arrow_drop_up arrow_drop_down
De Verhalenvertelweek van DramaOnline - Elke dag inspiratie voor een verhaal!
31 januari 2021 

De Verhalenvertelweek van DramaOnline - Elke dag inspiratie voor een verhaal!

Wij zijn dol op verhalen. Op gekke, spannende en vrolijke verhalen. Maar de leukste verhalen zijn toch wel die waarin je je fantasie echt de vrije loop laat. Daarom houden wij van 1 tot en met 5 februari 2021 de Verhalenvertelweek. Aan de hand van mooie illustraties hopen wij jou en de kinderen elke dag te inspireren tot het bedenken van een verhaal. Doe jij ook mee?

Elke werkdag een nieuw verhaal

Elke werkdag posten wij om 08:00 een mooie illustratie hieronder en op Instagram, Facebook en Pinterest. Elke illustratie heeft een geheel eigen sfeer en uitstraling. Wij geven je wat vragen om je op gang te helpen. En daarna mogen jullie aan de slag! Fantaseer samen met de kinderen over het verloop van het verhaal. Wat gebeurt er en hoe loopt het af?

De oefeningen zijn heel geschikt om thuis uit te voeren voor leerlingen in de midden- en bovenbouw. Jongere kinderen hebben waarschijnlijk wat meer hulp nodig van ouders, verzorgers of leerkrachten.

Je kunt het verhaal opschrijven, aan iemand anders vertellen of een foto van de situatie maken. Als je je verhalen met ons wilt delen, vinden wij dat heel leuk! Vraag wel eerst even toestemming aan je ouders of verzorgers. Je kunt de verhalen opsturen naar info@dramaonline.nl. We zijn heel benieuwd naar jullie creaties!

Hoe creëer je een boeiend verhaal?

Maar hoe maak je een verhaal zo interessant dat mensen ernaar willen luisteren? Wat is ervoor nodig om een scène boeiend te maken? Wij geven je tips in het artikel ‘Het probleem – over het creëren van een boeiende scène (artikel)’. 

Jouw dagelijkse portie inspiratie

Dag 1: Huisje in het moeras

Verhalenvertelweek - Huisje in het moeras

Deze zes vragen kunnen jullie helpen bij het verhaal:

  1. In dit huisje in het moeras woont een man. Hoe heet deze man?
  2. Op zijn hoofd draagt hij iedere dag iets geks. Wat draagt hij op zijn hoofd?
  3. Vroeger woonde de man in een gewoon rijtjeshuis in een dorp. Waarom is hij naar het moeras verhuisd?
  4. In het moeras wonen verder geen mensen en er zijn al helemaal geen winkels. Hoe komt de man aan zijn eten?
  5. Iedere dag gaat de man er op uit met zijn bootje. Hij moet namelijk iets heel belangrijks doen. Wat voor belangrijks is dat?
  6. Dit gaat altijd zo door, totdat hij op een dag…

Fantaseer samen met de kinderen over het verloop van het verhaal. Wat gebeurt er en hoe loopt het af?

Dag 2: Terras van het restaurant

Verhalenvertelweek - restaurant

Deze zes vragen kunnen jullie helpen bij het verhaal:

  • Dit restaurant is wereldberoemd. Het is iedere avond helemaal vol en om een tafeltje te kunnen reserveren, moet je soms maanden wachten. Hoe heet het restaurant?
  • Ook deze avond was het restaurant helemaal vol. De koks hadden een nieuw menu bedacht. Met als klap op de vuurpijl een wel heel bijzonder gerecht. Wat was dit bijzondere gerecht?
  • De gasten begonnen er smakelijk van te eten, maar al snel proefden ze iets vreemds. Wat proefden de gasten? En hoe werd dat nog erger?
  • Er ging ook iets mis in de bediening. Wat ging er mis?
  • Een bekende filmactrice sprong op van haar stoel en ze riep: …..
  • Zoals je ziet is het restaurant nu leeg. Wat is er gebeurd?

Fantaseer samen met de kinderen over het verloop van het verhaal. Wat gebeurt er en hoe loopt het af?

