Nationale Voorleesdagen 2023

Doe je met ons mee?

Wij ondersteunen graag het voorlezen en het gebruik van (prenten)boeken binnen het vak drama en bieden je daarom tijdens de Nationale Voorleesdagen iedere dag een gratis dramaoefening aan. Deze oefeningen voor de onderbouw sluiten aan bij het vrolijke Prentenboek van het Jaar 'Maximiliaan Modderman geeft een feestje' door Joukje Akveld en Jan Jutte.

In de oefeningen staan verschillende thema's uit het boek centraal: fantasie, dieren, in bad gaan en natuurlijk feest vieren. Speciaal ontwikkeld voor in de klas, peuterspeelzaal, BSO en bibliotheek.


We hopen dat er op veel plekken de komende periode (en natuurlijk daarna!) gelezen en gespeeld wordt.

Doe je met ons mee? Kijk dan op deze pagina voor een overzicht van alle dramaoefeningen. Iedere ochtend om 7.30 uur opent een vakje met daarin een inspirerende dramaoefening of lestip.


Op 24 januari om 7.30 uur opent het eerste vakje. Veel plezier tijdens de Nationale Voorleesdagen!

Een vrolijk en aanstekelijk liedje bij het prentenboek. Leuk om met je leerlingen te zingen!
Deze pagina is nog niet beschikbaar, kom terug over:

Voorbereiding

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Wat leuk dat je meedoet met de Nationale Voorleesdagen!


De dramaoefeningen die we voor deze 'Maximiliaan Modderman geeft een feestje-dagen' hebben geselecteerd, hebben weinig tot geen voorbereiding nodig. En kun je dus direct in je klaslokaal, speelzaal of bibliotheek uitvoeren.


Soms is het prettig om een oefening met muziek te ondersteunen. Onze muziektips kun je vinden op de Les CD 1. Deze is hier te koop. Maar je kunt natuurlijk ook prima eigen muziek inzetten.

Veel plezier!


Dag 1

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Een feestje


Maximiliaan Modderman geeft een feestje. Wat hoort er allemaal bij een feest?


De leerlingen zitten of staan in de kring. Doe een handeling voor die past bij het vieren van een feestje. Bijvoorbeeld een feestmuts opzetten, een stuk taart eten, een cadeautje uitpakken. De leerlingen doen jouw handeling na. Wellicht kan een aantal leerlingen ook een feesthandeling uitbeelden, die door de rest van de groep nagedaan wordt.

Dag 2

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Stop de dans dieren

Op het feestje van Maximiliaan zijn al zijn dieren uitgenodigd.


Bekijk samen de prenten in het boek. Welke dieren zien de leerlingen?


De leerlingen dansen door de ruimte. Noem een dier uit het boek, bijvoorbeeld een krokodil, aap of vogel. De leerlingen dansen door de ruimte als dat dier. Als de muziek stopt, staan de leerlingen stil. Hierna dansen ze verder als een volgend dier.


Tip: Je kunt hier ook dieren noemen die niet in het boek staan. Vraag de leerlingen als welk dier zij graag zouden dansen.

Dag 3

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Knuffels tot leven

In het boek komen de knuffels van Maximiliaan tot leven.


De leerlingen zitten in de kring als levenloze poppen. Je loopt rond en gaat achter een leerling staan. Door middel van onzichtbare touwtjes beweeg je de verschillende lichaamsdelen van een pop. Herhaal dit bij een aantal leerlingen. 


Hierna kunnen de leerlingen elkaar in tweetallen tot leven wekken.


Tip: Wanneer leerlingen het lastig vinden om te reageren op de onzichtbare touwtjes, kun je de lichaamsdelen ook vastpakken en op die manier bewegen.

Deze pagina is nog niet beschikbaar, kom terug over:

Dag 4

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Vies feestje


Maximiliaan geeft een vies feestje.


De leerlingen zitten in de kring. Vraag hen een aantal manieren waarop je heel vies kunt worden. Bijvoorbeeld (zoals in het boek) taart naar elkaar gooien. De leerlingen beelden alles vanaf hun plek in de kring uit. Stimuleer de leerlingen om echt te laten zien dat ze steeds viezer worden.

Dag 5

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

In bad


De beestjes zijn zo vies geworden, dat ze in bad moeten.


De leerlingen staan in de kring. In het midden van de kring staat een denkbeeldig bad. Op jouw teken springen de leerlingen in het bad en wassen zich. Tijdens het wassen mogen de leerlingen hun stem gebruiken. Wanneer je in je handen klapt, komen de leerlingen uit het bad terug in de kring. 

Herhaal dit met een aantal verschillende soorten baden. Een heel koud bad, een lekker warm bad, een vies bad, een bad met heel veel schuim, enz. De leerlingen laten zien aan hun bewegingen en horen aan hun stem in welk bad zij zitten.

