Drama voor grote groepen (artikel)
28 juli 2014 

Drama voor grote groepen (artikel)

Een dramales geven aan een grote groep leerlingen is misschien niet ideaal, maar vaak wel de praktijk. Klassen met 30 leerlingen of meer zijn zeker geen uitzondering. Hoe sluit je in je lesmateriaal hierop aan, zodat iedereen zich gezien voelt en de structuur gehandhaafd blijft?

Kies de juiste ruimte

Leerlingen moeten vrij kunnen bewegen en niet constant in hun bewegingsvrijheid beperkt worden door de ruimte en medespelers. Zoek dus bijvoorbeeld een groot speellokaal, aula of gymzaal uit. Een te grote ruimte brengt daarentegen ook nadelen met zich mee. Het is lastig het overzicht te behouden als leerlingen alle kanten op vliegen. Baken in dat geval een deel van de ruimte af, door bijvoorbeeld gymbanken neer te zetten.

Denk ook aan het verwijderen van spullen die voor afleiding kunnen zorgen, zoals ballen. Zeker bij een grote groep is het prettig in een rustige ruimte te werken, die  de concentratie bij de leerlingen verhoogt.

Zorg ook voor een duidelijke plek in de ruimte voor de leerlingen. Zet bijvoorbeeld bankjes aan de kant, waar ze na elke opdracht weer kunnen gaat zitten.

Bereid je goed voor

Wanneer je aan het begin van de les nog de speelruimte in gereedheid moet brengen, de muziek moet klaarzetten en de spelkaarten moet knippen, levert dit bij de leerlingen onrust op. Een goede voorbereiding is altijd noodzakelijk, maar bij een grote groep zeker. Zorg dat alle materialen klaar staan en dat je exact weet hoe je je les gaat geven.

Denk na over je lesmateriaal

Je les bestaat uit meerdere onderdelen: inleiding, warming-up klassikaal, warming-up groepjes, kern en afsluiting. Denk bij de invulling hiervan na over de consequenties die dat heeft voor een grote groep. Een warming-up in de kring kan prima, maar laat de leerlingen niet meerdere rondes één voor één iets spelen. Klassikale opdrachten werken heel goed, mits je het overzicht behoudt. Ook kun je ervoor kiezen om de helft van de groep aan de kant de rol van publiek op zich te nemen en een kijkopdracht mee te geven. Als de tweede groep de vloer op gaat, geef je hen een variatie op de eerste opdracht.

Stel grote werkgroepen samen

Denk bij het kiezen van de oefeningen goed na over het totale aantal groepjes dat je wilt vormen. Als je een maakopdracht met presentatiemoment plant, is het niet handig om hiervoor tweetallen te vormen. Dit betekent namelijk dat er 15 keer een presentatie gegeven wordt en er dus heel veel van de concentratie van het publiek gevraagd wordt. Beter kun je groepen vormen van ongeveer 6 tot 7 leerlingen. Je kunt hierbij rekening houden met de samenstelling, zodat er een grote kans van slagen is.

Houd het overzicht

Leerkrachten denken bij drama voor grote groepen vaak aan chaos. Maar dit hoeft het zeker niet te zijn. Als je voor een goede lesstructuur kiest en duidelijke afspraken met elkaar maakt, kan ook een les met 30 leerlingen een succes worden. In onze lesmethode vind je honderden oefeningen en lessen voor zowel grote als kleine klassen.

Geef je zelf weleens dramales aan een grote groep leerlingen? En wat doe jij om je les te laten slagen?

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Reactie plaatsen