Theaterbezoek met je klas (artikel)
10 september 2015 

Theaterbezoek met je klas (artikel)

Over hoe je je voorbereidt op een voorstelling

Hopelijk bezoek je regelmatig een theater-, dans- of muziekvoorstelling met je klas. Niet alleen het actief beleven van cultuureducatie, zoals in de dramales, is belangrijk, maar ook het kijken naar kunst verruimt de blik van je leerlingen.

Niet ieder kind zal ervaring hebben met het bezoeken van een voorstelling. Dus wat kun je als leerkracht doen ter voorbereiding van zo’n voor vele kinderen spannende gebeurtenis?

Voorbereiding

Om samen van een voorstelling te kunnen genieten, is een goede voorbereiding belangrijk. Zeer waarschijnlijk heeft het betreffende gezelschap lesmateriaal beschikbaar. Bekijk dit ruim van tevoren en inventariseer welke informatie hierin belangrijk is voor jouw klas. Worden er bijvoorbeeld specifieke dingen van de leerlingen verwacht? Is het handig als de leerlingen al op de hoogte zijn van het verhaal dat getoond zal worden? Bespreek hierin zeker ook niet teveel, zodat het wel spannend en verrassend blijft. Kun je je klas alvast in de stemming brengen door middel van (creatieve) opdrachten?

Je kunt de leerlingen ook zelf een kijkopdracht meegeven. Laat ze bijvoorbeeld letten op de emoties die gespeeld worden. Of welk personage hen het meest aanspreekt. Je kunt hier aansluiten bij het thema waar je in je eigen lessen al aan werkt.

Spelregels

Het bezoeken van een voorstelling, of dit nu bij jou op school is of op een andere locatie, brengt bepaalde spelregels met zich mee. Neem deze regels vooraf met de klas door, zodat iedereen weet wat er verwacht wordt.

Vraag de leerlingen of ze zelf een idee hebben, wat wel en niet mag tijdens een voorstelling.

  • Leg uit dat een voorstelling niet hetzelfde is als televisie. Welke verschillen zijn er? En wat kun je dus niet doen tijdens een voorstelling, wat je waarschijnlijk wel doet terwijl je tv kijkt?
  • Een garderobe is de plek waar je jassen en tassen opbergt. Neem deze niet mee de zaal in.
  • Zorg ervoor dat mobiele telefoons en MP3-spelers uit staan.
  • Ga voor de voorstelling naar het toilet. Tijdens een voorstelling weglopen, stoort de mensen in de zaal en op het podium.
  • Ook kletsen stoort anderen. Natuurlijk kun je wel reageren op wat je ziet. Omdat je het bijvoorbeeld grappig, spannend of verdrietig vindt. Maar wacht met het uitgebreid bespreken hiervan met je buurman of -vrouw tot na de voorstelling.
  • Eten en drinken tijdens een voorstelling is niet toegestaan.
  • Foto’s maken van een voorstelling mag alleen als je daar toestemming voor hebt van de artiesten.
  • Aan het eind van een voorstelling hoort applaus. Zelfs als je de voorstelling misschien niet leuk vond, is het netjes respect te hebben voor de artiesten en hen te belonen met een applaus.

Nog een belangrijke tip voor jou als leerkracht… Laat de leerlingen genieten van de voorstelling. Ze hoeven echt niet muisstil te kijken. Spelers in een kindervoorstelling zijn gewend aan de directe en soms uitbundige reacties van kinderen. Grijp dus alleen in als het gedrag storend is voor het publiek en de artiesten.

Denk goed na over de plaatsindeling. Verwacht je dat een bepaalde leerling de voorstelling spannend of lastig zal vinden? Ga dan bij hem of haar in de buurt zitten.

Geef de leerlingen na afloop even de tijd om de voorstelling te laten bezinken. Bespreek op een later moment wat ze gezien hebben en hoe ze het hebben ervaren. In het lesmateriaal vind je vaak ook tips om een voorstelling met kinderen te evalueren of te verdiepen door middel van opdrachten.

Veel plezier!

Wil je zelf ook actief aan de slag met drama in de klas? Vraag een abonnement aan op onze lesmethode.

Nog 2 leuke video’s om je klas voor te bereiden op een theaterbezoek:

 

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Reactie plaatsen