Dromen over beroepen tijdens de dramales - Kinderboekenweek 2021 'Worden wat je wil'
04 oktober 2021 
in Actueel

Dromen over beroepen tijdens de dramales - Kinderboekenweek 2021 'Worden wat je wil'

De Kinderboekenweek komt er weer aan! De week om aandacht te besteden aan lezen in jouw groep. Dit keer staat de Kinderboekenweek in het teken van 'Worden wat je wil'

Speciaal voor de Kinderboekenweek hebben wij een nieuwe lessenserie ontwikkeld rondom plekken waar je veel verschillende beroepen tegenkomt, zoals het ziekenhuis en de bouwplaats. Ga jij samen met je leerlingen op ontdekkingstocht naar hun droomberoep? 

Wat wil je later worden?

"Wat wil je later worden?" Ook jij zal deze vraag weleens stellen aan jouw leerlingen. Hebben ze daar dan al een antwoord op? Of weten ze het nog niet precies? 

Kinderen denken vaak wel al na over wat ze later willen worden. Sommigen hebben ook echt al een droomberoep voor ogen. Maar meestal weten ze nog niet precies wat het inhoudt om een bepaald beroep te hebben. Welke handelingen horen bijvoorbeeld bij een bakker? En wat voor beroepen zijn er in het ziekenhuis? 

Hoe leuk is het dan om je leerlingen via een dramales op een speelse manier kennis te laten maken met een beroep? 

Dramalessen Kinderboekenweek 2021 'Worden wat je wil'

In onze dramalessen voor de Kinderboekenweek staan plekken centraal, waar je veel verschillende beroepen tegenkomt. 

Elke combinatiegroep gaat op ontdekkingstocht op een andere locatie. Zo gaat groep 1/2 kennismaken met de verschillende handelingen in een restaurant en bevindt groep 3/4 zich in een vliegtuig. Groep 5/6 gaat op onderzoek uit op de bouwplaats en de les van groep 7/8 speelt zich af in het ziekenhuis. 

In de lessen komen verschillende aspecten van deze locaties aan bod. Zijn de leerlingen wel eens op die locatie geweest? Wat zijn hun ervaringen daar? En wat voor handelingen moet je doen als bijvoorbeeld kok of stewardess? Welke geluiden horen bij de bouw? En welke problemen kom je tegen in het ziekenhuis? 

Ben je al abonnee van onze lesmethode? Dan staan de volgende lessen klaar voor je: 

  • Het restaurant (groep 1/2) - de kleuters bewegen als bestek, brengen eten rond als een ober en koken als een echte kok. De leerlingen spelen zonder geluid en voorwerpen een restaurant (pantomime) en ontdekken welke beroepen daar belangrijk zijn.
  • Het vliegtuig (groep 3/4) - de les speelt zich af in een vliegtuig. De leerlingen spelen handelingen die passen bij piloten en stewardessen. Door klassikaal spelaanwijzingen te geven passen zij improviserend hun spel aan.
  • De bouwplaats (groep 5/6) - de leerlingen spelen verschillende beroepen op de bouwplaats. Ze improviseren bijpassende geluiden, teksten en handelingen en passen hun spel aan aan de spelaanwijzingen die gegeven worden.
  • Het ziekenhuis (groep 7/8) - de les speelt zich af in het ziekenhuis, waarbij de leerlingen afwisselend patiënt en arts spelen. De leerlingen maken in groepjes een scène in de operatiekamer waar een probleem ontstaat. Dit probleem vergroten ze steeds verder uit.

Heb je nog geen abonnement op DramaOnline? Kijk hier voor meer informatie over onze lesmethode.


Andere dramalessen over beroepen

In onze lesmethode kon je al diverse dramalessen vinden, waarmee je de leerlingen op een speelse manier kennis kunt laten maken met een beroep. Denk bijvoorbeeld aan een les over de werkzaamheden van een bakker of de activiteiten in een restaurant. 

Je vindt het overzicht hier.


Gratis dramaoefening 'Het uitzendbureau'

Heb je nog geen abonnement op DramaOnline en wil je toch graag een leuke dramaoefening op je programma zetten? Doe dan samen met je groep de oefening 'Het uitzendbureau'. In deze beweeglijke dramaoefening beelden de leerlingen beroepen uit, waar het uitzendbureau naar op zoek is. 

Klik hier voor de gratis dramaoefening 'Het uitzendbureau'


Ga jij aan de slag met onze lessen in de Kinderboekenweek? Dan zijn we heel benieuwd wat jij en je leerlingen ervan vinden. Laat je het ons weten? 

Veel plezier in de Kinderboekenweek! 

Over de schrijver
Rik startte ruim 15 jaar geleden als groepsleerkracht op een Daltonschool. Inmiddels is hij ICT-coördinator op een aantal basisscholen. Uit zijn liefde voor het vak drama en voor ICT is het idee voor DramaOnline ontstaan. Binnen DramaOnline houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van het systeem achter de lesmethode en de multimediale toepassingen.
Reactie plaatsen