prentenboek)

Deze dramales is ontwikkeld rondom de Nationale Voorleesdagen 2014. In dit boek plonst krokodil graag in de rivier om andere dieren te laten schrikken. Op een dag ontdekt hij dat het nog leuker is om dat samen te doen. De les gaat over de tegenstelling samen spelen en verstoppen.

Dramales Circus - groep 1/2

Circus

In deze dramales staat de techniek toneelspel centraal, waarbij wordt ingegaan op het spelen van verschillende rollen en het nadoen van elkaar (spiegelen). De leerlingen volgen hierbij de spelimpulsen van elkaar en de aanwijzingen van de leerkracht, die circusdirecteur speelt.

Dramales Boerderij - groep 1/2

Boerderij (2 lessen)

In de lessenserie boerderij gaan de leerlingen aan de slag met de werkvorm spiegelen. Bij het spiegelen leren de leerlingen goed naar de ander te kijken en bewegingen te kopiëren. De leerlingen ontdekken welke handelingen passen bij het werken op de boerderij. In de kernopdracht beelden zij het avontuur uit dat jij voorleest.

Dramales De gele ballon - groep 1/2

De gele ballon (prentenboek)

Deze dramales is ontwikkeld naar aanleiding van het thema van de Kinderboekenweek 2012: Hallo Wereld! Centraal staat het prentenboek van Charlotte Dematons "De gele ballon". In dit boek wordt geen tekst gebruikt en gaat de lezer op wereldreis door middel van kleurrijke prenten.

Dramales De kikkerkoning - groep 1/2

De Kikkerkoning

Deze dramales gaat over het bekende sprookje "De Kikkerkoning", verzameld door de Gebroeders Grimm. In dit verhaal speelt een prinses met haar gouden bal bij de vijver. De bal valt in het water en een kikker wil haar bal uit de vijver halen. Maar alleen als hij bij de prinses in de buurt mag blijven.

Dramales De winkel - groep 1/2

De winkel

De leerlingen leren in deze les welke soorten winkels er zijn en wat je er kunt doen. Handelingen als geld betalen en boodschappen doen worden zonder geluid gespeeld. In de kernopdracht spelen de leerlingen korte winkelscènes waarin geen tekst gebruikt wordt.

Dramales De zomervakantie - groep 1/2

De zomervakantie

Zo vlak na de zomervakantie zit iedereen vol met vakantieverhalen. In deze les zetten de leerlingen deze verhalen om in pantomime. Hierbij wordt aandacht besteed aan het weer, vakantielocaties en het inpakken van de koffer.

Dramales De herfst - groep 1/2

De herfst

De herfst is een seizoen dat zeer geschikt is voor een dramales rondom bewegingsspel. De leerlingen bewegen als bomen en vallende bladeren. Extra aandacht wordt besteed aan het stevig aarden met de voeten.

Dramales Igor Stippelkampioen - groep 1/2

Igor Stippelkampioen (prentenboek)

De Stippelspelen is de allerbelangrijkste sportwedstrijd van de wereld voor gestippelde atleten. Eindelijk gaat Igor ook naar de Stippelspelen. Maar in welke sport zou zo'n piepkleine atleet uitblinken? In de les wordt aandacht besteed aan fysieke tegenstellingen, zoals groot en klein.

Dramales Ik wil de maan - groep 1/2

Ik wil de maan (prentenboek)

Deze dramales speelt rondom het bekende prentenboek door Jonathan Emmett en Vanessa Cabban. In dit boek ziet Mol voor het eerst de maan en wil deze uit de lucht plukken. Maar dat is niet zo makkelijk als hij denkt. De bewegingswoorden in het boek worden gebruikt als inspiratiebron.

Dramales Kerst - groep 1/2

Kerst

In deze Kerstles voor de kleuters wordt gebruik gemaakt van de werkvorm teacher-in-role; u bent als leerkracht zowel verteller als speler binnen het verhaal. De leerlingen spelen allemaal de rol van Kerstelfjes, die gezamenlijk het verhaal tot een goed einde helpen brengen.

Dramales Kleding - groep 1/2

Kleding

De leerlingen ontdekken in deze les welke soorten kleding er zijn. Wat hangt er in een kledingkast? En welke kleding past bij verschillende weertypen en gelegenheden? Als je naar een deftig kerstdiner gaat, kleed je je vast heel anders dan wanneer je op een zomerdag naar het strand gaat.

Dramales Kleuren - groep 1/2

Kleuren

In deze dramales oefenen de kleuters verschillende kleuren. De leerlingen verplaatsen zich in de rol van kunstschilder. Ze maken de koppeling tussen kleuren en voorwerpen, gebruiken hun eigen lievelingskleuren en gaan in op tegenstellingen als donker en licht.

Dramales Krokodil is verliefd - groep 1/2

Krokodil is verliefd (prentenboek)

Deze dramales over tableaus speelt rondom het prentenboek "Krokodil is verliefd" door Daniela Kulot. Een verhaal over meneer Krokodil die verliefd is op mevrouw Giraf, maar ze ziet hem niet staan. In de les wordt ingegaan op onderlinge verschillen, meisjes en jongens en verliefdheid.

Dramales Lente - groep 1/2

Lente

De kleuters ontdekken in deze les over de lente de veranderingen in de natuur in dit seizoen. De ontwikkeling van een bolletje naar een bloem, van rups naar vlinder en van kale takken naar bloeiende boom.

Dramales Logeren - groep 1/2

Logeren

De leerlingen fantaseren in deze les over het inpakken van de koffer, dingen doen tijdens je logeerpartijtje die thuis eigenlijk niet mogen en het missen van je eigen huis. Hoe ziet een favoriete logeerpartij eruit?

Dramales Mama is kwijt - groep 1/2

Mama is kwijt (prentenboek)

In deze les teacher-in-role voor kleuters staat het boek "Mama is kwijt" van Chris Haughton centraal. Dit Prentenboek van het Jaar 2012 gaat over een uiltje dat zijn moeder kwijt is. De dieren in het bos helpen hem zijn moeder terug te vinden.

Dramales Olifanten - groep 1/2

Olifanten

De kleuters leren in deze les hoe een olifant beweegt en op welke plekken hij zich thuisvoelt. Hoe zou een olifant zich bewegen in een circus, drukke winkelstraat of disco? In de kernopdracht bekijken de leerlingen hun slaapkamer vanuit de ogen van een olifant.

Dramales Pasen - groep 1/2

Pasen

In deze dramales beleven de leerlingen een dag uit het leven van de Paashaas. Ze maken zijn ochtendritueel mee en helpen met het verstoppen van de Paaseieren. Welke vervolgens ook weer gezocht moeten worden.

Dramales Sinterklaas - groep 1/2

Sinterklaas

In deze les kruipen de kleuters in de huid van een Zwarte Piet. Ze maken een dag uit het leven van een Piet mee. Er worden verschillende soorten Pieten uitgebeeld, die aan het werk gaan in de pakjesfabriek.

Dramales Vrolijk - groep 1/2

Vrolijk (prentenboek)

Deze les improvisatie gaat over emoties. Als ondersteuning wordt hierbij het prentenboek "Vrolijk" van Mies van Hout gebruikt. In dit boek staat een aantal vissen getekend met een bijbehorende emotie. De emoties worden gekoppeld aan voor de leerlingen herkenbare situaties.

Dramales Woeste Willem - groep 1/2

Woeste Willem (prentenboek)

In dit populaire prentenboek van Ingrid & Dieter Schubert staan moed en bang zijn centraal. Door middel van toneelspel maken de leerlingen klassikaal kennis met Woeste Willem en ontdekken dat het helemaal niet erg is als je iets niet kunt of durft.

Dramales Nog 100 nachtjes slapen - groep 1/2

Nog 100 nachtjes slapen (prentenboek)

Deze dramales over vormen speelt rondom het prentenboek "Nog 100 nachtjes slapen" door Milja Praagman. Dit boek staat centraal tijdens de Nationale Voorleesdagen 2013. De leerlingen ontdekken welke vormen er zijn aan de hand van verjaardagscadeautjes.

Dramales Mijn slaapkamer - groep 1/2

Mijn slaapkamer (Van Gogh)

Centraal in de les staat het schilderij "De slaapkamer" door Vincent van Gogh. In de les wordt het schilderij bekeken en de verschillen met de eigen slaapkamer besproken. De leerlingen spelen Van Gogh en maken een denkbeeldig schilderij van hun slaapkamer, dat vervolgens tot leven komt.

