arrow_drop_up arrow_drop_down

Creatieve Kronkel van de Dag - elke dag een creatief moment

Op dit moment is de verbouwing van de lesmethode van DramaOnline in volle gang. We willen onze lesmethode nog beter laten aansluiten bij wat jullie nodig hebben. Iets nieuws wat wij in september gaan toevoegen aan de lesmethode is de Creatieve Kronkel van de Dag. Dat zijn korte opdrachten waarmee je de leerlingen op een creatieve manier kunt laten beginnen aan de schooldag, als een soort dagopener.

Hoe kun je deze Creatieve Kronkels in de klas gebruiken? Voor aanvang van de schooldag plaats je de kronkel op het digibord. Bij binnenkomst in de klas zien de leerlingen deze opdracht en kunnen er direct over nadenken. Soms alleen, soms in tweetallen of kleine groepjes. De uitkomsten en ideeën kunnen vervolgens klassikaal gedeeld worden.

Zo kun je cognitieve dagopeners (“de som van de dag”) afwisselen met creatieve opdrachten, zoals bijvoorbeeld hieronder.

In verband met de huidige maatregelen rondom het corona-virus hebben wij besloten om nu al een aantal van deze Creatieve Kronkels met jullie te gaan delen. Je kunt deze namelijk niet alleen heel makkelijk in de klas doen, maar ook thuis. Zo kun je samen met je kinderen elke dag een creatief momentje inbouwen.

De komende tijd zal er elke werkdag om 9.00 uur een nieuwe oefening verschijnen op deze pagina, op Facebook, Instagram en Pinterest. Deel ze gerust, zodat zoveel mogelijk kinderen thuis creatief aan de slag kunnen.

Creatieve Kronkel van de Dag 1

In het sprookje ‘Hans en Grietje’ vinden de broer en zus de weg naar hun huis terug. Bedenk een ander einde, waarbij ze de weg terug niet vinden, maar het verhaal wel goed afloopt.

Voor deze Creatieve Kronkel van de Dag kun je het verhaal van Hans & Grietje voorlezen. Of vertel in het kort waar het sprookje over gaat. Verzin daarna samen met je kinderen een ander einde.

Wat zou er gebeuren als ze niet bij hun huis waren uitgekomen, maar op een heel andere plek? Waar zou dat zijn? Hoe ziet die plek eruit? Wie is er nog meer op die plek? En hoe zouden ze daar zijn gekomen? Hoe eindigt het verhaal dan?

Creatieve Kronkel van de Dag 2
Stel dat er een krant bestaat met alleen maar goed nieuws. Welke berichten zouden er op de voorpagina staan?

Bekijk met de kinderen eens een krant (digitaal of van papier). Staat er vandaag goed nieuws in de krant? Welke mooie berichten zouden er in jouw krant staan? En in welk deel van de krant kan je die dan vinden (binnenlands nieuws, sport, enzovoort)?

Creatieve Kronkel van de Dag 3
Schrijf 5 onderdelen van een fiets op. Door welke 5 voorwerpen zou je deze onderdelen kunnen vervangen waardoor je nog steeds op de fiets kunt rijden?

Zet samen met de kinderen een fiets neer en kijk er eens goed naar. Waar zijn alle onderdelen voor? Waar zou je bijvoorbeeld een wiel door kunnen vervangen? En heb je echt wel een stuur nodig om te kunnen fietsen? Wat denken jullie?

Creatieve Kronkel van de Dag 4
Stel dat er naast groen, rood en oranje nog een kleur aan een verkeerslicht wordt toegevoegd: blauw. Wat zou het blauwe licht kunnen betekenen?

Zoek samen met de kinderen een plaatje op van een verkeerslicht en bespreek samen waar de kleuren groen, rood en oranje voor staan. Bedenk daarna waar het blauwe licht zou komen op het verkeerslicht. Helemaal bovenaan, onderaan of ergens anders? En wat zou je moeten doen als het licht op blauw springt?

Creatieve Kronkel van de Dag 5
Schrijf het kleinste dier op dat je kent. Hierna schrijf je een iets groter dier op. Ga hiermee door totdat je bij het grootste dier dat je kent bent aangekomen. Maak de lijst met dieren zo lang mogelijk.

Kunnen de kinderen nog niet schrijven? Laat ze dan om de beurt een dier tekenen, zodat het een tekenvel vol mooie dieren wordt.

Creatieve Kronkel van de Dag 6
Vertel samen een verhaal, waarbij je om de beurt een woord zegt. Het verhaal begint met ‘Toen ik vanochtend wakker werd…’

Maak samen met de kinderen een mooi, grappig of leuk verhaal. Waar zal het bij jullie over gaan? Het verhaal mag verzonnen zijn, maar het moet grammaticaal wel kloppen.

Creatieve Kronkel van de Dag 7
In tweetallen. Doe je schrijfhand achter je rug; deze mag je niet gebruiken. Vouw nu samen van een vel papier een vliegtuigje.

Je kunt deze Creatieve Kronkel in tweetallen doen. Maak duo’s bestaande uit bijvoorbeeld een ouder en een kind of een broertje en een zus. Welk duo kan deze opdracht het beste uitvoeren? Voor een extra mooi vliegtuig kun je voor het vouwen het vel papier nog samen versieren. Bij het versieren mag je natuurlijk ook je schrijfhand niet gebruiken!

Creatieve Kronkel van de Dag 8
Bedenk een woord dat bij jou past dat begint met de eerste letter van je voornaam. Bijvoorbeeld VROLIJKE VERA of SNELLE STIJN.

