arrow_drop_up arrow_drop_down
Creatieve Kronkel van de Dag - elke dag een creatief moment
25 juni 2020 

Creatieve Kronkel van de Dag - elke dag een creatief moment

Van maart tot aan de start van zomervakantie hebben wij elke woensdag een Creatieve Kronkel geplaatst. Dat zijn korte opdrachten waarmee je de leerlingen op een creatieve manier kunt laten beginnen aan de schooldag, zowel thuis bij thuisonderwijs als tijdens een normale schoolweek in de klas. Hieronder vind je een overzicht van alle Creatieve Kronkels uit die periode. Ze zijn namelijk ook heel leuk om tijdens de vakantie te doen. Op het strand of tijdens een lange autorit bijvoorbeeld. Zo kun je samen met je kinderen regelmatig een creatief momentje inbouwen. Wij wensen je een mooie zomer toe! 

Op dit moment is de verbouwing van de lesmethode van DramaOnline in volle gang. We willen onze lesmethode nog beter laten aansluiten bij wat jullie nodig hebben. Iets nieuws wat wij gaan toevoegen aan de lesmethode is de Creatieve Kronkel van de Dag. Dat zijn korte opdrachten waarmee je de leerlingen op een creatieve manier kunt laten beginnen aan de schooldag, als een soort dagopener.

Hoe kun je deze Creatieve Kronkels in de klas gebruiken? Voor aanvang van de schooldag plaats je de kronkel op het digibord. Bij binnenkomst in de klas zien de leerlingen deze opdracht en kunnen er direct over nadenken. Soms alleen, soms in tweetallen of kleine groepjes. De uitkomsten en ideeën kunnen vervolgens klassikaal gedeeld worden.

Zo kun je cognitieve dagopeners (“de som van de dag”) afwisselen met creatieve opdrachten, zoals bijvoorbeeld hieronder.

In verband met de huidige maatregelen rondom het corona-virus hebben wij besloten om nu al een aantal van deze Creatieve Kronkels met jullie te gaan delen. Je kunt deze namelijk niet alleen heel makkelijk in de klas doen, maar ook thuis. Zo kun je samen met je kinderen elke dag een creatief momentje inbouwen.

Overzicht Creatieve Kronkels

Creatieve Kronkel
Stel dat er een boek over jullie klas geschreven wordt. Wat zou de titel van dit boek zijn? Zorg er met de titel voor dat de mensen het echt graag willen lezen.

Bedenk samen met de klas wat voor soort boek er over jullie klas geschreven zou worden. Is het spannend of juist grappig? Wat voor dingen zouden jullie beleven? En verzin dan samen de perfecte titel om van jullie boek een bestseller te maken!

Creatieve Kronkel
Stel dat er een klein landje tussen Duitsland en België ontdekt wordt. Hoe zeggen de mensen daar ‘Goedemorgen’?

Bespreek met de kinderen hoe dit landje heet en wat voor taal de mensen er spreken. Is dat een bestaande taal of een geheel nieuwe taal? Bedenk vervolgens hoe de mensen elkaar begroeten.

Creatieve Kronkel
Bedenk een naam voor een nieuw uitgevonden kleur.

Vraag aan de kinderen wat voor nieuwe kleur zij kunnen bedenken. Uit welke kleuren bestaat deze nieuwe kleur? Je kunt hem eventueel ook proberen te mengen met verf! Als de nieuwe kleur volgens jullie perfect is, kunnen jullie er een mooie naam voor bedenken.

Creatieve Kronkel
Het record polsstokhoogspringen ligt bij de mannen op ruim 6 meter. Waar zou een polsstokhoogspringer allemaal overheen kunnen springen?

Bekijk met de kinderen wat een afstand van zes meter is. Meet het bijvoorbeeld uit op de grond in de klas of buiten op het schoolplein. Kijk dan eens hoe hoog dat zou zijn in de lucht en bedenk welke dingen ongeveer even hoog zijn. We zijn benieuwd waar jullie polsstokhoogspringer overheen gaat springen!

Creatieve Kronkel
Bedenk een spannendere titel voor het sprookje ‘Sneeuwwitje en de zeven dwergen’.

