Verkeer

Dramales voor groep 3/4

Verkeer

Dramales voor groep 3/4
Wat ontzettend leuk dat je met het vak drama aan de slag wilt! En daar willen we jou graag bij helpen.


DramaOnline is een complete dramamethode voor het basisonderwijs, van groep 1 t/m 8. Een schat aan waardevol lesmateriaal: honderden kant-en-klare dramalessen, korte dramaoefeningen, instructievideo's en spelkaarten. DramaOnline biedt enerzijds structuur en houvast en tegelijkertijd alle vrijheid om jouw lesprogramma vorm te geven zoals jij wilt.


Hieronder vind je de dramales stap voor stap uitgewerkt. Muziek en instructievideo's zijn (net als in de methode) toegevoegd.


Wil je meer? Neem dan gerust een kijkje op onze website voor alle info over de lesmethode.
Of vraag een jaarabonnement aan.

Veel plezier met de dramalessen!


Verkeer

- dramales voor groep 3/4 -

Techniek

Improvisatie

Kerndoelen

Rol spelen, kijken & luisteren en samenwerken

Duur

40 minuten

Verkeer

Deze dramales voor groep 3/4 heeft als thema Verkeer. De leerlingen oefenen met bekende verkeerssituaties, waarbij de nadruk ligt op hun reis van huis naar school. Ze spelen in tweetallen scènes waarin ze zich afwisselend wel en niet aan de verkeersregels houden. Zij worden al improviserend door een agent op hun gedrag aangesproken.
Via de knop hieronder kun je de samenvatting van de les downloaden. Met volop schrijfruimte om voor jezelf notities te maken. Zo geef je deze les nog gemakkelijker!

Verkeer

Introductie Verkeer (inleiding)

Deze dramales voor groep 3/4 heeft als thema Verkeer. De leerlingen oefenen met bekende verkeerssituaties, waarbij de nadruk ligt op hun reis van huis naar school. Ze spelen in tweetallen scènes waarin ze zich afwisselend wel en niet aan de verkeersregels houden. Zij worden al improviserend door een agent op hun gedrag aangesproken.

50 km per uur (warming-up klassikaal)

De leerlingen lopen in stilte door de ruimte. Het tempo waarin zij lopen, wordt door jou bepaald. Je benoemt het aantal kilometers per uur. Bij bijvoorbeeld 10 kilometer per uur lopen de leerlingen in rustig tempo, bij 120 kilometer per uur rennen zij door de ruimte. Gebruik snelheden die op verkeersborden te vinden zijn. Tijdens het verplaatsen door de ruimte is de groep alert, zodat er geen botsingen plaatsvinden.


Variatie: Wanneer de leerlingen de verkeersborden met maximale toegestane snelheid kennen, is het ook mogelijk deze omhoog te houden in plaats van de snelheid te noemen.

Verkeersagent (warming-up klassikaal)

De leerlingen lopen door de ruimte. Je spreekt met hen commando's af. Wanneer je een aantal keer op het fluitje blaast, voeren de leerlingen direct de bijbehorende verkeershandeling uit zonder geluid. Hierna lopen ze weer verder. Oefen eerst met twee commando's en breid dit langzaam uit. 


Voorbeelden:

1x - stoppen bij een rood stoplicht

2x - doorlopen bij een groen stoplicht

3x - rondje lopen over rotonde

4x - goed kijken (links, rechts, links) en oversteken

5x - sprintje trekken om de bus te halen


Muziek Les CD 1, nr. 18

Naar school (warming-up groepjes)

De leerlingen staan verdeeld in tweetallen in de ruimte. Je noemt een vervoersmiddel waarmee je naar school zou kunnen gaan (bijvoorbeeld lopend, op de fiets, in de auto, met de bus of met de scooter). De tweetallen beelden bijvoorbeeld uit dat zij samen op de fiets naar school gaan. Hierbij laten zij zien hoe het wat betreft veiligheid en verkeersregels hoort. Zij fietsen netjes naast elkaar, stoppen bij een rood stoplicht, steken hun hand uit als ze afslaan en laten een voetganger voor gaan bij het zebrapad. Je kunt tijdens het uitbeelden situaties noemen die zij onderweg tegenkomen. Bijvoorbeeld een hondje steekt plotseling over, het stoplicht gaat op oranje, er komt een auto van rechts. De tweetallen verwerken dat al improviserend in hun spel.


