DramaOnline is een complete dramamethode voor het basisonderwijs, van groep 1 t/m 8. Een schat aan waardevol lesmateriaal: honderden kant-en-klare dramalessen, korte dramaoefeningen, instructievideo's en spelkaarten. DramaOnline biedt enerzijds structuur en houvast en tegelijkertijd alle vrijheid om jouw lesprogramma vorm te geven zoals jij wilt.
Hieronder vind je de dramales stap voor stap uitgewerkt. Muziek en instructievideo's zijn (net als in de methode) toegevoegd.
Wil je meer? Neem dan gerust een kijkje op onze website voor alle info over de lesmethode.
Of vraag een jaarabonnement aan.
Veel plezier met de dramalessen!
Sprookjes
- dramales voor groep 3/4-
In deze les met het thema Sprookjes staat de techniek tableaus centraal. Bij tableaus bevriezen de spelers een bepaalde handeling of situatie waardoor een levend standbeeld ontstaat. De leerlingen ontdekken hoe zij verschillende sprookjes in beelden om kunnen zetten.
Verhelder de techniek door zelf een aantal standbeelden te laten zien.
"Hans en Grietje achtervolgen de heks, op zoek naar hun huis. Als de heks omkijkt, staan ze stil."
De leerlingen lopen als Hans en Grietje in een rij achter jou, de heks, aan. Wanneer je omkijkt, staan zij stil. Wissel de verschillende manieren van lopen af, zoals huppelen, rennen of sluipen.
Tip: Je kunt ook een leerling voorop laten lopen.
Dezelfde oefening, maar nu in tweetallen.
De leerlingen lopen in tweetallen achter elkaar aan. De voorste leerling is de heks, de ander speelt Hans of Grietje. Wanneer de heks omkijkt, staat Hans of Grietje stil. De heks wisselt de verschillende manieren van lopen af, zoals huppelen, rennen of sluipen. Hierna wisselen de leerlingen van rol.
In de ruimte liggen hoepels op de grond verspreid. De leerlingen dansen door de ruimte. Als de muziek stopt, gaan ze zo snel mogelijk in tweetallen in een hoepel staan en nemen ze een fotopose aan die past bij het door jou genoemde onderwerp. Voorbeelden: Sneeuwwitje krijgt een appel van de heks, Roodkapje komt de wolf tegen, de geitjes verstoppen zich in de klok, Doornroosje ligt 100 jaar te slapen, de stiefmoeder kijkt in de spiegel, Hans en Grietje eten van het snoephuisje. Als de muziek weer start, verlaten de leerlingen de hoepel en dansen verder. Dit herhaal je een aantal keer met telkens een ander onderwerp.
De leerlingen worden verdeeld in groepjes van 5 à 6 personen. Elk groepje krijgt een sprookjeskaart (zie download hieronder). Van het sprookje wat hierop beschreven staat, maken de leerlingen met elkaar vijf stilstaande foto's. Zoek naar momenten in een sprookje die belangrijk zijn voor het verhaal. Zoals bij Sneeuwwitje, het eten van de appel en de huilende dwergen om de kist. Hierna worden de sprookjesfoto's aan elkaar gepresenteerd en mag het publiek raden welk sprookje uitgebeeld wordt.
"De wolf heeft het huis van de biggetjes omver geblazen, maar kreeg de smakelijke hapjes niet te pakken. De biggetjes zijn nu op de vlucht voor de wolf. Dit doen zij zo stiekem mogelijk, zodat ze niet door hem gesnapt worden".
Je verdeelt de leerlingen in maximaal 5 groepen. Elke groep gaat in de ruimte achter elkaar staan. De leerlingen zijn de biggetjes. Degene die voorop loopt, beeldt uit welke route zij gaan en welke handelingen zij daarbij nodig hebben. Bijvoorbeeld over slootjes springen, slingeren aan een touw of zwemmen. De volgers doen dit zo goed mogelijk na.
Wanneer je de muziek stopt, staan de biggetjes stil. Je speelt op dat moment de wolf, die op zoek is naar de biggetjes. Als de muziek weer start, sluit de voorste leerling achter de laatste aan en beeldt de volgende een nieuwe route uit.
Tip: In de instructievideo hieronder zie je dezelfde oefening maar dan met ontsnapte gevangenen.
Kant-en-klaar lesmateriaal
Complete lesmethode
Altijd actueel
Ontwerp je eigen leerlijn
Zonder zorgen aan de slag
Advies & begeleiding
Klaar om je te laten inspireren door DramaOnline?