Spreekwoorden

Dramales voor groep 7/8

Spreekwoorden

Dramales voor groep 7/8
Wat ontzettend leuk dat je met het vak drama aan de slag wilt! En daar willen we jou graag bij helpen.


DramaOnline is een complete dramamethode voor het basisonderwijs, van groep 1 t/m 8. Een schat aan waardevol lesmateriaal: honderden kant-en-klare dramalessen, korte dramaoefeningen, instructievideo's en spelkaarten. DramaOnline biedt enerzijds structuur en houvast en tegelijkertijd alle vrijheid om jouw lesprogramma vorm te geven zoals jij wilt.


Hieronder vind je de dramales stap voor stap uitgewerkt. Muziek en instructievideo's zijn (net als in de methode) toegevoegd.


Wil je meer? Neem dan gerust een kijkje op onze website voor alle info over de lesmethode.
Of vraag een jaarabonnement aan.

Veel plezier met de dramalessen!


Spreekwoorden

- dramales voor groep 7/8-

Techniek

Toneelspel


Kerndoelen

Wie Wat Waar, kijken & luisteren en samenwerken

Duur

50 minuten


Spreekwoorden

De leerlingen leren in deze les spreekwoorden en hun betekenis kennen. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes door middel van toneelspel een scène rondom de betekenis van een spreekwoord.
Via de knop hieronder kun je de samenvatting van de les downloaden. Met volop schrijfruimte om voor jezelf notities te maken. Zo geef je deze les nog gemakkelijker!

Spreekwoorden

Introductie Spreekwoorden (inleiding)

Deze dramales voor groep 7/8 gaat over spreekwoorden. De leerlingen leren spreekwoorden en hun betekenis kennen. In de kernopdracht maken de leerlingen in groepjes door middel van toneelspel een scène rondom een spreekwoord.


Bespreek vooraf met de leerlingen wat een spreekwoord is en welke spreekwoorden ze kennen. Wat is het verschil tussen een spreekwoord en een gezegde? (Bij een spreekwoord staat de tekst vast, een gezegde wordt naar het onderwerp gevoegd. Zoals "Hij doet zijn werk met hart en ziel.")

Spreekwoorden uitbeelden (warming-up klassikaal)

De leerlingen zitten in een kring. Elke leerling krijgt een spreekwoordenkaartje (zie download hieronder), waarbij er van elk spreekwoord twee zijn. Eén van de leerlingen beeldt in het midden het spreekwoord uit. Wanneer een andere leerling dit spreekwoord herkent van het eigen kaartje, gaat hij of zij erbij staan en samen beelden zij het spreekwoord uit. Als de match klopt, gaan de leerlingen zitten en krijgt een volgende leerling de beurt.


Tip: Wanneer je met een grote groep werkt, kun je twee of drie leerlingen tegelijkertijd in het midden laten uitbeelden.

Spreekwoorden uitbeelden in tweetallen (warming-up groepjes)

De leerlingen staan in de ruimte. Elke leerling krijgt een spreekwoordenkaartje (zie download hieronder). Op het kaartje staat een begin van een spreekwoord (1) of het eind (2). De leerlingen lopen door de ruimte en beelden hun deel van het spreekwoord uit. Ze mogen hierbij tekst gebruiken, maar niet letterlijk het spreekwoord benoemen. Wanneer een leerling het ontbrekende deel van zijn of haar spreekwoord bij een ander herkent, gaat hij of zij erbij staan en samen beelden zij het hele spreekwoord uit. Als de match klopt, gaan de leerlingen zitten. Wanneer alle leerlingen zitten, kun je een aantal tweetallen kort hun spreekwoord laten presenteren.


Tip: Wanneer je met een grote groep werkt, kun je per tweetal één kaartje geven.

Bij wijze van spreken (kern)

De leerlingen worden verdeeld in groepjes van ongeveer 4 personen. Ieder groepje krijgt een spelkaart (zie download hieronder). Vervolgens geef je hen de opdracht een scène te maken, waarbij de betekenis van het spreekwoord helder wordt. Wanneer een groepje bijvoorbeeld "als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel" gekregen heeft, kunnen zij een scène maken waarin de kinderen het huis volledig op zijn kop zetten, zodra vader en moeder even boodschappen gaan doen. In de scène mag tekst gebruikt worden, maar het spreekwoord wordt niet letterlijk genoemd. Stimuleer de leerlingen om een duidelijke wie, wat en waar in de scène te verwerken.


