Dramalessen over burgerschap

Burgerschap in de dramales

De perfecte combinatie voor betrokken leerlingen

Burgerschap in de dramales

De perfecte combinatie voor betrokken leerlingen

Burgerschap is een belangrijk onderdeel van het basisonderwijs. Het helpt kinderen om zich te ontwikkelen tot actieve, betrokken en respectvolle burgers. Ze leren over respect en empathie, verantwoordelijkheid nemen, samenwerken, kritisch nadenken en omgaan met diversiteit.


Maar hoe maak je deze thema’s concreet? Hoe zorg je ervoor dat kinderen écht begrijpen wat respect, verantwoordelijkheid en democratie betekenen?

Thema's van burgerschap bespreken: dat doe je met drama!

Drama biedt een speelse en praktische manier om burgerschap tot leven te brengen. In plaats van alleen te praten over ‘respect hebben voor elkaar’, laat je het de kinderen ervaren. Door te spelen, te experimenteren en in verschillende rollen te stappen, ontdekken ze hoe het is om in een ander zijn schoenen te staan.


Drama maakt het oefenen van situaties uit het echte leven veilig, betekenisvol én leuk. 

Dramalessen over burgerschap in de methode

In onze methode vind je diverse lessen, die mooi passen bij het thema burgerschap. Over het omgaan met geld tot het vieren van feestdagen, van het omgaan met anderen tot lessen in het verkeer. 


De komende tijd zullen er nog meer nieuwe dramalessen over burgerschap worden toegevoegd aan onze methode. 


Je vindt alle bijpassende lessen nu nog gemakkelijker in onze dramamethode via de optie 'Burgerschap' van het zoekfilter. 

Nieuw: dramales de Brug

In deze nieuwe dramales werken de leerlingen van groep 5 & 6 samen aan een gezamenlijk doel: het bouwen van een brug. Ze vormen in groepjes een levende brug, en werken vervolgens aan een creatieve opdracht waarin ze een scène bedenken en uitspelen over het bouwen van een brug over een rivier. De les staat klaar voor de abonnees van onze lesmethode! 

Diverse lessen binnen het thema burgerschap

dramalessen groep 1-2

Groep 1 en 2

  • Thuis - De kleuters bouwen hun eigen huis. Met een hoepel als uitgangspunt improviseren zij stap voor stap in het schoonmaken, verven en inrichten van hun droomhuis.

  • Post - De kleuters fantaseren wat er in een brief zou kunnen staan. Ze improviseren hierbij verschillende emoties en situaties.

  • Samenwerken - De kleuters ontdekken dat het makkelijker en leuker is om sommige handelingen samen te doen. Ze leren samenwerken in het uitbeelden van klusjes, huishoudelijke taken en gezellige activiteiten.
dramalessen groep 3-4

Groep 3 en 4

  • Dromen - de leerlingen stappen een droomwereld in waarin ze door middel van improvisatie elkaars dromen levend maken.
     
  • Verkeer - De leerlingen oefenen met bekende verkeerssituaties, waarbij de nadruk ligt op hun reis van huis naar school.
     
  • Beroepen - De leerlingen beelden diverse beroepen uit en spelen locaties waar veel verschillende beroepen voor komen, zoals het restaurant.

  • Op wereldreis - De leerlingen reizen langs verschillende landen en volkeren.
    dramalessen groep 5-6

    Groep 5 en 6 

    • De brug - De leerlingen werken in deze les samen om een brug te bouwen.

    • De krant - Door middel van tableaus en toneelspel ontdekken de leerlingen uit welke onderdelen een krant bestaat.

    • De lift - In deze dramales spelen de leerlingen improvisatiescènes in de lift. De perfecte plek voor onhandige en ongemakkelijke situaties. 
    dramalessen groep 7-8

    Groep 7 en 8

    • Het hotel - De les speelt zich af bij de receptie van een hotel waar verschillende hotelgasten een probleem creëren.

    • Nederland over 100 jaar - In deze les fantaseren de leerlingen hoe hun land er over 100 jaar uit zou kunnen zien. 

    • Een andere bril - Soms kun je de dingen niet veranderen, maar je kunt wel kiezen door welke bril je ernaar kijkt. Dit wordt ook wel 'omdenken' genoemd. 
    dramalessen groep 5 t/m 8

    Bovenbouw

    • Verkeer - De leerlingen zetten in deze les verkeersregels en -borden om in spel.

    • Geld - In de les wordt ingegaan op locaties waar geld een belangrijke rol speelt. De leerlingen ontdekken welke bedragen passen bij elke locatie en wat zij voor een bepaald budget kunnen kopen.

    Lessenseries over belangrijke dagen in Nederland

    Koningsdag

    • Majesteit in 35 minuten (groep 1/2) - In deze dramales, ontwikkeld voor Koningsdag, volgen de kleuters een snelcursus "Majesteit in 35 minuten".