Dramales Koningsdag - groep 1/2

Majesteit in 35 minuten (Koningsdag)

De kleuters volgen een koninklijke cursus. De leerlingen worden gekroond, kleden zich deftig aan, leren majesteitelijk zwaaien en verschijnen fotogeniek in het openbaar. Willem-Alexander en Maxima hebben er na deze les een groep nieuwe troonopvolgers bij.

Dramales Mijn lijf - groep 1/2

Mijn lijf

In deze les staat het eigen lichaam centraal. De leerlingen ontdekken op welke manieren je kunt bewegen als er verschillende lichaamsdelen de hoofdrol hebben. Het leren kennen en benoemen van het lijf en het samenwerken en goed luisteren naar elkaar zijn in deze les belangrijk.

Dramales Bouwen - groep 1/2

Bouwen

In deze dramales maken de leerlingen met elkaar een hoorspel rondom een bouwplaats. Ze leren de geluiden van verschillende soorten gereedschap kennen en weten deze op het juiste moment na te bootsen.

Dramales Dagje strand - groep 1/2

Dagje strand

De leerlingen maken zich klaar voor een dagje uit. Er worden drie strandpersonages gecreëerd: zonnebaders, kinderen en strandwachten. Deze personages krijgen een bewegingsreeks aangeleerd en spelen daarmee de hoofdrol in een strandtafereel.

Dramales Onderwaterwereld - groep 1/2

De onderwaterwereld

De onderwaterwereld staat in deze dramales centraal. De leerlingen duiken naar bijzondere planten en dieren en leren handgebaren om onder water te communiceren. In de kernopdracht beleven de leerlingen een duikavontuur geïnspireerd op verschillende soorten muziek.

Dramales Thuis - groep 1/2

Thuis

In deze dramales bouwen de kleuters hun eigen huis. Met een hoepel als uitgangspunt improviseren zij stap voor stap in het schoonmaken, verven en inrichten van hun droomhuis. In de kernopdracht laten de leerlingen hun huis zien en vertellen wat het huis zo speciaal maakt.

Dramales Dozen - groep 1/2

Dozen

De leerlingen fantaseren wat er in de doos kan zitten en beelden uit dat zij deze inpakken en verplaatsen. Hierbij leren ze dat de inhoud invloed heeft op de manier van verplaatsen. Daarnaast wordt met elkaar bekeken hoeveel er in een doos past. De les sluit aan bij het thema verhuizen.

klok_icoon.png

Dramales Klok - groep 1/2

Klok

Deze dramales gaat over het begrip tijd. Er wordt gespeeld rondom snel / langzaam en vroeg / laat. De leerlingen leren welke activiteiten in de ochtend en welke in de avond plaatsvinden. Ze spelen in tweetallen een handeling met tempowisseling. De klok vormt het startpunt van deze les.

Dramales Het weer - groep 1/2

Het weer

De leerlingen ontdekken uit welke onderdelen een weerbericht bestaat en welk weer past bij een bepaald seizoen. Hierbij wordt aandacht besteed aan temperatuur en windrichting. In de kernopdracht maken de leerlingen een fietstocht waarbij ze zich laten leiden door een weerbericht.

Dramales Post - groep 1/2

Post

In deze dramales fantaseren de kleuters wat er in een brief zou kunnen staan. Ze improviseren hierbij verschillende emoties en situaties. In de kernopdracht schrijven de leerlingen hun eigen brief en posten deze, na een lange route door de stad of het dorp, in de brievenbus.

Dramales Oud en Nieuw - groep 1/2

Oud en Nieuw

In de les ontwikkelen de leerlingen hun eigen vuurwerkgeluid plus beweging. Ze leren geluiden te ordenen en goed naar elkaar te luisteren. Met elkaar maken ze een nieuwjaarsconcert, waarbij er aandacht besteed wordt aan volume en intensiteit.

Dramales Bij de dokter - groep 1/2

Bij de dokter

Deze dramales gaat over ongelukjes. De leerlingen spelen korte scènes tussen patiënt en dokter en leren verschillende behandelingen kennen die bij de dokter plaatsvinden. Hierbij is spiegelen, goed observeren van de ander en het benoemen van lichaamsdelen van belang.

Dramales Verlanglijstje - groep 1/2

Verlanglijstje

Deze les gaat over wensen en verlangens. Hierbij wordt zowel ingegaan op cadeautjes als op immateriële wensen. De leerlingen leren onderscheid maken tussen wensen die op je verlanglijstje kunnen staan en wensen die niet in de winkel te koop zijn.

Dramales Samenwerken - groep 1/2

Samenwerken

De leerlingen leren samenwerken in het uitbeelden van klusjes, huishoudelijke taken en gezellige activiteiten. In de kernopdracht beelden de leerlingen in tweetallen een handeling uit die ze het liefst met hun vriendje doen. Er wordt extra aandacht besteed aan de dagen van de week.

dit_ben_ik_icoon.png

Dramales Dit ben ik - groep 1/2

Dit ben ik

Deze dramales voor de kleuters gaat over kennismaken en jezelf voorstellen. De les is daardoor bijzonder geschikt voor het begin van het schooljaar of wanneer een nieuw kind in de groep komt. Met behulp van een krant vertellen de leerlingen over zichzelf.

Dramales In de keuken - groep 1/2

In de keuken

De leerlingen spelen verschillende manieren van voedsel voorbereiden en opeten. Ze maken met elkaar soep en een taart. Hierbij wordt aandacht besteed aan het volgen van een recept en aan benodigde aantallen.

Dramales Dierentuin - groep 1/2

Dierentuin

De kleuters beginnen met het nabootsen van dierengeluiden, waarbij ze goed naar elkaar luisteren. Hierna beelden ze ook met hun lichaam dieren uit. In de kernopdracht spelen de leerlingen klassikaal een dier met een probleem. Hierbij wordt aandacht besteed aan sorteren en tellen.

boeken_icoon.png

Dramales Boeken - groep 1/2

Boeken

De leerlingen spelen verschillende eigenschappen van een boek. Ze beelden een reactie uit op het lezen van een spannend, grappig of verdrietig boek. In de kernopdracht maken ze hierbij gebruik van verschillende niveaus in het spelen van deze emoties.

Dramales Toveren - groep 1/2

Toveren

In deze les over toveren staat het gebruik van toverspreuken centraal. De kleuters luisteren hierbij naar door u gemaakte toverspreuken en vullen ook zelf spreuken in. In de kernopdracht laten ze zich tot een eigen gekozen persoon of voorwerp omtoveren.

Dramales Kikker in de kou - groep 1/2

Kikker in de kou (prentenboek)

Het mooie prentenboek "Kikker in de kou" van Max Velthuijs staat in deze dramales centraal. In dit verhaal kan Kikker geen plezier beleven aan de donkere, koude winter. Zijn vriendjes helpen hem de winter door te komen. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan de emoties blij en verdrietig.

Dramales Kikker is verliefd - groep 1/2

Kikker is verliefd (prentenboek)

Deze dramales speelt rondom het prentenboek "Kikker is verliefd" van Max Velthuijs. Er is iets mis met Kikker, maar hij weet niet wat. Hij vraagt raad aan zijn vriendjes en zo komt hij erachter dat hij verliefd is op Eend. In de les wordt geïmproviseerd op de emoties uit het verhaal.

Dramales Beer is jarig - groep 1/2

Beer is jarig (prentenboek)

In het boek laat Beer duidelijk weten dat hij niet van verjaardagen houdt. Maar daar denkt zijn vriendje Muis heel anders over. Deze dramales heeft een teacher-in-role vorm wat in deze les betekent dat u de rol van Beer speelt en de leerlingen die van Muis.

Dramales De Gruffalo - groep 1/2

De Gruffalo (prentenboek)

In deze dramales voor de kleuters staat het bekende boek "De Gruffalo" van Julia Donaldson en Axel Scheffler centraal. De leerlingen maken stilstaande beelden van de verschillende personages uit het boek en maken daarbij onderscheid tussen dapper en bang.

Dramales Boer Boris gaat naar zee - groep 1/2

Boer Boris gaat naar zee (prentenboek)

Deze dramales is ontwikkeld in het kader van de Nationale Voorleesdagen 2015. In dit boek heeft Boer Boris vakantie en gaat naar zee. Hij pakt zijn koffer, maar neemt veel te veel mee. Dan besluit hij zijn tractor vol te laden. Maar dat is nog steeds niet genoeg.

