arrow_drop_up arrow_drop_down
25 juli 2020 
in Nieuws

De tijdmachine - dramales poppenspel voor thuis

Onderstaande dramales kregen we toegestuurd door Jaap Nijhof, dramadocent op Jan van Rijckenborghschool in Heiloo. Samen met zijn dochter Faidra en haar vriend Nando heeft hij een spannend tijdreisavontuur gemaakt. De les is geschikt voor groep 3 t/m 6 en kan thuis uitgevoerd worden. Veel plezier!

De school van Maarten en Marlies is gesloten. Ze zitten thuis en vervelen zich. Hun schoolwerk is af en de middag is nog lang. Ze staren naar hun stapel schoolboeken. Marlies veert op.

 

‘Maarten, we kunnen een tijdmachine maken! Dan kunnen we overal naar toe.’

 

Maarten heeft altijd al gedroomd van het maken van een tijdreis en samen rennen ze naar de schuur. Ze verzamelen materialen en bouwen het eerste deel van de machine.

 

’s Avonds vertellen ze aan tafel hun plan. Hun vader vertelt dat er op zolder nog een oude klok ligt, die ze mogen gebruiken. Na het avondeten gaan Maarten en Marlies naar zolder en vinden daar de klok.

 

‘Moet je kijken wat een gekke klok, Marlies. De wijzers gaan alle kanten op.’

 

‘Dat is perfect voor onze machine!’

 

De volgende dag werken ze hard door. De tuin ligt vol gereedschap, hout en spijkers.  Ze maken een raam, zodat ze naar buiten kunnen kijken. Ze schroeven de klok vast. Ze timmeren een dak en een vloer. Ze installeren alle apparatuur. En als laatste hangen ze een deur in hun tijdmachine. Die hebben ze gekregen van hun opa, die een schuur vol deuren heeft. Het is al bijna donker en dus te laat om hun tijdmachine te proberen. Maar morgen is de grote dag…

Het verhaal stopt hier, maar voor jou begint het nu pas. Wat gaat er gebeuren met Maarten en Marlies? Waar komen ze met hun tijdmachine terecht?

Wat je nodig hebt:

Wat je mag doen:

  1. Knip de tijdmachine en Maarten en Marlies uit.
  2. Kleur ze mooi in, zodat ze tot leven komen. Bevestig Maarten en Marlies op een satéprikker, zodat je ze makkelijk kunt vasthouden. Je kunt de figuren eventueel verstevigen met karton. De tijdreismachine lijm je op de plakstroken vast; de deur kun je losknippen.
  3. Terwijl je dit doet, ontstaat er waarschijnlijk al een verhaal in je hoofd.
  4. Denk na over waar Maarten en Marlies terecht komen en wat ze daar beleven. Bijvoorbeeld: ze reizen naar de Middeleeuwen en belanden middenin een riddergevecht. Door de hulp van een marktkoopman weten ze te vluchten voor de ridders en komen weer veilig aan bij hun tijdmachine. Je kunt dit verhaal op papier uitwerken.
  5. Welke achtergrond, mensen en spullen heb je nodig om dit verhaal duidelijk te maken? Je kunt bijvoorbeeld een ridderkasteel, een marktkoopman en een koning tekenen. Of je zet Maarten en Marlies tussen de kamerplanten in de vensterbank als je een jungle wilt uitbeelden. Kijk in en om je huis wat je kunt gebruiken voor jouw verhaal.
  6. Maak met een camera of mobiel 6 foto’s waarin je jouw verhaal vertelt.
  7. Stuur de foto’s naar info@dramaonline.nl. Je kunt de foto’s los versturen of er een collage van maken, met of zonder tekst.
  8. De ingezonden tijdreisavonturen plaatsen we op onze website.

 

We zijn benieuwd naar de avonturen die Maarten en Marlies bij jou thuis gaan beleven. Als je vragen of opmerkingen hebt, kun je die hieronder in de reacties plaatsen. Succes!

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Reactie plaatsen