Dramalessen over geschiedenis
Duik in het verleden met je dramales!
Onze geschiedenislessen op een rij:
Prehistorie
- Prehistorie (groep 5/6): De leerlingen duiken in deze dramales de prehistorie in. Ze transformeren naar de verschillende stappen in de evolutie van de mens.
- Oerdieren (groep 5/6): deze dramales gaat over oerdieren, dieren die in de prehistorie leefden. De leerlingen spelen de overgang van het dierenrijk van nu naar het dierenrijk lang geleden.
Het Oude Egypte
- Het Oude Egypte (groep 5/6): de leerlingen spelen scènes waarin ze het land bewerken en in hun levensonderhoud voorzien.
- Rangen en standen in het Oude Egypte (groep 7/8): deze dramales voor de bovenbouw gaat over rangen en standen in het Oude Egypte.
- Egyptische goden (groep 7/8): de leerlingen maken kennis met de goden en hun kenmerken.
Het Romeinse Rijk
- De Romeinen (groep 5/6): In deze les verdiepen de leerlingen zich in het vermaak in de Romeinse tijd.
- De Romeinen (groep 7/8): in deze les verdiepen de leerlingen zich in de verschillende belangrijke gebouwen en plekken in het dagelijks leven van de Oude Romeinen.
Dramalessen over de Middeleeuwen
- Deze ridder zegt nee (groep 1/2): In deze dramales voor de kleuters staat het prentenboek 'Deze ridder zegt nee' van Lucy Rowland centraal.
- Ridders (groep 3/4): de leerlingen ontwikkelen zelf een extra couplet op het liedje "Ridder Martijn en Ridder Koen" van Chris Winsemius.
- Ridders (groep 5/6): in deze dramales gaan de leerling aan de slag met een bekend beroep uit de Middeleeuwen: de ridders.
- Ridders (groep 7/8): In deze dramales maken de leerlingen een zwaardgevecht tussen ridders. Respect en vertrouwen spelen hierbij een belangrijke rol.
- Nieuws in de Middeleeuwen (groep 7/8): in deze les ontdekken de leerlingen wat er allemaal mis kan gaan in de mondelinge overdracht van nieuws.
- Heksenvervolging (groep 7/8): in deze dramales voor de bovenbouw staat de heksenvervolging uit de Middeleeuwen centraal.
- Hugo de Groot (groep 7/8): een les over het fascinerende verhaal van Hugo de Groot, de boekenkist en zijn ontsnapping uit Slot Loevestein.
Dramalessen over de Nachtwacht
- De Nachtwacht (groep 1/2): de leerlingen ervaren de tegenstelling donker en licht, waar Rembrandt gebruik van heeft gemaakt in zijn schilderij. En ze verplaatsen zich in één van de personages van De Nachtwacht.
- De Nachtwacht (groep 3/4): de leerlingen ontdekken in de les wat het schilderij zo bijzonder maakt, verplaatsen zich in de personages en creëren een moderne Nachtwacht van hun klas.
- De Nachtwacht (groep 5/6): in de les verdiepen de leerlingen zich in de handelingen passend bij de groep schutters op het schilderij en vertalen dit naar andere beroepsgroepen.
- De Nachtwacht (groep 7/8): de leerlingen zien het verschil tussen het werk van Rembrandt en dat van zijn collega schilders. Ze leren natuurlijke bewegingen in een stilstaand beeld te laten zien en dit af te wisselen met geposeerde beelden.
Oorlogen
- Eerste Wereldoorlog (groep 7/8): deze dramales draait om de strijd tussen de Fransen en de Duitsers in de Eerste Wereldoorlog. Het thema van de les is zien en gezien worden.
- Tweede Wereldoorlog Les 1 & 2 (groep 7/8): In deze twee lessen maken de leerlingen kennis met thema’s als hoge en lage status in oorlogsituaties.
Ontdekkingsreizen
- Marco Polo (groep 7/8) - NIEUW: over de reizen van Marco Polo en zijn verhalen daarover. Een les over overdrijven, geloofwaardigheid en sterke verhalen vertellen.
- Columbus (groep 7/8) - NIEUW: over de zeevaarder Columbus en zijn ontdekking van Amerika. Een les over iemand anders overtuigen.
- Willem Barentzs (groep 7/8) - NIEUW: over de ontdekkingsreiziger Willem Barentsz, zijn wereldreizen en beleven zijn overwintering op Nova Zembla.
Overige gebeurtenissen
- Slavernij les 1 & 2 (groep 7/8): in deze lessen duiken de leerlingen in de geschiedenis van Nederland en de slavernij.
- Uitvindingen les 1 & 2 (groep 7/8): in deze lessen fantaseren de leerlingen hoe de wereld eruit zou zien wanneer bepaalde uitvindingen niet gedaan waren.
- Watersnoodramp 1953 (groep 7/8): De leerlingen verdiepen zich in de ramp die zich toen in delen van Nederland voltrok en welke maatregelen vervolgens genomen zijn om het land te beschermen tegen het water.
Deze dramalessen en -oefeningen staan klaar voor de leden van onze lesmethode.