Dag 3: Regenachtige straat

Verhalenvertelweek - Regenachtige straat

Deze zes vragen kunnen jullie helpen bij het verhaal:

  • Zomaar een straat, in zomaar een stad. Het is al laat op de avond. De winkels zijn gesloten. Behalve die ene winkel. Wat is er in die winkel te koop?
  • Normaal gesproken sluit de winkel aan het begin van de avond. Maar de winkelier kreeg vanmiddag een belangrijk telefoontje. Met een bericht waardoor hij de winkel de hele nacht open moest houden. Want wie komt vannacht de winkel bezoeken?
  • En diegene komt niet alleen. Want wie komt er mee?
  • De winkelier is al uren bezig om de winkel klaar te maken voor het nachtelijk bezoek. Wat doet hij allemaal in de winkel?
  • Om 23.40 uur wordt er op het raam van de winkel geklopt. Wie staat daar?
  • De winkelier doet de deur open en schrikt zich wild. Waarom schrikt de winkelier?

Fantaseer samen met de kinderen over het verloop van het verhaal. Wat gebeurt er en hoe loopt het af?

Dag 4: Kasteel op de berg

Verhalenvertelweek - kasteel op de berg

Deze zes vragen kunnen jullie helpen bij het verhaal:

  • In dit kasteel wonen een koning en koningin. Niemand durft bij hen op bezoek te komen. Er gebeurt namelijk iets heel vervelends als je de koningin recht in de ogen kijkt. Wat gebeurt er dan?
  • Toen de koningin een jong meisje was, was er nog niets aan de hand. Ze was een meisje zoals alle andere meisjes. Maar door die ene gebeurtenis ging het mis. Wat is er gebeurd?
  • De koning heeft geprobeerd zijn vrouw te helpen. Hij heeft bijvoorbeeld een houthakker uitgenodigd om de koningin beter te maken. Wat heeft de houthakker gedaan? Hielp het?
  • De koning en koningin hebben veel personeel in het kasteel. Een kok, kamermeisjes, tuinmannen. Ook zij willen natuurlijk niet in de ogen van de koningin kijken. Welke oplossing hebben ze hiervoor bedacht?
  • Op een dag kijkt een van de kamermeisjes toch in de ogen van de koningin. Wat gebeurt er?
  • Het kan nog goed aflopen met het kamermeisje, maar alleen als ze wordt aangeraakt door een bepaald dier. Door welk dier?

Fantaseer samen met de kinderen over het verloop van het verhaal. Wat gebeurt er en hoe loopt het af?

Dag 5: Theater

Verhalenvertelweek - Theater

Deze zes vragen kunnen jullie helpen bij het verhaal:

  • Avond aan avond wordt er op dit podium een prachtige voorstelling gespeeld. Duizenden mensen hebben inmiddels genoten van het verhaal. Hoe heet de voorstelling?
  • Ook vanavond was er een voorstelling. Het publiek zit klaar, maar op het moment dat de lichten aangingen, was het podium leeg. Alle acteurs zijn plotseling weg. Waar zijn ze naar toe?
  • De directeur van het theater gaat op zoek naar de groep acteurs. Hij kan ze nergens vinden, maar hij vindt wel iets anders. Wat vindt de directeur?
  • Door die vondst weet de directeur waar hij moet zoeken, namelijk …
  • De directeur gaat op weg, maar wordt tegengehouden door iemand uit het publiek. Wie houdt hem tegen?
  • Degene uit het publiek weet waarom de acteurs weg zijn. Waarom zijn de acteurs weg?

Fantaseer samen met de kinderen over het verloop van het verhaal. Wat gebeurt er en hoe loopt het af?

 

Heb je deze week mooie verhalen gemaakt? Wij vinden het heel leuk als je jouw creaties met ons wilt delen. Vraag wel eerst even toestemming aan je ouders of verzorgers. Je kunt de verhalen opsturen naar info@dramaonline.nl.

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Annick
Door

Annick

op 1 February 2021

Super leuk, en handig aangeboden zo. Ik ben vandaag online met mijn kleuters aan de slag gedaan en hebben er een prachtig verhaal van gemaakt.

Rik (DramaOnline)
Door

Rik (DramaOnline)

op 2 February 2021

Wat fijn om te horen! En leuk dat het ook lukt om met de kleuters ermee aan de slag te gaan. Zojuist hebben wij een nieuwe illustratie geplaatst, dit keer over een restaurant. Veel plezier!

Reactie plaatsen