Dramales Tellen - groep 1/2

Tellen (Grote Rekendag)

De kleuters werken in deze dramales, ontwikkeld naar aanleiding van de Grote Rekendag, met getallen. Spelenderwijs tellen ze tot 10 en ze gebruiken deze getallen in een scène die zich afspeelt in een winkel. Het is hierbij belangrijk dat de leerlingen alert zijn op elkaar en samenwerken.

Dramales Winter - groep 1/2

Winter

In deze winterse les maken de kleuters sneeuwpoppen van elkaar. Deze worden stap voor stap opgebouwd volgens een voorbeeld. Ieder tweetal maakt een sneeuwpop passend bij een emotie. En hoe mooi deze ook worden, zoals het hoort eindigen de sneeuwpoppen in plasjes water.

Dramales Franky - groep 1/2

Franky (prentenboek)

In dit boek weet Sam zeker dat op verre planeten robots wonen, maar niemand gelooft hem. Hij besluit er zelf eentje te bouwen. Dan landt er in de tuin een ruimteschip met precies zulke robots. Een vrolijke dramales, die gemakkelijk uitgebreid kan worden naar meerdere lessen.

Dramales Ik kan het - groep 1/2

Ik kan het (Omgaan met pesten)

Deze dramales voor de kleuters gaat over zelfvertrouwen. De leerlingen ervaren het verschil tussen sterke en zwakke houdingen. Ze maken hierbij de verbinding met hun eigen kwaliteiten. In de kernopdracht maken de leerlingen in tweetallen beelden waarin ze laten zien waar zij goed in zijn.

Dramales We hebben er een geitje bij - groep 1/2

We hebben er een geitje bij! (prentenboek)

In dit Prentenboek van het Jaar 2016 is op de kinderboerderij een nieuwe bewoner geboren. Voor Mik het babygeitje gevonden heeft, gaat hij langs alle andere kinderboerderijdieren, die elk op hun eigen manier uiting geven aan hun blijdschap over de geboorte van het nieuwe geitje.

Dramales Dikkertje Dap - groep 1/2

Dikkertje Dap (Annie M.G. Schmidt)

De leerlingen gebruiken een aantal elementen uit het bekende gedicht, zoals de rode laarsjes en het glijden van de nek van de giraf, tijdens spel. Op een laagdrempelige en speelse manier zetten de leerlingen de avonturen van Dikkertje Dap in om hun eigen belevenissen uit te beelden.

mijn-oma-is-een-ooievaar_icoon.png

Dramales Mijn oma is een ooievaar - groep 1/2

Mijn oma is een ooievaar (prentenboek)

Deze dramales voor de kleuters sluit aan bij het prentenboek 'Mijn oma is een ooievaar' van Alice Hoogstad. In de les spelen de leerlingen dieren, die met elkaar gekruist worden. Bijvoorbeeld tot een krokovaar of een tijgofant. Ze leren hoe je verschillende eigenschappen in spel en beweging kunt combineren.

Dramalessen groep 3/4

Dramales KRRR...ododil! - groep 3/4

KRRR...okodil! (Prentenboek)

Deze dramales is ontwikkeld in het kader van de Nationale Voorleesdagen 2014. In dit boek plonst krokodil graag in de rivier om andere dieren te laten schrikken. Op een dag ontdekt hij dat het nog leuker is om dat samen te doen. De les gaat over samen spelen en verstoppen.

Dramales Handen - groep 3/4

Handen

Handen staan centraal in deze dramales voor groep 3 en 4. De leerlingen ontdekken welke bewegingen er zijn met de handen, waarmee iets duidelijk gemaakt wordt. In de kernopdracht maken de leerlingen in tweetallen een scène waarin de handen een hoofdrol spelen.

Dramales Ziekenhuis - groep 3/4

Ziekenhuis

De leerlingen improviseren in het spelen van verschillende kwalen en handelingen binnen een ziekenhuis. In de kernopdracht wordt een groepsimprovisatie neergezet waarbij de leerlingen al spelend reageren op problemen die zich voordoen in een ziekenhuis.

Dramales Wintersport - groep 3/4

Wintersport

In deze dramales staan wintersporten, zoals deze op de Olympische Spelen plaatsvinden, centraal. De leerlingen zetten stilstaande beelden neer waarin de soort sport, fase van de wedstrijd en de winnaar duidelijk wordt. In de kernopdracht maken ze een scène in tableaus van start tot aan finish.

Dramales Nog 100 nachtjes slapen - groep 3/4

Nog 100 nachtjes slapen (prentenboek)

Deze dramales voor groep 1-3 over vormen speelt rondom het prentenboek "Nog 100 nachtjes slapen" door Milja Praagman. Dit boek staat centraal tijdens de Nationale Voorleesdagen 2013. De leerlingen ontdekken welke vormen er zijn aan de hand van verjaardagscadeautjes.

Dramales Bang zijn - groep 3/4

Bang zijn

Ieder kind is weleens bang voor bijvoorbeeld monsters, spinnen of het donker. Schaduwen spelen een belangrijke rol in deze les. In de les staat de werkvorm spiegelen centraal. In de kernopdracht maken de leerlingen een dansgevecht waarin zij de schaduwen overwinnen.

Dramales Begroetingen - groep 3/4

Begroetingen

Deze dramales staat in het teken van elkaar begroeten. De leerlingen ontdekken dat de manier van begroeten afhankelijk is van de situatie waarin de ontmoeting zich afspeelt. Een begroeting tussen twee geliefden ziet er anders uit dan die tussen vijanden.

Dramales Beroepen - groep 3/4

Beroepen

Beroepen staan in deze les pantomime voor groep 3/4 centraal. De leerlingen beelden diverse beroepen uit en spelen locaties waar veel verschillende beroepen voor komen, zoals het restaurant, vliegveld en ziekenhuis.

Dramales De Tijdrit - groep 3/4

De Tijdrit (boek)

Beroepen staan in deze les pantomime voor groep 3/4 centraal. De leerlingen beelden diverse beroepen uit en spelen locaties waar veel verschillende beroepen voor komen, zoals het restaurant, vliegveld en ziekenhuis.

Dramales Zomervakantie - groep 3/4

Zomervakantie

Zo vlak na de zomervakantie zit iedereen vol met vakantieverhalen. In deze les zetten de leerlingen deze verhalen om in pantomime. Ze maken kennis met de vier elementen (aarde, water, lucht, vuur) en beelden vakantie-activiteiten uit.

Dramales Dieren - groep 3/4

Dieren

In deze les ontdekken de leerlingen van groep 3/4 door middel van improvisatie op welke plekken je dieren kunt vinden. Ze ontmoeten dieren met slechte eigenschappen en creëren hun ideale dier. Een leuke les voor Dierendag!

Dramales Dolfje Weerwolfje - groep 3/4

Dolfje Weerwolfje (boek)

In dit populaire boek van Paul van Loon blijkt Dolfje, een gewoon jongetje, een weerwolf te zijn. En hoewel hij in het begin ontzettend bang voor deze gave is, maakt het hem juist heel bijzonder. De leerlingen ontwikkelen in de kernopdracht een dier met een speciale gave.

Dramales Eten - groep 3/4

Eten

In deze les ontdekken de leerlingen hoe je het bereiden en eten van verschillende soorten voedsel kunt uitbeelden. Daarbij wordt ingegaan op het verschil tussen gezond en ongezond eten. Een mooie les om het thema gezonde voeding bespreekbaar te maken.

Dramales Herfst - groep 3/4

Herfst

De herfst is een seizoen dat zeer geschikt is voor een dramales rondom bewegingsspel. De leerlingen bewegen als verschillende elementen (bomen, vallende bladeren, spinnenwebben) passend bij dit jaargetijde. Extra aandacht wordt besteed aan het stevig aarden met de voeten.

Dramales Het grote bosorkest - groep 3/4

Het grote bosorkest (prentenboek)

In dit boek van Guido van Genechten komt het bos met al haar geluiden langzaam tot leven. De leerlingen maken met elkaar al improviserend een concert met bosgeluiden. Goed naar elkaar luisteren, muzikaliteit en sensitiviteit zijn hierbij belangrijk.

Dramales Hoeden - groep 3/4

Hoeden

In deze les staat de werkvorm objectenspel centraal; een techniek waarbij voorwerpen een belangrijk uitgangspunt zijn. De leerlingen improviseren met verschillende manieren van het gebruiken van een hoed en ontdekken in welke voorwerpen een hoed kan veranderen.