    • Koninklijke portretten (groep 3/4) - In deze dramales worden foto's gemaakt van het dagelijks leven van de koninklijke familie.

    • Beroemd (groep 5/6) - Deze improvisatieles voor groep 5/6 rondom Koningsdag gaat over beroemd zijn.

    • Feestcomité (groep 7/8) - Elk jaar bezoekt het koninklijk echtpaar op Koningsdag een plek in Nederland. Dit jaar bestaat het feestcomité uit jouw groep 7/8.
      dramalessen oorlog en bevrijding - bevrijdingsdag

      Overige dagen

      • Vrijheid (groep 7/8) - Deze dramales gaat over de betekenis van vrijheid en sluit perfect aan bij het thema 4 en 5 mei. Op welke manier kun je je vrij voelen en wanneer ben je niet vrij? De leerlingen maken in groepjes standbeelden waarin het belang van vrijheid wordt neergezet.

      • Prinsjesdag (groep 7/8) - De leerlingen van de bovenbouw bedenken in deze dramales hun eigen troonrede, waarin ze hun plannen voor Nederland voor het komende jaar presenteren. Plannen die absurd en zwaar overdreven zijn. En ook nog eens in beeld worden omgezet door een groepje doventolken. 

        Lessenseries over vriendschap en familie

        Bij mij thuis

        • Fantasiehuizen (groep 1/2) - In de les fantaseren de leerlingen aan de hand van afbeeldingen van huizen wie er zou kunnen wonen.

        • Mijn straat (groep 3/4) - De leerlingen beelden een wandeling door hun straat uit en improviseren handelingen die daarbij passen.

        • Rituelen (groep 5/6) - In deze les ontdekken de leerlingen dat er bij ieder thuis andere tradities en rituelen zijn.

        • Mijn bijzondere familie (groep 7/8) - De leerlingen ontdekken wat hun familie bijzonder maakt. 

        Kom erbij!

        • Kom erbij! (groep 1/2) - De leerlingen spelen in deze les dieren uit het liedje 'Ik zag twee beren', die samen een handeling uitvoeren. 

        • Vriendendienst (groep 3/4) - In een vriendschap gaan soms dingen mis. Hoe ga je dan met elkaar om?

        • Dierenvrienden (groep 5/6) - De leerlingen spelen een zelfgekozen dier, waarmee zij samen met een tegengesteld dier een vriendschap opbouwen.

        • Vriendje gezocht (groep 7/8) - In de les gaan de leerlingen op zoek naar een vriendje. 
        dramalessen-hoi

        Overig

        • Begroetingen (groep 3/4) - De leerlingen ontdekken dat de manier van begroeten afhankelijk is van de situatie. 

        • Vriendschap (groep 5/6) - De leerlingen beelden activiteiten uit die vrienden samen doen, waaronder ruziemaken en het weer goed maken. 

        • Contact (groep 7/8) - De leerlingen versterken in deze les hun lichaamsbesef, maken fysiek contact met elkaar en ontdekken hoe lichaamstaal werkt. 

        • Groepsformatie (groep 7/8) - Deze dramales gaat over het inzetten van een groep, waardoor je tot een groter resultaat kunt komen dan in je eentje. 

        Lessenseries over groepsdynamiek

        Ik denk me sterk

        In deze lessenserie gaat het over zelfvertrouwen, voor jezelf en voor anderen opkomen, het inzetten van helpende gedachten en het omgaan met de grenzen van jezelf en van anderen. Het heeft als doel het pesten bespreekbaar en inzichtelijk te maken.

        Een sterke groep

        Deze dramalessen maken onderdeel uit van de lessenserie over het vormen van een sterke groep. Centraal in de lessen staat de toolkit "Ik denk me sterk", waarmee kinderen leren niet-helpende gedachten te herkennen en om te zetten in helpende gedachten.

        De kracht van woorden

        In deze dramales voor de onderbouw experimenteren de leerlingen met de kracht van woorden, zowel op een positieve als negatieve manier. Ze ervaren op welke manier woorden een impact kunnen maken. 
        Deze dramalessen zijn ontwikkeld in samenwerking met Kenniscentrum Omgaan met Pesten. 

        Deze dramalessen staan klaar voor de leden van onze lesmethode.

        Geen tijd voor een hele dramales?

        Zet dan een korte dramaoefening over dit thema op je programma. Je vindt bijpassende oefeningen in onze dramamethode. Selecter bij het zoekfilter de optie 'Sociaal-emotioneel' en ga aan de slag!

        Blog over drama en burgerschap

        Burgerschap in de klas. Het klinkt groots en belangrijk. En dat is het ook. Maar hoe krijg je kinderen zover dat ze écht begrijpen wat respect, samenwerking en verantwoordelijkheid betekenen? Met drama komen deze thema's écht tot leven!