arrow_drop_up arrow_drop_down
Een winters tintje aan jouw dramalessen!
5 februari 2021 

Een winters tintje aan jouw dramalessen!

De winter is begonnen. Daar hoort een winterse dramales bij over bijvoorbeeld sneeuw, ijs, kou en wintersporten. In onze methode vind je verschillende mooie lessen en oefeningen rondom dit thema. Veel winterpret!

Dramalessen over sneeuw en kou

  • Winter Wonderland (groep 1/2) – de leerlingen stappen in een winterlandschap. Ze kleden zich warm aan, dwarrelen als sneeuwvlokjes en warmen zich aan een knapperend kampvuurtje.
  • Kikker in de kou (groep 1/2) – een dramales over het mooie prentenboek ‘Kikker in de kou’ van Max Velthuijs. Kikker kan geen plezier beleven aan de donkere, koude winter. Zijn vriendjes helpen hem de winter door te komen.
  • Winter (groep 1/2) –  de kleuters maken sneeuwpoppen van elkaar.
  • Winter (groep 3/4) – de leerlingen glijden door middel van bewegingsspel de winter in.
  • Winter (groep 5/6) – de leerlingen spelen door middel van pantomime winterse situaties, die door extreme weersomstandigheden in de soep lopen.
  • Wintersport (groep 3/4) – een dramales over wintersporten, zoals deze op de Olympische Spelen plaatsvinden.
  • Noordpool (groep 3/4) – de leerlingen maken een barre tocht over ijsschotsen, vissen vreemde voorwerpen op uit een wrak en maken dierensporen in de sneeuw.
  • Schaatsen (groep 5/6) – de leerlingen ontdekken de verschillende vormen van schaatsen, waaronder kunstrijden en langebaanschaatsen.
  • Sporen in de sneeuw (groep 5/6) – de leerlingen maken hun eigen sporen in de sneeuw. Ze onderzoeken daarbij hoe mensen, dieren en voertuigen hun sporenpatroon achterlaten.

Dramaoefeningen in het thema winter

Deze oefeningen zijn heel geschikt voor een kort dramamoment in de klas rondom het thema winter. Een aantal kun je gemakkelijk aanpassen naar een winterse sfeer.

  • De sneeuwpop (groep 1/2)
  • Weerbericht (groep 1/2)
  • Bevroren (groep 1 t/m 4)
  • Wat trek ik aan? (groep 1 t/m 3)

Bovenstaande dramalessen en -oefeningen zijn gratis te gebruiken voor onze abonnees. Nog geen abonnement op DramaOnline? Kijk hier voor meer informatie over onze lesmethode.

Over de schrijver
Rik startte ruim 15 jaar geleden als groepsleerkracht op een Daltonschool. Inmiddels is hij ICT-coördinator op een aantal basisscholen. Uit zijn liefde voor het vak drama en voor ICT is het idee voor DramaOnline ontstaan. Binnen DramaOnline houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van het systeem achter de lesmethode en de multimediale toepassingen.
Reactie plaatsen