Jaarlijks komt er volop nieuw lesmateriaal bij. Zijn er belangrijke thema's waaraan aandacht binnen het lesprogramma besteed zou moeten worden? Wij ontwikkelen direct bijpassend lesmateriaal.
Zo geven we ieder jaar een dramales voor iedere combinatiegroep uit rondom de Kinderboekenweek. En natuurlijk vergeten we ook de Nationale Voorleesdagen, Sinterklaas en de afscheidsmusical niet.
Bij kleuters ligt het accent binnen drama op het stimuleren en structureren van de fantasie en het experimenteren met de uitingsmogelijkheden van fysiek, stem en mimiek. Het samenwerken is nog lastig en om die reden vinden nog weinig oefeningen plaats waarbij in groepjes spelafspraken gemaakt worden. Een groot deel van de les vindt klassikaal plaats, waarbij de leerkracht veel voordoet en begeleidt of een personage speelt (teacher-in-role) waarmee de kleuters een avontuur beleven.
In DramaOnline zijn 30 dramalessen toegevoegd die aansluiten bij de thema's van de kleutermethodes Schatkist en Kleuterplein.
In groep 3 raken de leerlingen gewend aan een andere vorm van onderwijs die hen aangeboden wordt. Van de speelse kleuterperiode komen zij terecht in een periode waarin andere vaardigheden op cognitief en sociaal vlak verwacht worden. In deze fase leren de leerlingen beter samenwerken en samenspelen.
Het is nu dan ook mogelijk om met maakopdrachten te werken, waarbij de leerlingen met elkaar een korte presentatie voorbereiden. Hoewel het publieksbesef nog niet sterk ontwikkeld is, worden hiermee wel belangrijke vaardigheden getraind.
Het spelen voor publiek wordt voor groep 5 en 6 steeds interessanter.
Zij worden (meestal) nog niet gehinderd door schaamtegevoelens en kunnen dus vrij spelen. Hun dramatisch inzicht in de opbouw van een rol en verhaal wordt steeds beter ontwikkeld. Presentaties nemen duidelijke vormen aan en feedback geven op elkaar neemt een belangrijke plaats in de les in.
Binnen deze leerjaren zijn de leerlingen sterk bezig met zichzelf ten opzichte van anderen. Dit kan er toe leiden dat leerlingen zich in de dramales moeilijker uiten en het spelplezier verdwijnt. Juist nu is het creëren van een veilige sfeer noodzakelijk. Het theatraal inzicht van de leerlingen wordt verder ontwikkeld en sociale interactie binnen de dramales is bijzonder waardevol.
Ank Vos, vakspecialist drama