Dramales Kerst - groep 3/4

Kerst

In deze dramales Kerst voor groep 3/4 staat het geven en krijgen van kerstcadeautjes centraal. De leerlingen geven de emoties, die je kunt hebben bij het geven en krijgen van een cadeau, weer in bewegingsspel.

Dramales Lichaamstaal - groep 3/4

Lichaamstaal

De leerlingen ontdekken wat je lijf over jezelf kan zeggen zonder dat je daarbij gesproken taal nodig hebt. Emoties staan hierin centraal. In de kernopdracht maken de leerlingen een scène waarin twee personages een tegenovergestelde emotie, en dus lichaamstaal, laten zien.

Dramales Pasen - groep 3/4

Pasen

De leerlingen beschilderen paaseieren en maken daarbij gebruik van de danselementen. De vier danselementen (tijd, ruimte, kracht en bewegingsstroom) spelen in iedere beweging een rol. In deze les wordt gebruik gemaakt van de elementen tijd en ruimte.

Dramales Ridder Ratjetoe - groep 3/4

Ridder Ratjetoe (prentenboek)

In deze dramales staat het prentenboek "Ridder Ratjetoe en de Drakameel" centraal. De leerlingen ontwikkelen personages en improviseren hier vanuit een kort gesprek. Spelimpulsen accepteren en oplossingsgericht denken zijn hierbij belangrijk. In de kernopdracht maakt de groep een fantasiedier.

Dramales Schoenen - groep 3/4

Schoenen

De leerlingen ontdekken dat schoenen je manier van bewegen beïnvloeden. Ze dansen op verschillende soorten schoenen, ontwikkelen een eigen personage en bezoeken daarmee een zelfgecreëerde schoenenwinkel.

Dramales Sinterklaas - groep 3/4

Sinterklaas

In deze les zetten de leerlingen verschillende Sinterklaassituaties en -liedjes om in tableaus. Hierbij wordt onder andere aandacht besteed aan problemen en bijpassende oplossingen. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes een tableau bij een Sinterklaasliedje.

Dramales Sprookjes - groep 3/4

Sprookjes

In deze dramales over sprookjes ontdekken de leerlingen welke momenten belangrijk zijn in een verhaal. Deze momenten zetten zij om in stilstaande beelden. In de les wordt gebruik gemaakt van de sprookjes van de Gebroeders Grimm en Andersen.

Dramales Tegenstellingen - groep 3/4

Tegenstellingen

Met behulp van tableaus zetten de leerlingen tegenovergestelde woorden om in beelden. Hierbij komen zowel concrete (groot/klein) als abstracte (stout/lief) tegenstellingen aan bod. In de kernopdracht maken de leerlingen een scène waarin zij een tegenstelling plus omkering uitbeelden.

Dramales Verliefd - groep 3/4

Verliefd

Deze les gaat over het thema verliefdheid. De leerlingen zetten hun verliefde gevoelens om in tableaus. Ze ontdekken hoe je een emotie in een beeld kunt laten zien, welke manieren er zijn om je verliefdheid te tonen en welke reactie dit oproept bij de ander.

Dramales Wereldreis - groep 3/4

Wereldreis

Rondom het thema "Hallo Wereld!" gaan de leerlingen op wereldreis. Zo spelen zij cowboys, ontdekken hoe mensen elkaar begroeten in andere delen van de wereld en maken een eigen wereldreis geïnspireerd op muziek. In de kernopdracht maken de leerlingen een eigen regendans.

Dramales Winter - groep 3/4

Winter

De leerlingen van groep 3/4 glijden door middel van bewegingsspel het seizoen winter in. Ze ontdekken de verschillen tussen het overspannen (bevriezen) van het lichaam, het ontspannen (ontdooien) en het onderspannen (smelten).

Dramales Zintuigen - groep 3/4

Zintuigen

De leerlingen ontdekken wat er gebeurt als er één of meerdere van de zintuigen tijdelijk worden uitgeschakeld. Er wordt vooral aandacht besteed aan het zien en niet zien en het daardoor inzetten van tast en gehoor.

Dramales De Bremer Stadsmuzikanten - groep 3/4

De Bremer Stadsmuzikanten

In dit sprookje van de Gebroeders Grimm ontsnappen een ezel, hond, kat en haan aan hun baasjes, omdat ze te oud zijn geworden. Ze gaan op weg naar Bremen om stadsmuzikant te worden.

In de les wordt gebruik gemaakt van de werkvorm teacher-in-role.

Dramales Zelfportret - groep 3/4

Zelfportret (Van Gogh)

De leerlingen bekijken verschillende zelfportretten die Van Gogh gemaakt heeft en koppelen hieraan emoties. In de kernopdracht bedenken zij welke emotie op dit moment het best bij hen past, maken hiervan een zelfportret in een tableau en presenteren dit alsof het in een museum hangt.

Dramales Koninklijke portretten - groep 3/4

Koninklijke portretten (Koningsdag)

Er worden foto's gemaakt van het dagelijks leven van de koninklijke familie. De leerlingen bewegen als koning(in) en bevriezen hun handelingen, waardoor tableaus ontstaan. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes een serie foto's, die plotseling verpest wordt door een gebeurtenis.

Dramales Aadje Piraatje - groep 3/4

Aadje Piraatje (boek)

Het boek "Aadje Piraatje viert feest" vormt in deze les het uitgangspunt. De leerlingen ontwikkelen hun eigen piratenpersonage, waarbij ze een karaktertrek bedenken passend bij hun naam. In groepjes bedenken ze een manier om, net als in het boek, de tand van Aadje Piraatje te trekken.
Dramales Boer Boris gaat naar zee - groep 3/4

Boer Boris gaat naar zee (prentenboek)

Deze dramales is ontwikkeld in het kader van de Nationale Voorleesdagen 2015. In dit boek heeft Boer Boris vakantie en gaat naar zee. Hij pakt zijn koffer, maar neemt veel te veel mee. Dan besluit hij zijn tractor vol te laden. Maar dat is nog steeds niet genoeg.

Dramales De maan - groep 3/4

De maan (lessenserie Het heelal)

In deze dramales fantaseren de leerlingen over het ontstaan van de maan door middel van het volksverhaal Anansi en de Fladdervogel. De leerlingen zetten de verschillende personages uit het verhaal om in handeling en vertellen met elkaar hoe Anansi zijn kinderen te slim af is.

Dramales Patronen - groep 3/4

Patronen (Grote Rekendag)

Patronen vind je op heel veel verschillende plekken in het dagelijks leven; in de mode, beeldende kunst, rituelen. De patronen die in deze les gebruikt worden zijn continu herhalende loopbewegingen. Vanuit deze patronen improviseren zij met elkaar dialogen zonder woorden.

Dramales Sterren - groep 3/4

Sterren (lessenserie Het heelal)

Deze dramales voor groep 3/4 gaat over sterren. In de les maken de leerlingen kennis met begrippen als poolster, astronoom en dierenriem. Ze bewegen als sterren aan de hemel en maken een eigen dierenriemteken. Patronen en vormen spelen hierin een belangrijke rol.

Dramales Kobe maakt een museum - groep 3/4

Kobe maakt een museum (boek)

Kobe is dol op verzamelen. Al zijn dozen en laden zitten vol. Waar moet hij nu zijn spullen laten? Kobe besluit een museum te maken. Deze les gaat over verzamelen en ordenen. De leerlingen maken hun eigen theatrale tentoonstelling.

Dramales Ik kom voor mezelf op - groep 3/4

Ik kom voor mezelf op (Omgaan met pesten)

In deze les staat het thema voor jezelf en anderen opkomen centraal. De les begint met elkaar ontmoeten en helpen. Vervolgens worden verschillende situaties gespeeld waarin het belangrijk is om voor jezelf of een ander op te komen. Welke lichaamstaal en tekst is hierbij wenselijk? Als inspiratiebron hiervoor worden de kaarten uit het spel "Ik denk me sterk" gebruikt.

Dramales Zes heksen - groep 3/4

Zes heksen

Het uitgangspunt voor deze dramales is het liedje "Zes heksen", met tekst van Chris Winsemius. De leerlingen improviseren verschillende handelingen die passen bij een heks. In de kernopdracht zetten ze een couplet van het lied om in een scène, waarbij ze creatief met de tekst om mogen gaan. Hierbij wordt aandacht besteed aan rijm, samenspel en beweging in combinatie met tekst.

