Dramalessen over verliefdheid en vriendschap
Dramalessen over verliefdheid en vriendschap
Van 4 tot en met 8 maart 2024 vindt de Week van de Lentekriebels plaats. Tijdens deze nationale projectweek voor het gehele basisonderwijs staan de thema’s liefde, seksualiteit en relaties centraal. Het thema van de Week van de Lentekriebels 2024 is 'Weerbaar Online'. Kinderen leren hoe ze veilig gebruik kunnen maken van internet en social media.
Drama is een goede manier om deze, soms lastige, thematiek bespreekbaar en inzichtelijk te maken.
Kikker is verliefd
Deze dramales draait om het prentenboek ‘Kikker is verliefd’ door emoties te koppelen aan bewegingswoorden.
Verliefd
De leerlingen zetten hun verliefde gevoelens om in stilstaande beelden.
Contact
De leerlingen versterken hun lichaamsbesef, maken fysiek contact met elkaar en ontdekken hoe lichaamstaal werkt.
De leerlingen staan in de kring. Je noemt een situatie die met verliefdheid te maken heeft. Iedere leerling maakt om de beurt een stilstaande houding, die past bij de situatie. De houding en dus ook de bijbehorende emotie wordt per persoon een stapje groter. Wanneer de emotie niet groter uitgebeeld kan worden, start je met een nieuwe situatie.
Voorbeelden:
Tip: Doe deze oefening eerst met een aantal leerlingen voor.
De leerlingen staan in de kring. Eén van de leerlingen doet een stap naar voren en beeldt een activiteit uit, die hij of zij graag doet. Bijvoorbeeld paardrijden, ijs eten of vliegeren. Wanneer er meer leerlingen zijn die dit graag doen, stappen zij ook naar voren en beelden tegelijkertijd de handeling uit. Hierna stapt iedereen weer terug in de kring en beeldt een volgende leerling een nieuwe activiteit uit.
Tip: Doordat leerlingen ook kunnen aansluiten bij activiteiten van een ander, is het niet noodzakelijk alle leerlingen een eigen hobby uit te laten beelden. Wanneer je merkt dat een leerling nog niet bij een ander heeft meegedaan, kun je hem of haar vragen zelf een hobby te spelen.
De leerlingen worden verdeeld in tweetallen. Leerling 1 rent naar een plek in de ruimte en neemt daar een stilstaande houding aan. Leerling 2 rent vervolgens naar de ander toe en sluit zich met dezelfde houding bij dit beeld aan. Nu rent leerling 2 weg en neemt een nieuwe pose aan. Leerling 1 sluit zich hierbij aan. Herhaal dit een aantal keer.
De leerlingen dansen door de ruimte. Wanneer de muziek stopt, noem je een lichaamsdeel. De leerlingen zoeken zo snel mogelijk een andere leerling op en houden het genoemde lichaamsdeel tegen elkaar. Wissel verschillende lichaamsdelen af, zoals een knie, schouder of oor.
Plan je liever een kort dramamoment in tijdens jouw lesprogramma? Kies dan een van deze oefeningen, waarin je verliefdheid goed kunt verwerken.