dramalessen over geschiedenis

Dramalessen over geschiedenis

Duik in het verleden met je dramales!

Dramalessen over geschiedenis

Duik in het verleden met je dramales!

Zet verhalen uit het verleden om in spel!

Met ons dramamateriaal sluiten wij graag aan bij andere vakgebieden. Zo hebben wij bijvoorbeeld dramalessen, die aansluiten bij rekenen, beeldende kunst of muziek. 


En daar hebben wij een aantal jaar geleden ook de vakoverstijgende discipline geschiedenis aan toegevoegd. Maar liefst 25 lessen over diverse onderwerpen uit de geschiedenis, voorzien van theaterteksten en spelkaarten.


Een hele waardevolle toevoeging aan het lesmateriaal in onze methode. Door verhalen uit het verleden in spel om te zetten, komen de gebeurtenissen namelijk pas echt tot leven voor je leerlingen.

Een tijdreis in je dramales

Kies je in onze dramamethode bij het zoekfilter Vakoverstijgend voor 'Geschiedenis', dan maak je samen met je leerlingen een reis door de tijd. Van de oerdieren in de prehistorie, via de Egyptische Goden naar het Romeinse Rijk en de ridders in de Middeleeuwen. Maar ook meer recentere gebeurtenissen in de geschiedenis komen natuurlijk aan bod. 

Onze geschiedenislessen op een rij:

dramalessen over de prehistorie

Prehistorie

  • Prehistorie (groep 5/6): De leerlingen duiken in deze dramales de prehistorie in. Ze transformeren naar de verschillende stappen in de evolutie van de mens.

  • Oerdieren (groep 5/6): deze dramales gaat over oerdieren, dieren die in de prehistorie leefden. De leerlingen spelen de overgang van het dierenrijk van nu naar het dierenrijk lang geleden. 
dramalessen oude egypte

Het Oude Egypte

  • Het Oude Egypte (groep 5/6): de leerlingen spelen scènes waarin ze het land bewerken en in hun levensonderhoud voorzien.

  • Rangen en standen in het Oude Egypte (groep 7/8): deze dramales voor de bovenbouw gaat over rangen en standen in het Oude Egypte.

  • Egyptische goden (groep 7/8): de leerlingen maken kennis met de goden en hun kenmerken.  
Dramalessen over de Romeinen

Het Romeinse Rijk

  • De Romeinen (groep 5/6): In deze les verdiepen de leerlingen zich in het vermaak in de Romeinse tijd.

  • De Romeinen (groep 7/8): in deze les verdiepen de leerlingen zich in de verschillende belangrijke gebouwen en plekken in het dagelijks leven van de Oude Romeinen.
dramalessen over geschiedenis

Nieuw: dramalessen over Ontdekkingsreizigers

We hebben drie avontuurlijke dramalessen over ontdekkingsreizigers toegevoegd aan de methode. Voor groep 7/8 staan er lessen klaar over de spannende reizen van Colombus, Willem Barentsz en Marco Polo. 

Dramalessen over de Middeleeuwen

Dramalessen over de Middeleeuwen

  • Deze ridder zegt nee (groep 1/2): In deze dramales voor de kleuters staat het prentenboek 'Deze ridder zegt nee' van Lucy Rowland centraal.

  • Ridders (groep 3/4): de leerlingen ontwikkelen zelf een extra couplet op het liedje "Ridder Martijn en Ridder Koen" van Chris Winsemius.

  • Ridders (groep 5/6): in deze dramales gaan de leerling aan de slag met een bekend beroep uit de Middeleeuwen: de ridders.

  • Ridders (groep 7/8): In deze dramales maken de leerlingen een zwaardgevecht tussen ridders. Respect en vertrouwen spelen hierbij een belangrijke rol.

  • Nieuws in de Middeleeuwen (groep 7/8): in deze les ontdekken de leerlingen wat er allemaal mis kan gaan in de mondelinge overdracht van nieuws.