Dramales Dimitri en het geheim van het kleine doosje - groep 3/4

Dimitri en het geheim van het kleine doosje (Sinterklaas)

In deze dramales staat het boek "Dimitri en het geheim van het kleine doosje" van Yvon Jaspers en Kristina Ruell centraal. In dit boek gooit Dimitri al zijn speelgoed na één keer spelen in de prullenbak. Daarom heeft hij een extra lange verlanglijst voor Sinterklaas. Maar die denkt dat Dimitri iets anders nodig heeft.

Dramales In de fabriek - groep 3/4

In de fabriek

De leerlingen beleven een dagje in de fabriek. Zij bouwen samen een voorwerp aan de lopende band, met en zonder geluid. Er is aandacht voor het opbouwen van een scène en samenwerken. Deze les is perfect uit te breiden tot een grotere (externe) presentatie.

Dramales We hebben er een geitje bij - groep 3/4

We hebben er een geitje bij! (prentenboek)

In dit Prentenboek van het Jaar 2016 is op de kinderboerderij een nieuwe bewoner geboren. Voor Mik het babygeitje gevonden heeft, gaat hij langs alle andere kinderboerderijdieren, die elk op hun eigen manier uiting geven aan hun blijdschap over de geboorte van het nieuwe geitje.

Dramales De spin Sebastiaan - groep 3/4

De spin Sebastiaan (Annie M.G. Schmidt)

In deze dramales voor groep 3/4 staat het gedicht 'De spin Sebastiaan' van Annie M.G. Schmidt centraal. De klassieker over het noodlottige avontuur van een spin. De leerlingen zetten in groepjes de strofes van het gedicht om in tekst en beweging.

Dramales Schildpad en Haas - groep 3/4

Schildpad en Haas

In dit verhaal houden Schildpad en Haas een hardloopwedstrijd. Haas denkt gemakkelijk te kunnen winnen en doet geen moeite voor de wedstrijd. Terwijl hij een dutje doet, heeft Schildpad, die langzaam maar gestaag gelopen heeft, de wedstrijd gewonnen.

Dramales Op pad met Prins Opa - groep 3/4

Op pad met Prins Opa (boek)

Centraal in deze les staat het boek 'Keteltje, op pad met Prins Opa', één van de kerntitels van de Kinderboekenweek. De leerlingen maken een zelfde busrit als Keteltje en haar opa, op zoek naar Doffie. Hierbij spelen zij verschillende personages en leren emoties uit te beelden.

Dramalessen groep 5/6

Dramales Handen - groep 5/6

Handen

Veel handgebaren, zoals applaudisseren, een duim opsteken of zwaaien, brengen een bepaald gevoel met zich mee. In de les wordt toegewerkt naar het maken een scène waarin de handen een hoofdrol spelen in het neerzetten van een emotie.

Dramales Schaatsen - groep 5/6

Schaatsen

In deze dramales wordt aandacht besteed aan verschillende vormen van schaatsen. De leerlingen werken in de les toe naar een scène rondom een wedstrijd in kunstrijden of in langebaanschaatsen. Ze maken hierbij gebruik van slowmotion om een bepaald moment uit hun wedstrijd te benadrukken.

Dramales Tijd - groep 5/6

Tijd

Deze dramales heeft als thema tijd. De leerlingen spelen pantomimisch handelingen en situaties, die een tijdsbepaling weergeven. Bijvoorbeeld vroeg of laat, vandaag of over 50 jaar, snel of langzaam. In de kernopdracht maken de leerlingen een scène waarin het begrip tijd wordt neergezet.

Dramales Vervoer - groep 5/6

Vervoer

In tableaus zetten de leerlingen van groep 5/6 verschillende vervoersmiddelen neer en de situaties die daarbij kunnen ontstaan. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes een reeks stilstaande beelden binnen een eigen gekozen vervoersmiddel.

Dramales Beroepen - groep 5/6

Beroepen

De leerlingen van groep 5/6 zetten in deze dramales uiteenlopende beroepen om in stilstaande beelden en maken een presentatie over hun eigen droomberoep. Samenwerken zonder veel overleg wordt in deze les gestimuleerd.

Dramales Beste Bregje Boentjes - groep 5/6

Beste Bregje Boentjes (prentenboek)

Dit boek gaat over een eenzaam meisje, Bregje. Wanneer ze een brief op de deurmat vindt die aan haar gericht is, fantaseert ze over de inhoud van de brief. De leerlingen zetten fantasierijke brieven om in stilstaande beelden en ontdekken hoe je aandacht kunt trekken binnen een beeld.

Dramales Bodysounds - groep 5/6

Bodysounds (2 lessen)

Bodysounds zijn geluiden die met het lichaam gemaakt kunnen worden, zoals stampen met de voeten, klappen in de handen en klakken met de tong. In de eerste les ontdekken de leerlingen op welke manier het lijf een muziekinstrument kan worden.

Dramales De krant - groep 5/6

De krant

In deze dramales staat de krant centraal. Door middel van tableaus en toneelspel ontdekken de leerlingen uit welke onderdelen een krant bestaat. In groepjes geven ze een nieuwsbericht vorm door middel van een spelscène plus foto.
Dramales De zomervakantie - groep 5/6

De zomervakantie

Zo vlak na de zomervakantie zit iedereen vol met vakantieverhalen. In deze les zetten de leerlingen deze verhalen om in stilstaande beelden; tableaus. Hierbij wordt aandacht besteed aan het weerbericht in verschillende landen en activiteiten tijdens de vakantie.

Dramales Het lelijke jonge eendje - groep 5/6

Het lelijke jonge eendje (2 lessen)

In deze lessenserie staat het sprookje van Hans Christian Andersen centraal. Thema's als pesten, anders zijn en buitengesloten worden, worden op toegankelijke wijze bespreekbaar gemaakt. In de eerste dramales gaan de leerlingen aan de slag met dialogen uit het sprookje.  In de tweede les wordt het sprookje actueel gemaakt. De leerlingen maken in groepjes een scène gebaseerd op eigen ervaringen.

Dramales Hoorspel - groep 5/6

Hoorspel

De leerlingen maken in deze les kennis met de werkvorm hoorspel. Bij een hoorspel ondersteunen de leerlingen een verhaal of situatie met geluid. Dit geluid kan met de eigen stem gemaakt worden of met voorwerpen.

Dramales Jong & Oud - groep 5/6

Jong & Oud

In deze les verdiepen de leerlingen zich door middel van pantomime en toneelspel in het spelen van personages in verschillende leeftijdsfasen, zoals een baby, kleuter of bejaarde. In de kernopdracht maken de leerlingen een scène met een probleem passend bij een specifieke leeftijdsgroep.

Dramales Joris en de draak - groep 5/6

Joris en de draak

De leerlingen stappen in dit sprookje in de rol van de held Joris, maar ook in die van het angstige volk. Aan het eind van de les hebben de leerlingen het gehele verhaal van "Joris en de draak" in beweging omgezet.

Dramales Kerst - groep 5/6

Kerst

Groep 5/6 gaat in deze dramales aan de slag met kerstliedjes. In de kernopdracht zetten de leerlingen in groepjes een kerstliedje om in beweging en handeling. Hierbij wordt het verschil tussen pantomime en gebarentaal duidelijk.

Dramales Oerwoud - groep 5/6

Oerwoud

De leerlingen duiken in deze les als Tarzan en Jane de jungle in en maken daar kennis met een vreemde volksstam. In de kernopdracht maken zij een stammendans die zij in een battle tegen elkaar presenteren.

Dramales Reclame - groep 5/6

Reclame

De leerlingen ontdekken hoe reclame werkt en maken zelf een spotje voor een product. De leerlingen worden hierbij gestimuleerd zo min mogelijk tekst te gebruiken en goed na te denken over de beelden die ze inzetten.
Dramales Sinterklaas - groep 5/6

Sinterklaas

De leerlingen maken in deze Sintles zelf een nieuwsitem, dat past in het Sinterklaasjournaal. Hierbij wordt de nadruk gelegd op het creëren van een probleem en het bedenken van een bijpassende oplossing.

