arrow_drop_up arrow_drop_down
Werken met teksten in de dramales - uit het hoofd leren (artikel)
11 november 2020 

Werken met teksten in de dramales - uit het hoofd leren (artikel)

Wanneer je met dialogen aan de slag gaat in je dramales, is het prettig als de leerlingen deze uit het hoofd kennen. Dit versterkt het tekstbegrip, het vrij kunnen spelen en maakt het aantrekkelijker voor het publiek om naar te kijken. Maar hoe leer je een tekst uit het hoofd?

Voor de meeste leerlingen is het leren van een korte tekst geen enkel probleem. Toch kan het leren van tekst voor sommigen stress opleveren, bijvoorbeeld in het geval van dyslexie, omdat ze hiermee moeite hebben. Het is belangrijk dat je deze leerlingen vertrouwen geeft in hun kunnen en hiermee rekening houdt bij de keuze van een tekst. Leg niet teveel druk op het uit het hoofd kennen van de tekst. Wanneer een leerling houvast heeft door het tekstblad tijdens een scène bij zich te houden, dan is dat prima.  staat altijd voorop.

Een aantal tips voor het leren van een tekst:

  • Lees de tekst eerst een aantal keer rustig door, zodat je weet waar het over gaat.
  • Wanneer het duidelijk is wie welke rol speelt, lees je de tekst nogmaals een aantal keer hardop voor. Hierbij lees je alleen de tekst van jouw personage.
  • Luister hierbij goed naar wat de ander zegt. Jouw reactie komt vaak voort uit wat de ander zegt en is daardoor makkelijker te leren.
  • Leer de tekst terwijl je met elkaar door de ruimte loopt. Door te bewegen kun je de tekst vaak beter onthouden dan wanneer je stilzit.
  • Voer handelingen uit terwijl je de tekst samen hardop zegt. Vouw bijvoorbeeld denkbeeldig de was op.

Lees in onze volgende artikel meer over het werken met teksten in de dramales.

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Paul
Reactie plaatsen