DramaOnline is een complete dramamethode voor het basisonderwijs, van groep 1 t/m 8. Een schat aan waardevol lesmateriaal: honderden kant-en-klare dramalessen, korte dramaoefeningen, instructievideo's en spelkaarten. DramaOnline biedt enerzijds structuur en houvast en tegelijkertijd alle vrijheid om jouw lesprogramma vorm te geven zoals jij wilt.
Hieronder vind je de dramales stap voor stap uitgewerkt. Muziek en instructievideo's zijn (net als in de methode) toegevoegd.
Wil je meer? Neem dan gerust een kijkje op onze website voor alle info over de lesmethode.
Of vraag een jaarabonnement aan.
Veel plezier met de dramalessen!
- dramales voor groep 1/2 -
Deze dramales voor groep 1/2 gaat over het bekende sprookje "De Kikkerkoning", verzameld door de Gebroeders Grimm. In dit verhaal speelt een prinses met haar gouden bal bij de vijver. De bal valt in het water en een kikker wil haar bal uit de vijver halen. Maar alleen als hij bij de prinses in de buurt mag blijven. De prinses stemt toe, maar rent snel weg zodra zij de bal van de kikker teruggekregen heeft. De kikker achtervolgt haar en de prinses wordt hier zo gek van dat ze hem tegen de muur gooit. De kikker heeft een buil op zijn hoofd en omdat de prinses medelijden met hem krijgt, geeft ze hem een kus. De kikker verandert in een prins en de prinses en prins trouwen met elkaar. De leerlingen beleven het sprookje door middel van toneelspel en bewegingsspel.
Bekijk of lees aan het begin van de les met de leerlingen het sprookje. Op Youtube zijn ook diverse video's van "De Kikkerkoning" te vinden.
Je kunt uiteraard ook een sprookjesboek voorlezen. Jacques Vriens heeft in de verzamelbundel "Grootmoeders grote oren" het sprookje bewerkt voor kinderen vanaf 4 jaar.
Een belangrijk thema in het verhaal is "wat je belooft, moet je doen". Bespreek dit thema voor aanvang of na afloop van de les. Moet je inderdaad doen wat je belooft? Waarom deed de prinses dat niet? Hebben ze zelf wel eens iets beloofd?
"De prinses is bij de vijver aan het spelen met haar gouden bal."
De leerlingen staan in de kring. Je noemt een voorwerp dat zij denkbeeldig naar elkaar overgooien. Zorg ervoor dat de leerlingen elkaar eerst aankijken, voordat zij het voorwerp naar de ander gooien. Wissel dit af met verschillende voorwerpen. De manier van gooien en vangen verandert hierbij telkens. Voorbeelden: gouden bal, skippybal, voetbal, stuiterbal, bowlingbal, lievelingsknuffel, dure diamant.
"De gouden bal is in de vijver gevallen."
En in sprookjes is dat natuurlijk niet zo maar een vijver. Wij staan nu om een tovervijver. En in deze vijver woont een kikker, die het heerlijk vindt om zich elke dag in het water te wassen.
De leerlingen staan als kikker in een kring, rondom een denkbeeldige tovervijver. Op jouw teken springen zij in de vijver en wassen zich. Tijdens het wassen gebruiken zij hun stem. Na een korte wasbeurt stappen de leerlingen op jouw teken weer uit de vijver.
Het water in de tovervijver verandert telkens, waardoor het stem- en lichaamsgebruik ook verandert.
Voorbeelden: normaal water, ijskoud water, warm water, slijmerig water, water met op de bodem puntige stenen, water met daarin gevaarlijke dieren.
Tip: Zorg ervoor dat de leerlingen goed hun stem gebruiken tijdens het wassen en dat ze geen fysiek contact hebben met elkaar.
Voor deze oefening is een instructievideo beschikbaar. (zie onderaan de les)
"De kikker heeft de bal teruggevonden en aan de prinses gegeven. Maar de prinses rent snel weg. De kikker achtervolgt haar en doet haar in alles na."
De leerlingen staan in tweetallen verdeeld in de ruimte. Leerling 1 is de prinses en leerling 2 de kikker. De prinses beweegt door de ruimte en de kikker doet dit na. Wissel na een tijdje van rollen.
Tip: Stimuleer de leerlingen om verschillende manieren van bewegen voor te doen.
"De prinses wordt zo gek van de kikker, dat ze hem tegen de muur gooit."
De leerlingen staan als groep in de ruimte met hun gezicht naar je toe. Je bent hun tegenstander in een gevecht en voert bepaalde handelingen uit. De leerlingen beelden uit wat je doet, alsof het hen overkomt. Ze vechten niet terug, maar ondergaan alleen jouw aanval. Er mag geluid gemaakt worden. Neem de tijd voor de verschillende handelingen, zodat zij daar hun eigen draai aan kunnen geven.
Tip: Maak de handelingen luchtig en humoristisch. Je kunt de leerlingen bijvoorbeeld ook denkbeeldig kietelen of omver blazen.
"De prins en prinses worden verliefd op elkaar en gaan trouwen. Op de bruiloft zijn zij het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar."
De leerlingen zijn verdeeld in dezelfde tweetallen als in de opdracht "De prinses en de kikker". Zij dansen apart van elkaar door de ruimte. Als de muziek stopt, zoeken ze zo snel mogelijk hun partner op en gaan in hurkzit (als een kikker) tegenover elkaar zitten met de handen op elkaars schouders.
Variatie: Het tweetal dat als laatste op de juiste manier zit, is af en komt naar de kant. Dit gaat door tot er één duo overblijft.
Kant-en-klaar lesmateriaal
Complete lesmethode
Altijd actueel
Ontwerp je eigen leerlijn
Zonder zorgen aan de slag
Advies & begeleiding
Klaar om je te laten inspireren door DramaOnline?