Dramales Sport - groep 5/6

Sport

In deze les zetten de leerlingen verschillende sporten om in stilstaande beelden. In de kernopdracht worden in groepjes tableaus bedacht die een probleem plus oplossing binnen een sportwedstrijd laten zien.
Dramales Status - groep 5/6

Status

Bij status gaat het er om wie de macht in de scène heeft. De status kan afhangen van rangen en standen, zoals bij een koning en zijn bediende. De leerlingen gaan aan de slag met een wisseling van status in een scène en leren dat ze hierbij niet persé tekst nodig hebben.

Dramales Tekstacteren - groep 5/6

Tekstacteren

In deze dramales gaan de leerlingen aan de slag met theaterteksten rondom het thema van de Kinderboekenweek 2012: Hallo wereld! De leerlingen ontdekken dat een dialoog vanuit vele emoties gespeeld kan worden en daardoor een andere betekenis krijgt.ea can be filled with content!

Dramales Theatersport - groep 5/6

Theatersport

Theatersport valt onder improvisatietheater, vaak in wedstrijdvorm tussen verschillende teams. In deze dramales is gekozen voor simpele improvisaties zonder wedstrijdvorm rondom het thema Sport, zodat de leerlingen binnen een veilige sfeer kennis met de spelvorm kunnen maken.

Dramales Uitvindingen - groep 5/6

Uitvindingen

Deze dramales gaat over uitvindingen en het op een nieuwe manier kijken naar bekende situaties. De leerlingen associëren op bestaande voorwerpen en geven hier een andere functie aan. In de kernopdracht gaan ze in groepjes aan de slag en vinden een nieuw voorwerp uit.

Dramales Verkeer - groep 5/6

Verkeer

De leerlingen zetten in deze les verkeersregels en verkeersborden om in spel. Ze maken daarbij gebruik van pantomime gecombineerd met jabbertalk. Jabbertalk is communicatie met gefantaseerde klanken.
Dramales Vreemde voorwerpen - groep 5/6

Vreemde voorwerpen

In deze les staat objectenspel centraal; een werkvorm waarbij voorwerpen uitgangspunt van het spel zijn. De leerlingen ontdekken op welke manieren je een voorwerp kunt gebruiken. Hierin wordt vooral de fantasie geprikkeld; hoe kan een voorwerp een totaal andere betekenis krijgen?

Dramales Vriendschap - groep 5/6

Vriendschap

In deze dramales voor groep 5/6 gaat het over vriendschap. De leerlingen beelden activiteiten uit die vrienden samen doen en maken een scène over een ruzie tussen vrienden. De ruzie wordt uiteindelijk ook weer bijgelegd.

Dramales Winter - groep 5/6

Winter

De leerlingen spelen door middel van pantomime winterse situaties die door de extreme weersomstandigheden in de soep lopen. In de kernopdracht beelden de leerlingen in groepjes alledaagse situaties uit, die door het winterweer verstoord worden.

Dramales Zintuigen - groep 5/6

Zintuigen

De leerlingen ontdekken dat de zintuigen (ruiken, horen en zien) zowel fijne als niet fijne dingen kunnen ervaren. De leerlingen maken ieder een pantomimische solo waarin ze laten zien waar ze wel en niet van houden.

Dramales Geld - groep 5/6

Geld

Deze dramales is speciaal ontwikkeld rondom de Week van het Geld. In deze projectweek leren basisschoolleerlingen omgaan met geld. De leerlingen ontdekken welke bedragen passen bij elke locatie en wat zij voor een bepaald budget kunnen kopen.

Dramales De aardappeleters - groep 5/6

De aardappeleters (Van Gogh)

"De aardappeleters", het eerste meesterwerk van Van Gogh, staat in deze les centraal. De leerlingen gebruiken het schilderij als start- en eindpunt voor een zelfbedachte scène. Er wordt hierbij aandacht besteed aan het verschil tussen een gesprek aan de eettafel vroeger en nu.

Dramales Beroemd - groep 5/6

Beroemd (Koningsdag)

Als koning(in) word je op de voet gevolgd door de pers en het publiek. Je bent veel in het openbaar en wordt uitgenodigd voor belangrijke gebeurtenissen. De leerlingen spelen vanuit verschillende improvisatieopdrachten scènes waarin Willem-Alexander en Maxima in het openbaar verschijnen.

Dramales Bezoek - groep 5/6

Bezoek

Deze dramales voor groep 5/6 gaat over bezoek. In de les ontstaan geïmproviseerde gesprekken bij de deur. De leerlingen leren om een ruimte tijdens spel te definiëren zonder en met tekst. Daarbij worden ze gestimuleerd om direct te reageren op spelimpulsen.

Dramales Feestelijke foto - groep 5/6

Feestelijke foto

Deze dramales gaat over het maken van foto's tijdens feestelijke gebeurtenissen. De leerlingen leren een persoon centraal te stellen in een stilstaand beeld en een foto te creëren rondom een feestmoment, zoals een verjaardag, Sinterklaas of carnaval.

Dramales Het land van de grote woordfabriek - groep 5/6

Het land van de grote woordfabriek (prentenboek)

Het fantastische prentenboek "Het land van de grote woordfabriek" staat centraal in deze dramales. In de les spelen de leerlingen met woorden. Bestaande woorden en fantasiewoorden (jabbertalk), gratis woorden en onbetaalbare woorden, stille woorden en luidruchtige woorden.

Dramales Omgekeerde wereld - groep 5/6

Omgekeerde wereld (poezië)

Deze dramales gaat over omkeringen in tekst. Als inspiratiebron wordt het gedicht "Leuk is raar" van Harry Jekkers en Koos Meinderts gebruikt. De leerlingen maken in groepjes een couplet voor een eigen "omgekeerde wereld gedicht".

Dramales Einde schooljaar - groep 5/6

Einde schooljaar

De leerlingen maken met elkaar een jaaroverzicht. De hoogtepunten van het afgelopen schooljaar worden in groepjes voorbereid, waarna alles samengevoegd wordt en dus een klassikale presentatie ontstaat. Leuk om het resultaat te filmen en de les ieder jaar te herhalen.
Dramales De zon - groep 5/6

De zon (lessenserie Het heelal)

In het volksverhaal "De vuurhonden van de koning" wordt het verschijnsel zons- en maansverduistering uitgelegd. De leerlingen zetten dit verhaal om in stilstaande beelden. Daarnaast bedenken ze hun eigen volksverhaal waarin het fenomeen zonsverduistering wordt verklaard.

Dramales Dada-gedichten - groep 5/6

Dada-gedichten (poezië)

Een Dada-gedicht is een gedicht waarbij de vaste regels worden losgelaten. In deze dramales nemen de leerlingen een simpel gedicht als uitgangspunt van een eigen Dada-gedicht. Hierbij staat samenwerken, je laten inspireren door een ander en reflecteren op eigen werk centraal.

Dramales Planeten - groep 5/6

Planeten (lessenserie Het heelal)

De leerlingen leren de eigenschappen van de verschillende planeten kennen. Ze maken een ruimtereis in hun raket en ontdekken hierbij een nieuwe planeet. De leerlingen maken in groepjes een scène waarin ze deze zelfbedachte planeet met al haar bijzonderheden presenteren.

Dramales Vormen - groep 5/6

Vormen (Grote Rekendag)

Ruimtelijke vormen staan centraal in deze dramales, ontwikkeld in het kader van de Grote Rekendag. De leerlingen ontwikkelen een aantal scènes vanuit een ruimtelijke vorm. Hierbij besteden ze extra aandacht aan hun positie ten opzichte van elkaar en de ruimte.

Dramales Stijn, uitvinder - groep 5/6

Stijn, uitvinder (boek)

In dit boek heeft Stijn een grote ontdekking gedaan: hij is uitvinder. Voortaan lost hij elk probleem op met een geweldige uitvinding.

In de les wordt gewerkt aan het creëren van simpele problemen en het oplossen ervan.

Dramales Hier ben ik - groep 5/6

Hier ben ik (Omgaan met pesten)

De leerlingen ontdekken op welke manieren je je sterk of zwak kunt voelen en uiten. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes een scène waarin een negatieve situatie door middel van een helpende gedachte op de spelkaart omgebogen wordt naar een positieve situatie.

Dramales Wij gaan op berenjacht - groep 5/6

Wij gaan op berenjacht (3 lessen)

In dit project gaan de leerlingen aan de slag met dit bekende boek. Door de simpele verhaallijn en de vele herhalingen is dit boek heel geschikt om te presenteren aan de onderbouw. In de eerste les verkennen de leerlingen het boek en maken zelf kleine scènes.