Dag 6

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Twee beren


In het boek komen de knuffels van Maximiliaan tot leven.


De leerlingen zitten in de kring. Je zingt met hen het liedje 'Ik zag twee beren'. Wijs twee leerlingen aan die in het midden de beren die broodjes smeren spelen. Herhaal het lied telkens met een ander dier en handeling. Iedere ronde beeldt een ander tweetal dit uit. Misschien weten de leerlingen ook nog een aantal voorbeelden.


beren - broodjes smeren

slangen - de was ophangen

mussen - de juf kussen

bijen - autorijden

koeien - bootje roeien

vliegen - kindje wiegen

apen - wortels schrapen

poezen - samen douchen

vlooien - water gooien

slakken - fietsband plakken

leeuwen - heel hard schreeuwen

apen - nootjes rapen

Dag 7

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Boekenwurm


Maximiliaan leest de knuffels een boek voor.


De leerlingen zitten in de kring. Ze lezen allemaal een denkbeeldig boek. Je geeft aan wanneer zij de bladzijde om mogen slaan (bijvoorbeeld door in je handen te klappen) en wat voor een soort tekst zij lezen. Bijvoorbeeld verdrietig, eng, grappig, spannend, verliefd, vrolijk. De leerlingen beelden uit dat zij dit lezen en wat hun reactie hierop is. Ze mogen hierbij geluid maken, maar blijven zitten op hun plek in de kring.

Deze pagina is nog niet beschikbaar, kom terug over:

Dag 8

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Vreemde

knuffels

Maximiliaan heeft ook knuffels die niet op een dier lijken. Heb jij die thuis ook?


De leerlingen dansen of bewegen als knuffel door de ruimte. Je geeft telkens een kenmerk van de knuffel, dat zij in hun dans uitbeelden. Als je een nieuw kenmerk noemt, laten ze het vorige kenmerk los.


Voorbeelden:

  • een enge knuffel
  • een vriendelijke knuffel
  • een stinkende knuffel
  • een grappige knuffel
  • een babyknuffel
  • een bejaarde knuffel
  • een domme knuffel
  • een grote knuffel
  • een dunne knuffel
  • een verliefde knuffel

Dag 9

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Dier op de stoel

Wat voor knuffelbeesten heb jij thuis?


De leerlingen bewegen door de ruimte. In het midden staat een stoel. Eén van de leerlingen mag als Maximiliaan op de stoel staan en een dier noemen, bijvoorbeeld een slang of kat. De andere leerlingen bewegen als dat dier door de ruimte. Hierna mag een volgende Maximiliaan op de stoel staan en een dier noemen. 


Je kunt zelf bepalen of de leerlingen geluid mogen maken of het dier alleen met hun lichaam uitbeelden.

Dag 10

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Taart

bakken

Bij het feestje van Maximiliaan hoort taart.


De leerlingen zitten verdeeld in tweetallen in de ruimte. Tussen hen in staat een denkbeeldige kom. Je noemt het recept van een taart, dat de tweetallen met elkaar pantomimisch uitbeelden. Samen bakken zij een taart.


  • Doe meel in de kom
  • Giet er melk bij
  • Vier eieren
  • Behoorlijk wat suiker
  • Een klein beetje boter
  • Roer het deeg goed door
  • Kneed het deeg
  • Doe het deeg in een taartvorm
  • Versier de taart zoals je wilt
  • Doe de taart in de oven
  • Wacht een uurtje
  • De taart is klaar!

Laat de leerlingen hun taart presenteren. Wat voor soort taart is het geworden?


Tip: Lees het recept met pauzes voor, zodat de leerlingen de tijd hebben om de handelingen uit te beelden.

Dag 11

Deze oefening is nog niet beschikbaar, kom terug over:

00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden
The content you add below will be added to content fields that will unlock on the date & time you selected. Check out the preview mode to see the result.

Dag moeder


Vader en moeder waren niet blij met wat Maximiliaan gedaan heeft.


In het midden van de ruimte staat moeder (of vader). De overige leerlingen, de Maximiliaans, staan aan de kant. Fluister hen een handeling in, bijvoorbeeld zwemmen. De Maximiliaans lopen nu gezamenlijk van de ene kant van de ruimte naar de andere kant. Moeder vraagt: 'Dag Maximiliaan, wat heb jij vandaag gedaan?' De Maximiliaans beelden de handeling uit. Zodra moeder de handeling hardop geraden heeft, rennen de Maximiliaans terug naar de kant. Moeder tikt hen voordat ze de kant bereiken. Degene die als eerst getikt is, wordt de volgende vader of moeder.

Wil je graag meer dramaoefeningen bekijken? 

We hebben er ruim 800 in onze lesmethode staan.

Plus honderden kant-en-klare dramalessen, instructievideo's en een leerlijnmodule.