Zet de voornamen van de kinderen en jezelf op een rijtje. Probeer per voornaam zoveel mogelijk woorden te vinden met dezelfde beginletter. Bij welke naam kunnen jullie de meeste woorden verzinnen? En welk woord past het beste bij jouw naam?

Creatieve Kronkel van de Dag 9
Dit is een eiersnijder. Bedenk 5 gekke toepassingen waar je dit voorwerp voor zou kunnen gebruiken.

Op het plaatje zie je een eiersnijder. Hebben jullie deze ooit gezien? Hebben jullie zelf een eiersnijder in huis? Hoe zou je dit product gebruiken? En waar zou je hem nog meer voor kunnen gebruiken? Klopt de naam eiersnijder dan nog? Of kun je een andere mooie naam ervoor verzinnen?

 

Creatieve Kronkel van de Dag 10

Welke 5 ingrediënten moeten volgens jou in een bijzondere toverdrank?

Stel je mag een toverdrankje brouwen. Welke dingen mogen er in jouw drankje niet ontbreken? Wat gebeurt er als je het toverdrankje drinkt? Misschien heb je ook nog wel een extra toverdrank nodig om de betovering te verbreken!

Creatieve Kronkel van de Dag 11
Er wordt vaak gezegd dat er aan het einde van de regenboog een pot met goud staat. Wat zou er aan het begin van de regenboog kunnen staan?

Maak met de kinderen een tekening van hun mooiste regenboog en teken aan het einde ervan een pot met goud. Laat de kinderen zelf bedenken en tekenen wat dan er aan het begin van de regenboog komt te staan.

Creatieve Kronkel van de Dag 12
Bedenk een naam voor een fantasiedier met de slurf van een olifant, de hoeven van een geit en de vleugels van een vleermuis.

Maak met de kinderen een tekening van hoe dit gekke dier eruit komt te zien. Welke naam zou goed bij dit nieuwe dier passen? Laten jullie ons de mooiste creaties en gekste namen zien in de reacties?

Creatieve Kronkel van de Dag 13
Stel dat je reclame voor jezelf maakt. Welke 5 woorden moeten in de reclame, waardoor je jezelf zo goed mogelijk verkoopt?

Bedenk samen met de kinderen een lijstje met woorden die de kinderen het beste omschrijven. Kies daarna de woorden uit die je in de reclame zou gebruiken. Waarom juist deze woorden en niet de andere woorden?

Creatieve Kronkel van de Dag 14
De bladzijden van de boeken ‘Dolfje Weerwolfje’, ‘De Gruffalo’ en ‘Pluk van de Petteflet’ zijn door elkaar in 1 boek terecht gekomen. Waar gaat dit boek over?

Laat de kinderen in het kort vertellen waar deze kinderboeken over gaan. Kennen ze de verhalen niet? Zoek dan samen op internet naar informatie over de boeken. Bedenk vervolgens samen met de kinderen een nieuw verhaal met de elementen uit de drie boeken. Hoe zien de hoofdpersonages eruit? Wat wordt de titel van van het nieuwe boek? En wat voor soort boek wordt het (spannend, leuk, grappig)?

Creatieve Kronkel van de Dag 15
Bedenk een kort verhaal met deze vijf plaatjes. Vertel je verhaal aan iemand anders.

Je ziet een plaatje van een elf (of kabouter), een appel, een schommel, een vogelnest en een (papieren) vliegtuigje. Kun jij hier een leuk verhaal van maken? En aan wie ga jij jouw verhaal vertellen?

 

Over de schrijver
Carien Pelster

Door

Carien Pelster

op 16 March 2020

Mooi initiatief! Ik ga deze op mijn school zeker inzetten, Dank jullie wel.

Rik (DramaOnline)

Door

Rik (DramaOnline)

op 18 March 2020

Wat fijn om te horen, Carien. Succes met de kronkels!

Dayenne van de Geijn

Door

Dayenne van de Geijn

op 18 March 2020

Geweldig dit! Hoe laat komen deze kronkels iedere dag 'vrij'? Top idee dit! Complimenten!!!

Rik (DramaOnline)

Door

Rik (DramaOnline)

op 18 March 2020

Dank je wel, Dayenne! De kronkels worden iedere werkdag om 9.00 uur "losgelaten" op Facebook, Instagram en deze pagina. :-) Deel ze gerust zodat zoveel mogelijk thuiszittende kinderen en ouders creatief aan de slag kunnen. Veel plezier ermee!

Hilde

Door

Hilde

op 19 March 2020

Wat een fijn initiatief! Onze kinderen zullen er blij mee zijn (en de ouders ook). Leuke ideetjes zie ik al verschijnen. Dank je wel om dit voor iedereen open te zetten.

Rik (DramaOnline)

Door

Rik (DramaOnline)

op 20 March 2020

Graag gedaan, Hilde! Mooi om op deze manier iets bij te kunnen dragen.

Niesje

Door

Niesje

op 20 March 2020

Bij drama verwacht ik eerder bewegingskronkels.... ik hoop dat jullie die ook nog gaan bedenken en toevoegen.

Rik (DramaOnline)

Door

Rik (DramaOnline)

op 23 March 2020

Hallo Niesje, De Creatieve Kronkels hebben we wat breder getrokken dan alleen bewegen en drama. Dus bijvoorbeeld associëren, fantaseren en samenwerken. Elementen die ook van belang zijn tijdens een dramales. Ook omdat we dit soort kronkels uiteindelijk ook in de methode willen toevoegen als dagopener. Dan is veel bewegen niet ideaal. Maar wie weet komen er nog wat meer fysieke kronkels bij. :-)

Reactie plaatsen