Energizers voor in de klas (artikel)
23 juni 2021 

Energizers voor in de klas (artikel)

Aan het begin van de schooldag, vlak na de lunchpauze, na een intensieve rekenles… Het is altijd een goed moment om een energizer in te zetten in de groep.

Een energizer is een korte oefening die zorgt voor afwisseling in de dag, het losmaken van de energie en het terugbrengen van de concentratie. En vergeet vooral niet het plezier dat je met elkaar beleeft.

Vijf gratis dramaoefeningen voor jou!

Hieronder vind je vijf energizers, die je zonder voorbereiding kunt geven. Gewoon in de klas, op een moment tussendoor. En we hebben nog veel meer energieke oefeningen voor je in onze lesmethode DramaOnline. Honderden dramaoefeningen en oefeningen op sociaal-emotioneel gebied (energie, vertrouwen, samenwerking, ontspanning en concentratie).

Veel plezier!

Vraag en antwoord (groep 1-8)

De leerlingen staan in de kring. Je laat hen een korte reeks ritmische bewegingen zien, die bestaat uit stampen met de voeten en/of klappen in de handen. Bijvoorbeeld 6 keer stampen en 2 keer klappen in de handen. De leerlingen doen dit vervolgens na. Herhaal dit een aantal keer en zet vervolgens een nieuwe ritmische reeks in. Op deze manier ontstaat een vraag- en antwoordserie in ritme. Bouw de moeilijkheidsgraad langzaam op.

Tip: Je kunt hierna ook een leerling de rol geven om de bewegingen voor te doen.

 

Krantendans (groep 1-8)   Les CD 1, nr. 1

Iedere leerling krijgt een dubbele krantenpagina. De leerlingen leggen de pagina plat op de vloer en gaan erop staan. Zodra de muziek start, dansen de leerlingen op hun krant. De krant mag hierbij niet scheuren en de voeten mogen de vloer niet raken. Telkens als de muziek stopt, vouwen de leerlingen hun krantenpagina dubbel. Hierdoor wordt het dansen steeds moeilijker.

 

Orkaan (groep 3-8)

De leerlingen zitten op een stoel in de kring. Je spreekt een zin uit, waarin je drie namen van leerlingen noemt en een bepaalde eigenschap. Bijvoorbeeld “De wind waait voor Sterre, Daniël, Thomas en voor iedereen die blond haar heeft”. Vervolgens klap je in je handen en Sterre, Daniël, Thomas en alle blondharige leerlingen wisselen van stoel. Je kunt ook onzichtbare eigenschappen noemen. Bijvoorbeeld “De wind waait voor Sara, Mik, Floris en voor iedereen die van chocola houdt”. Herhaal dit een aantal maal met verschillende namen en eigenschappen. 

Wanneer je “Orkaan” roept, wisselen alle leerlingen van stoel. Zelf ga je ook op een stoel zitten, waardoor er één leerling zonder stoel overblijft. Deze leerling neemt nu jouw rol in het midden over en spreekt een aantal zinnen uit totdat hij of zij “Orkaan” roept.

Tip: Je kunt de oefening vergemakkelijken door alleen namen of alleen eigenschappen te noemen.

 

Klapspel (groep 1-8)   Les CD 1, nr. 1

De leerlingen staan in een kring. Je rent naar leerling 1 toe, bij voorkeur iemand die ver van je vandaan staat in de kring. Je klapt op elkaars handen. Je neemt nu de plek in de kring over van leerling 1. Leerling 1 herhaalt dit met de volgende leerling.

Wanneer dit goed gaat, kun je extra leerlingen activeren, door opnieuw naar iemand toe te rennen en op de handen te klappen. Op die manier rennen er stap voor stap steeds meer leerlingen tegelijkertijd naar elkaar toe. Door zelf met dit spel mee te doen, heb je controle over het aantal leerlingen dat actief is.

Tip: Doe de techniek van het op elkaars handen klappen eerst duidelijk voor.

 

Zevensprong (groep 3-8)

De leerlingen staan in een kring. Tegelijkertijd schudden zij hun rechterhand, linkerhand, rechtervoet en linkervoet 7 keer in de lucht, waarbij zij hardop tellen. Dit herhalen zij elke ronde een keer minder, totdat ze bij 1 zijn aangekomen. Houd het tempo in deze oefening hoog.

 

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down