Hierna worden de scènes aan elkaar gepresenteerd. Het publiek raadt welk spreekwoord ieder groepje heeft.

Spreekwoord of niet (afsluiting)

De leerlingen staan in een kring. Je noemt een spreekwoord, bijvoorbeeld "Spreken is zilver, zwijgen is goud." De leerlingen herhalen dit spreekwoord hardop terwijl ze op hun plek rennen. Dit doe je met verschillende spreekwoorden. Je noemt echter af en toe ook een zin die geen spreekwoord is, bijvoorbeeld een regel uit een liedje of een zelfverzonnen of verkeerd gebruikt spreekwoord, bijvoorbeeld "Wat de boer niet kent, zal hij nooit leren". Hierbij is het de bedoeling dat de leerlingen niets zeggen en stilstaan. Degene die op een verkeerd moment rent of stilstaat, is af en gaat op de grond zitten. Hiermee ga je door tot er één leerling overblijft.


Variatie: Je kunt de leerlingen ook om de beurt zelf een goed of fout spreekwoord laten zeggen.


Voorbeelden:

  • Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
  • Daar komt de aap uit de mouw.
  • Oost west, thuis best.
  • Morgenstond heeft goud in de mond.
  • Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.
  • Tijd heelt alle wonden.
  • Van een kale kip kun je niet plukken.

Spreekwoordenkaartje 1

Download de spreekwoordenkaartjes 1, passend bij de opdracht Spreekwoorden uitbeelden.

Spreekwoordenkaartje 2

Download de spreekwoordenkaartjes 2, passend bij de opdracht Spreekwoorden uitbeelden in tweetallen.

Spreekwoordenkaartje 3

Download de spreekwoordenkaartjes 3, passend bij de opdracht Bij wijze van spreken.

DramaOnline maakt van drama een vak!

DramaOnline is ontstaan uit de behoefte om het vak drama toegankelijker te maken.


Veel leerkrachten ervaren drempels in het zelf maken en geven van een dramales. Het resultaat is dat er op basisscholen vaak weinig of geen dramaonderwijs wordt aangeboden. Een gemiste kans, want expressievakken leveren een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van je leerling.


Meer zelfvertrouwen, betere presentatievaardigheden en het stimuleren van samenwerking zijn hier voorbeelden van. Tijd dus om het vak drama een gedegen plek in je lesprogramma te geven. Met DramaOnline heb je alle vrijheid, maar vind je tegelijkertijd de structuur die een les nodig heeft.

Wat maakt DramaOnline zo compleet?

DramaOnline is ontwikkeld voor alle groepen in het basisonderwijs. Al het lesmateriaal zoals dramalessen, muziek, spelkaarten en instructievideo's is online aanwezig. Als abonnee heb je toegang tot het complete aanbod.

Kant-en-klaar lesmateriaal

Keuze uit honderden dramalessen en -oefeningen

Complete lesmethode

Inclusief instructievideo's, muziek en spelkaarten

Altijd actueel

Thema's als Kinderboekenweek, seizoenen en feestdagen

Ontwerp je eigen leerlijn

Ontwikkel gemakkelijk je eigen leerlijn met onze leerlijnmodule

Zonder zorgen aan de slag

Laagdrempelig en inspirerend voor iedere leerkracht

Advies & begeleiding

Weinig ervaring met drama? Altijd hulp - online en offline
"Wat ik zo sterk vind aan de themalessen van DramaOnline is dat de beleving van de leerlingen bij zowel het onderwerp als het spel wakker gemaakt wordt. Met fantasievolle opdrachten, veel variatie in de les, muziek, beeldmateriaal en aansprekende spelsituaties."
Door Krekelberg, docent drama PABO HAN Nijmegen

Klaar om je te laten inspireren door DramaOnline?