In de tweede en derde les wordt al het materiaal verzameld en tot één presentatie samengebracht. In dit project wordt aandacht besteed aan jezelf presenteren, samenwerken en groot spel.

Dramales De raaf en de vos - groep 5/6

De raaf en de vos

Een boeiende les over de bekende fabel van Jean de la Fontaine: De raaf en de vos. In deze fabel weet een vos met mooie woorden een stuk kaas van de raaf af te pakken. De leerlingen zetten in de les de fabel om naar een zelfbedachte situatie waarin iemand iets van een ander gedaan wil krijgen.

Dramales Circus - groep 5/6

Circus

In deze dramales maken de leerlingen met elkaar een circus. In dit circus worden de meest fantastische kunsten vertoond. In feite zijn de artiesten helemaal niet talentvol, maar door hun manier van presenteren lijkt het heel wat. Een les over overtuigen en een boodschap brengen.

Dramales Hopeloos verliefd - groep 5/6

Hopeloos verliefd (prentenboek)

In deze dramales staat het prentenboek "Hopeloos verliefd" van Angelika Glitz en Annette Swoboda centraal. Een boek over anders zijn, niet afgaan op uiterlijk en verliefdheid. De leerlingen zetten het verhaal om in scènes, waarbij ze zich telkens inleven in één van de hoofdpersonages.

Dramales De heks van Sier-kon-fleks - groep 5/6

De heks van Sier-kon-fleks (Annie M.G. Schmidt)

In deze dramales voor de middenbouw staat het gedicht 'De heks van Sier-kon-fleks' van Annie M.G. Schmidt centraal. Een grappige tekst over een heks die een stad teistert met haar plagerijen. De leerlingen bedenken nieuwe strofes voor het gedicht en koppelen hier bewegingen aan.
Dramales Spookhuis - groep 5/6

Spookhuis

De leerlingen brengen een bezoekje aan een oude, verlaten villa. Hoewel de villa al jaren leeg staat, zijn er nog genoeg geluiden te horen. In groepjes maken de leerlingen een hoorspel, waarbij zij één van de kamers van het spookhuis in geluid presenteren.

Dramales Joris en de geheimzinnige toverdrank - groep 5/6

Joris en de geheimzinnige toverdrank (boek)

Het fantastische boek 'Joris en de geheimzinnige toverdank' van Roald Dahl staat in deze dramales centraal. In dit boek maakt Joris een toverdrank om af te komen van zijn vervelende oma. De leerlingen bedenken hun eigen gekke dieren en ingrediënten voor de toverdrank.

Dramalessen groep 7/8

Dramales Olympische Spelen - groep 7/8

Olympische Spelen

Deze dramales voor groep 7/8 is ontwikkeld in het kader van de Olympische Spelen. In de les maakt de bovenbouw een openingsceremonie waarin de landenteams gepresenteerd worden. Hierbij maken ze gebruik van jabbertalk. Jabbertalk is communicatie met gefantaseerde klanken.

Dramales Afscheidsmusical - groep 7/8

Afscheidsmusical (3 lessen)

Deze lessenserie is bedoeld als ondersteuning bij het repeteren van de afscheidsvoorstelling van groep 8. De serie geeft de spelers meer zelfvertrouwen en zorgt voor een stevige basis binnen de voorstelling.

Dramales Associëren - groep 7/8

Associëren

Associëren is een belangrijk onderdeel van improviseren. Bij associëren wordt een (impulsief) verband gelegd tussen zaken. In het improviseren is het noodzakelijk dat er direct en vrij gereageerd wordt op deze impulsen.

Dramales Contact - groep 7/8

Contact

De leerlingen versterken hun lichaamsbesef en ontdekken hoe lichaamstaal werkt. Hun eigen rol in de klas wordt als inspiratiebron gebruikt voor een groepsscène. Doordat zij zich daarbij verplaatsen in een tegenovergesteld personage, ontstaat een veilige sfeer waarin zij zichzelf durven laten zien.

Dramales De zomervakantie - groep 7/8

De zomervakantie

Zo vlak na de zomervakantie zit iedereen vol met vakantieverhalen. In deze les worden die verhalen, door middel van toneelspel en improvisatie, sterk overdreven. Hierdoor ontstaan de gekste avonturen en de grootste leugens.

Dramales Dieren in beweging - groep 7/8

Dieren in beweging (3 lessen)

In deze lessenserie staat de beweging van dieren centraal. De leerlingen bestuderen verschillende dieren nauwkeurig en gebruiken hun manier van bewegen in spel. Hierbij maken ze de transformatie van het naspelen van dieren tot het inzetten van dierlijke trekken binnen een menselijk personage.

Dramales Energie - groep 7/8

Energie

Deze dramales is bijzonder geschikt voor de CITO-week. Een les waar de leerlingen in deze spannende periode hun energie kwijt kunnen. De oefeningen zijn klassikaal en laagdrempelig, zodat er met elkaar een goede sfeer wordt neergezet. En leerlingen die zich prettig voelen, leren beter.

Dramales Film - groep 7/8

Film (2 lessen)

Deze lessenserie gaat over films. In de eerste les wordt ingegaan op het spelen van verschillende filmgenres en het experimenteren met emoties binnen teksten. In de tweede les staat de Oscaruitreiking centraal en lossen de leerlingen met elkaar de verdwijning van de Oscarbeeldjes op.

Dramales Geld - groep 7/8

Geld

Deze dramales is speciaal ontwikkeld rondom de Week van het Geld. In deze projectweek leren basisschoolleerlingen omgaan met geld. De leerlingen ontdekken welke bedragen passen bij elke locatie en wat zij voor een bepaald budget kunnen kopen.

Dramales Griekse mythologie - groep 7/8

Griekse mythologie (3 lessen)

In de eerste les van deze serie wordt aandacht besteed aan Griekse goden en hun bijzondere krachten. In de tweede les wordt vanuit de techniek tableaus aandacht besteed aan Griekse beeldhouwkunst. De leerlingen ontdekken dat de Griekse kunst vooral gericht was op schoonheid en minder op realiteit. In de laatste les fantaseren de leerlingen welke beroepen de Griekse goden in ons dagelijks leven zouden kunnen hebben.

Griezelen

De leerlingen gaan aan de slag met het thema griezelen aan de hand van scènes uit griezelfilms. De leerlingen ontdekken dat het zo minimaal mogelijk gebruiken van tekst een scène vaak veel spannender maakt. Een leuke les voor bijvoorbeeld Halloween!

Kerst

In de periode rondom Kerst staat de familie vaak centraal. Op bezoek bij familie, knus met elkaar eten en veel warmte en gezelligheid. In deze dramales wordt deze gezelligheid als uitgangspunt genomen en omgezet in situaties die nooit meer goed lijken te komen. Met natuurlijk een happy end.

Romeo en Julia

Het beroemde verhaal van Shakespeare staat in deze dramales centraal. De leerlingen maken kennis met deze liefdesgeschiedenis en de tijd waarin het zich afspeelt. Ze maken van de bekende balkonscène een eigen vertolking en leven zich in in de strijd tussen de Capulets en Montagues.

Dramales Sinterklaas - groep 7/8

Sinterklaas

Ook voor leerlingen uit de bovenbouw is Sinterklaas een geweldige inspiratiebron voor een dramales. Het maken van een eigen Sinterklaasgedicht en het uitbeelden hiervan (pantomime) is het uitgangspunt.

Dramales Slapstick - groep 7/8

Slapstick (2 lessen)

Slapstick is een vorm van komedie waarin lichamelijke acties de hoofdrol spelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vechtpartijen, valacties en achtervolgingen. In deze les ontdekken de leerlingen wat slapstick is en oefenen zij met verschillende technieken.

Dramales Spreekwoorden - groep 7/8

Spreekwoorden

De leerlingen leren in deze les spreekwoorden en hun betekenis kennen. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes door middel van toneelspel een scène rondom de betekenis van een spreekwoord.

Dramales Status - groep 7/8

Status

Bij status gaat het er om wie de macht in de scène heeft. De status kan afhangen van rangen en standen, zoals bij een koning en zijn bediende. De leerlingen gaan aan de slag met een wisseling van status in een scène en leren dat ze hierbij niet persé tekst nodig hebben.