Herhaal dit met een aantal verschillende vervoersmiddelen en bijbehorende situaties. De nadruk in deze oefening ligt op het laten zien hoe het hoort in het verkeer.


Muziek Les CD 1, nr. 8

Bekeuring (kern)

De leerlingen zitten aan de kant. Zij blijven daarbij verdeeld in de tweetallen uit de vorige oefening. Een tweetal komt de speelvloer op. Je vertelt hen een vervoersmiddel waarmee ze naar school komen en een verkeersregel die zij overtreden. Doe dit zachtjes, zodat de rest van de groep het niet hoort. 


Het tweetal speelt nu dat zij op weg naar school zijn in of op het vervoersmiddel dat je genoemd hebt en overtreedt daarbij de ingefluisterde regel. Zij mogen tekst gebruiken om iets te verduidelijken, maar het niet letterlijk benoemen. Als zij de situatie hebben gespeeld, komt op jouw teken één van de leerlingen van de kant de vloer op en spreekt hen aan als politieagent. De agent benoemt wat hij of zij gezien heeft en vertelt wat daar onveilig aan is. Zij spelen kort de situatie uit. Als het niet klopt wat de agent gezien heeft, mag een volgende leerling als agent de speelvloer op.


Herhaal dit met een aantal of alle tweetallen. Geef telkens een ander vervoersmiddel met bijbehorende overtreding.


Voorbeelden:

  • Lopend: oversteken zonder te kijken / verstoppertje spelen tussen geparkeerde auto's / niet op de stoep lopen / de weg op rennen om een bal te pakken 
  • Fiets: zware tassen aan het stuur / niet stoppen bij zebrapad / in het donker zonder licht rijden / geen voorrang geven aan iemand van rechts / met z'n vieren naast elkaar fietsen (voor twee tweetallen)
  • Auto: door rood rijden / kind achterin zit niet in een stoeltje / bellen met mobieltje / veel te hard rijden / gordels niet vast

Pas je aan (afsluiting)

De leerlingen lopen door de ruimte in hun eigen tempo. Wanneer ze een andere leerling tegenkomen, lopen ze een stukje verder als tweetal. Hierbij passen ze zich aan aan elkaars tempo, waardoor het tweetal precies gelijk loopt. Er mag hierbij geen tekst gebruikt worden. Vervolgens lopen zij weer verder op hun eigen manier en ontmoeten een volgende leerling waarmee ze een tijdje in hetzelfde tempo lopen.

DramaOnline maakt van drama een vak!

DramaOnline is ontstaan uit de behoefte om het vak drama toegankelijker te maken.


Veel leerkrachten ervaren drempels in het zelf maken en geven van een dramales. Het resultaat is dat er op basisscholen vaak weinig of geen dramaonderwijs wordt aangeboden. Een gemiste kans, want expressievakken leveren een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van je leerling.


Meer zelfvertrouwen, betere presentatievaardigheden en het stimuleren van samenwerking zijn hier voorbeelden van. Tijd dus om het vak drama een gedegen plek in je lesprogramma te geven. Met DramaOnline heb je alle vrijheid, maar vind je tegelijkertijd de structuur die een les nodig heeft.

Wat maakt DramaOnline zo compleet?

DramaOnline is ontwikkeld voor alle groepen in het basisonderwijs. Al het lesmateriaal zoals dramalessen, muziek, spelkaarten en instructievideo's is online aanwezig. Als abonnee heb je toegang tot het complete aanbod.

Kant-en-klaar lesmateriaal

Keuze uit honderden dramalessen en -oefeningen

Complete lesmethode

Inclusief instructievideo's, muziek en spelkaarten

Altijd actueel

Thema's als Kinderboekenweek, seizoenen en feestdagen

Ontwerp je eigen leerlijn

Ontwikkel gemakkelijk je eigen leerlijn met onze leerlijnmodule

Zonder zorgen aan de slag

Laagdrempelig en inspirerend voor iedere leerkracht

Advies & begeleiding

Weinig ervaring met drama? Altijd hulp - online en offline
"Wat ik zo sterk vind aan de themalessen van DramaOnline is dat de beleving van de leerlingen bij zowel het onderwerp als het spel wakker gemaakt wordt. Met fantasievolle opdrachten, veel variatie in de les, muziek, beeldmateriaal en aansprekende spelsituaties."
Door Krekelberg, docent drama PABO HAN Nijmegen

Klaar om je te laten inspireren door DramaOnline?