  • Heksenvervolging (groep 7/8): in deze dramales voor de bovenbouw staat de heksenvervolging uit de Middeleeuwen centraal.

  • Hugo de Groot (groep 7/8): een les over het fascinerende verhaal van Hugo de Groot, de boekenkist en zijn ontsnapping uit Slot Loevestein.

Dramalessen over de Nachtwacht

  • De Nachtwacht (groep 1/2): de leerlingen ervaren de tegenstelling donker en licht, waar Rembrandt gebruik van heeft gemaakt in zijn schilderij. En ze verplaatsen zich in één van de personages van De Nachtwacht. 

  • De Nachtwacht (groep 3/4): de leerlingen ontdekken in de les wat het schilderij zo bijzonder maakt, verplaatsen zich in de personages en creëren een moderne Nachtwacht van hun klas.

  • De Nachtwacht (groep 5/6): in de les verdiepen de leerlingen zich in de handelingen passend bij de groep schutters op het schilderij en vertalen dit naar andere beroepsgroepen. 

  • De Nachtwacht (groep 7/8): de leerlingen zien het verschil tussen het werk van Rembrandt en dat van zijn collega schilders. Ze leren natuurlijke bewegingen in een stilstaand beeld te laten zien en dit af te wisselen met geposeerde beelden.

Speciale lessenserie over de Nachtwacht

Tijdens de Kinderboekenweek 2020 gingen de leerlingen op tijdreis met het thema 'En toen...'.

Wij kozen in de lessenserie 'De Nachtwacht' als invalshoek het schilderij De Nachtwacht van Vincent van Gogh uit 1642.  De leerlingen uit groep 1 t/m 8 maken allemaal op hun eigen manier kennis met dit beroemde schilderij. 

dramalessen oorlog en bevrijding - bevrijdingsdag

Oorlogen

  • Eerste Wereldoorlog (groep 7/8): deze dramales draait om de strijd tussen de Fransen en de Duitsers in de Eerste Wereldoorlog. Het thema van de les is zien en gezien worden.

  • Tweede Wereldoorlog Les 1 & 2 (groep 7/8): In deze twee lessen maken de leerlingen kennis met thema’s als hoge en lage status in oorlogsituaties.

Ontdekkingsreizen

  • Marco Polo (groep 7/8) - NIEUW: over de reizen van Marco Polo en zijn verhalen daarover. Een les over overdrijven, geloofwaardigheid en sterke verhalen vertellen. 

  • Columbus (groep 7/8) - NIEUW: over de zeevaarder Columbus en zijn ontdekking van Amerika. Een les over iemand anders overtuigen. 

  • Willem Barentzs (groep 7/8) - NIEUW: over de ontdekkingsreiziger Willem Barentsz, zijn wereldreizen en beleven zijn overwintering op Nova Zembla.
Dramalessen over slavernij

Overige gebeurtenissen

  • Slavernij les 1 & 2 (groep 7/8): in deze lessen duiken de leerlingen in de geschiedenis van Nederland en de slavernij.

  • Uitvindingen les 1 & 2 (groep 7/8): in deze lessen fantaseren de leerlingen hoe de wereld eruit zou zien wanneer bepaalde uitvindingen niet gedaan waren.

  • Watersnoodramp 1953 (groep 7/8): De leerlingen verdiepen zich in de ramp die zich toen in delen van Nederland voltrok en welke maatregelen vervolgens genomen zijn om het land te beschermen tegen het water.

Nieuw: dramales Watersnoodramp

Tijdens de dramales verdiepen de leerlingen van groep 7/8 zich in de ramp die zich in 1953 in delen van Nederland voltrok. Daarbij kijken ze onder andere naar de maatregelen die daarna zijn genomen om Nederland te beschermen tegen het water.

Deze dramalessen en -oefeningen staan klaar voor de leden van onze lesmethode.