Dramales Striphelden - groep 7/8

Striphelden

In deze les over striphelden ondervinden de leerlingen dat een held niet altijd sterk hoeft te zijn en dat heldendom ook in kleine avonturen kan zitten. Stap voor stap maken de leerlingen in groepjes een eigen beeldend stripverhaal, waarbij de techniek tableaus centraal staat.

Dramales Tekstacteren - groep 7/8

Tekstacteren

In deze dramales gaan de leerlingen aan de slag met theaterteksten rondom het thema van de Kinderboekenweek 2012: Hallo wereld! Zij maken aan de hand van deze dialogen een scène waarin zij zich vooral bezig houden met wie, wat en waar.

Dramales Televisie - groep 7/8

Televisie

De leerlingen uit de bovenbouw spelen in deze dramales verschillende televisieprogramma's en leren snel schakelen in spel. Ook wordt het spelen van een probleem en het direct reageren hierop geoefend.

Dramales Theatersport - groep 7/8

Theatersport

Theatersport valt onder improvisatietheater, vaak in wedstrijdvorm tussen verschillende teams. In deze les is gekozen voor simpele improvisaties zonder wedstrijdelement, zodat de leerlingen binnen een veilige sfeer kennis met de spelvorm kunnen maken.

Dramales Verkeer - groep 7/8

Verkeer

De leerlingen zetten in deze les verkeersregels en -borden om in spel. Ze maken daarbij gebruik van toneelspel gecombineerd met improvisatie. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes een scène waarbij een verkeersregel overtreden wordt.

Dramales Don Quichot - groep 7/8

Don Quichot

De leerlingen maken kennis met de dolende ridder Don Quichot door middel van drie van zijn bekendste avonturen. Ze schrijven en spelen zelf een dialoog tussen Sancho en Don Quichot en ontdekken op welke manier je de essentie van een verhaal kunt vinden.

Dramales Stillevens- groep 7/8

Stillevens (Van Gogh)

De leerlingen ontdekken het verschil tussen een realistisch en abstract stilleven. In de les worden de leerlingen gestimuleerd goed te observeren en te letten op de compositie en betekenis van een beeld. In de kernopdracht maken zij een stilleven van zowel voorwerpen als van het eigen lichaam.

Dramales Buitenaardse wezens - groep 7/8

Buitenaardse wezens

De leerlingen spelen aliëns die landen op aarde en onze manier van leven ontdekken. De leerlingen leren associëren en op een andere manier kijken naar dingen die voor ons heel normaal zijn. In de les wordt gebruik gemaakt van objectenspel en jabbertalk.

Dramales Feestcomité - groep 7/8

Feestcomité (Koningsdag)

Elk jaar bezoekt het koninklijk echtpaar op Koningsdag een plek in Nederland. Dit jaar bestaat het feestcomité uit uw groep 7/8 en organiseren zij de feestactiviteiten. Ze laten Willem-Alexander en Maxima hun prachtige dorp of stad zien, zingen het Wilhelmus en spelen Oud-Hollandse spelletjes.

Dramales Vrijheid - groep 7/8

Vrijheid

Deze les gaat over de betekenis van vrijheid en sluit perfect aan bij het thema 4 en 5 mei. Op welke manier kun je je vrij voelen en wanneer ben je niet vrij? De leerlingen maken in groepjes standbeelden waarin het belang van vrijheid wordt neergezet.

Dramales Echte dialogen - groep 7/8

Echte dialogen

De leerlingen leren het verschil tussen een tekst die dicht bij hen staat en een volledig verzonnen of sterk overdreven tekst. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes twee dialogen aan de hand van een invulblad, die zij omzetten naar een scène.

Dramales Uitgenodigd - groep 7/8

Uitgenodigd

In deze dramales improviseren de leerlingen feestelijke scènes. Ze schakelen tussen verschillende personages en feestdagen. In de kernopdracht improviseert de bovenbouw in groepjes een feest waarbij een gast arriveert die niet is uitgenodigd.

Dramales Einde schooljaar - groep 7/8

Einde schooljaar

De leerlingen maken met elkaar een jaaroverzicht. De hoogtepunten van het afgelopen schooljaar worden in groepjes voorbereid, waarna alles samengevoegd wordt en dus een klassikale presentatie ontstaat. Leuk om het resultaat te filmen en de les ieder jaar te herhalen.

Dramales Gedichtendans - groep 7/8

Gedichtendans (poezië)

De leerlingen maken met elkaar een jaaroverzicht. De hoogtepunten van het afgelopen schooljaar worden in groepjes voorbereid, waarna alles samengevoegd wordt en dus een klassikale presentatie ontstaat. Leuk om het resultaat te filmen en de les ieder jaar te herhalen.

Dramales Getallen - groep 7/8

Getallen (Grote Rekendag)

In de les improviseren de leerlingen scènes die spelen rondom getallen, waarbij ze continu alert zijn op hun medespelers. Belangrijk in deze les is het logisch maken van een verhaal, het blijven spelen van een situatie en het accepteren van een rol.

Dramales Het misdrijf - groep 7/8

Het misdrijf

In deze dramales creëren de leerlingen scènes rondom een misdrijf. Ze worden gestimuleerd de misdrijven klein te houden en deze zo groot en overdreven mogelijk neer te zetten. Zo kan het verplaatsen van een theepot door de conciërge opeens een zeer criminele zaak worden.

Dramales Stilte - groep 7/8

Stilte (3 lessen)

In deze lessenserie gaan de leerlingen op zoek naar momenten van stilte binnen gesprekken, locaties en zichzelf. De inspiratiebron hierbij is de compositie 4'33 van John Cage. In de eerste les van de lessenserie maken de leerlingen hun eigen partituur opgebouwd vanuit stilte.

Dramales Het grote theaterspel - groep 7/8

Het grote theaterspel

In deze dramales Het Grote Theaterspel wordt de nadruk gelegd op theaterspel in wedstrijdvorm. De dramaoefeningen in deze les worden uitgevoerd in teamverband. Ieder team kan ingrediënten winnen voor de eindopdracht, waarin een scène gemaakt wordt.

Dramales Ik geef mijn grenzen aan - groep 7/8

Ik geef mijn grenzen aan (Omgaan met pesten)

De les gaat over omgaan met eigen en andermans grenzen. De leerlingen maken kennis met de helpende gedachten in het "Ik denk me sterk" spel. Ze improviseren scènes waarbij het belangrijk is om grenzen aan te geven, in zowel fictieve als herkenbare situaties.

Dramales Aarde, vuur, lucht en water - groep 7/8

Aarde, vuur, lucht en water (2 lessen)

Deze lessenserie gaat over de vier elementen Aarde, Water, Lucht en Vuur. Vanuit deze elementen ontwikkelen de leerlingen personages, die de basis vormen van een aantal improvisatiescènes. In de eerste les worden Aarde en Vuur behandeld, in de tweede les Water en Lucht.

Dramales Als iemand ooit mijn botjes vindt - groep 7/8

Als iemand ooit mijn botjes vindt (boek)

Dit boek bevat een aantal gedichten over Nederlandse woorden die niemand gebruikt en tot leven komen als spannende dieren. In de les zetten de leerlingen een aantal gedichten uit het boek al improviserend om in spel.

Dramales Groepsformatie - groep 7/8

Groepsformatie

Deze dramales voor de bovenbouw gaat over het inzetten van een groep, waardoor je tot een groter resultaat kunt komen dan in je eentje. Het uitgangspunt hierbij is een grappig filmpje waarin een groepje dieren een vijand weet te verslaan door zich op een bepaalde manier te groeperen.

Dramales Nederland over 100 jaar - groep 7/8

Nederland over 100 jaar

In 100 jaar tijd kan veel gebeuren. Omgangsvormen, omgeving en taal veranderen. Er worden grote en kleine uitvindingen gedaan, die het leven makkelijker (en soms moeilijker) maken. In deze les fantaseren de leerlingen hoe hun land er over 100 jaar uit zou kunnen zien.

Dramales Prinsjesdag - groep 7/8

Prinsjesdag

De leerlingen van de bovenbouw bedenken in deze dramales hun eigen troonrede, waarin ze hun plannen voor Nederland voor het komende jaar presenteren. Plannen die absurd en zwaar overdreven zijn. Mooie les om rond de derde dinsdag van september in te plannen!

Dramales Voor altijd jong - groep 7/8

Voor altijd jong

De leerlingen verdiepen zich door middel van improvisatie in het spelen van personages in verschillende leeftijdsfasen. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes een scène waarin een bejaarde zich graag voor altijd jong wil voelen.