Na weken van thuisonderwijs mogen de leerlingen van het basisonderwijs weer naar school. Eindelijk mag je ze weer verwelkomen in je klas en fysiek onderwijs aanbieden in plaats van lessen via een schermpje. Het zal waarschijnlijk voor iedereen weer even wennen zijn. Ga je direct over tot de orde van de dag? Of maak je ruimte om de periode van thuisonderwijs te bespreken met je groep?
Wij hebben een aantal oefeningen voor je om weer een goede sfeer in de groep te creëren. De oefeningen zijn enerzijds gericht op het bespreekbaar maken van emoties in de groep en anderzijds op verbeelding en plezier maken. Je kunt ze gemakkelijk in de klas uitvoeren. De oefeningen werken ook juist met kleine groepen heel fijn.
Oefeningen voor meer verbondenheid in jouw groep
Gegroet (groep 1 t/m 8)
In deze opdracht bedenken we manieren om elkaar te begroeten, zonder de ander daarbij aan te raken De leerlingen staan in de kring. Leerling 1 bedenkt een begroeting, bijvoorbeeld zwaaien of een buiging maken. De rest van de leerlingen doet dit na. Herhaal dit met een aantal verschillende leerlingen en bewegingen. Kun je de bewegingen achter elkaar plakken, zodat een begroetingsdans ontstaat?
Anderhalve meter (groep 3 t/m 8)
Van ons wordt verwacht dat we afstand van elkaar houden. Hoe voelt het om niet dichtbij iemand te mogen komen? Laat de leerlingen op de volgende manieren door de ruimte lopen:
- Loop rond terwijl je zoveel mogelijk afstand van iedereen houdt.
- Loop rond terwijl je anderhalve meter afstand van iedereen houdt.
- Loop als tweetal rond.
- Loop als tweetal rond terwijl je afstand houdt.
Voelt het fijn om afstand te (moeten) houden? Kun je je toch samen voelen, ook al houd je afstand? Wanneer voel je je samen?
Dit vond ik fijn (groep 1 t/m 8)
Doordat de kinderen een aantal weken thuis waren, was er ruimte voor (nieuwe) hobby’s. De leerlingen zitten in de kring. Eén leerling gaat naar het midden en beeldt daar een activiteit uit die hij of zij graag deed tijdens de thuisperiode, bijvoorbeeld puzzelen of voetballen. Het uitbeelden wordt gedaan zonder geluid en zonder spullen. Wanneer iemand ziet welke activiteit uitgebeeld wordt, mag hij of zij meespelen in het midden van de kring. Ga hiermee door totdat alle leerlingen die dat willen een hobby hebben uitgebeeld.
Zevensprong (groep 1 t/m 8)
Heb je veel stilgezeten de afgelopen periode? Even de luie lichaamsdelen wakker maken! De leerlingen staan in een kring. Tegelijkertijd schudden zij hun rechterhand, linkerhand, rechtervoet en linkervoet 7 keer in de lucht, waarbij zij hardop tellen. Dit herhalen zij elke ronde een keer minder, totdat ze bij 1 zijn aangekomen. Houd het tempo in deze oefening hoog.
Dramales in een kleine ruimte
Nu de leerlingen over het algemeen in hun eigen klas moeten blijven, zal je je dramalessen waarschijnlijk ook in een kleinere ruimte moeten geven dan normaal. In ons artikel ‘Drama in het klaslokaal’ geven wij je daarvoor handige tips.
Drama op anderhalve meter afstand
Een dramales geven op 1,5 meter afstand. Dat klinkt tegenstrijdig. Het vak drama bestaat voor een groot deel juist uit elkaar opzoeken, contact maken, samenwerken en bewegen.
Leerlingen in het basisonderwijs hoeven in principe geen anderhalve meter afstand van elkaar te houden. Maar wie weet heb je die opdracht vanuit school wel gekregen of geef je les in het voortgezet onderwijs, waar deze anderhalve meter regel wel geldt.
Hoe je toch je dramales coronaproof kunt geven, lees je in het artikel ‘Drama op anderhalve meter afstand’.