Bespreek met de kinderen waar het sprookje ‘Sneeuwwitje en de zeven dwergen’ over gaat. Je kunt het verhaal natuurlijk ook voorlezen! Vraag aan de kinderen wat zij een spannend stukje vinden in het sprookje en verzin daar samen een nieuwe titel voor. Misschien zorgt een ander personage uit het verhaal wel voor een veel spannendere titel!

Creatieve Kronkel
Teken om de beurt een simpel voorwerp of dier. Ieder nieuw tekenwoord begint met de laatste letter van het vorige tekenwoord.

Teken op een vel papier een simpel voorwerp of dier, bijvoorbeeld KIP. De volgende leerling maakt nu een tekeningetje dat begint met de laatste letter van het voorgaande woord, in dit geval de ‘p’. Dus bijvoorbeeld een PET. Ga hiermee door totdat je vel papier vol is. Probeer bij deze oefening niet te praten.

Tip: je kunt er ook voor kiezen om de woorden uit te beelden in plaats van te tekenen!

Creatieve Kronkel
De titels van de stripboeken van Suske en Wiske hebben vaak beginrijm: De rosse reus, De droevige duif, De lollige lakens. Bedenk een titel voor een nieuw Suske en Wiske-boek.

Bespreek met de kinderen of zij Suske en Wiske kennen. Zoek samen op wie Suske en Wiske zijn en wat voor avonturen zij beleven. Misschien kennen de kinderen wel een van de stripboeken en kunnen zij er wat over vertellen? Bedenk vervolgens een mooie titel voor een nieuw Suske en Wiske-boek. Waar gaat jullie stripboek over?

Creatieve Kronkel
Welke uitvinding moet volgens jou nodig gedaan worden?

Bespreek met de kinderen wat belangrijke uitvindingen uit het verleden waren. Laat de kinderen daarna nadenken over welke uitvinding nodig gedaan moet worden. Je kunt ze de uitvinding ook laten tekenen!

Creatieve Kronkel
Bedenk een naam voor een klokkenwinkel.

Bespreek met de kinderen of zij ooit in een klokkenwinkel zijn geweest. Vraag bijvoorbeeld welke klokken ze daar gezien hebben. Als ze er nooit zijn geweest, kunnen jullie samen bedenken welk soort klokken er in de winkel zouden kunnen hangen. Verzin daarna samen een passende naam voor een nieuwe klokkenwinkel!

Creatieve Kronkel
Bedenk 5 redenen waarom een tijger jaloers zou kunnen zijn op een mug.

Bekijk de twee plaatjes eens. Wat zijn de voordelen van een tijger te zijn? Waarom zou het leuk zijn om een mug te zijn? En waarom zou de tijger jaloers zijn op de mug?

Creatieve Kronkel

In het sprookje ‘Hans en Grietje’ vinden de broer en zus de weg naar hun huis terug. Bedenk een ander einde, waarbij ze de weg terug niet vinden, maar het verhaal wel goed afloopt.

Voor deze Creatieve Kronkel van de Dag kun je het verhaal van Hans & Grietje voorlezen. Of vertel in het kort waar het sprookje over gaat. Verzin daarna samen met je kinderen een ander einde.

Wat zou er gebeuren als ze niet bij hun huis waren uitgekomen, maar op een heel andere plek? Waar zou dat zijn? Hoe ziet die plek eruit? Wie is er nog meer op die plek? En hoe zouden ze daar zijn gekomen? Hoe eindigt het verhaal dan?

Creatieve Kronkel
Stel dat er een krant bestaat met alleen maar goed nieuws. Welke berichten zouden er op de voorpagina staan?

Bekijk met de kinderen eens een krant (digitaal of van papier). Staat er vandaag goed nieuws in de krant? Welke mooie berichten zouden er in jouw krant staan? En in welk deel van de krant kan je die dan vinden (binnenlands nieuws, sport, enzovoort)?

Creatieve Kronkel
Schrijf 5 onderdelen van een fiets op. Door welke 5 voorwerpen zou je deze onderdelen kunnen vervangen waardoor je nog steeds op de fiets kunt rijden?

Zet samen met de kinderen een fiets neer en kijk er eens goed naar. Waar zijn alle onderdelen voor? Waar zou je bijvoorbeeld een wiel door kunnen vervangen? En heb je echt wel een stuur nodig om te kunnen fietsen? Wat denken jullie?

Creatieve Kronkel
Stel dat er naast groen, rood en oranje nog een kleur aan een verkeerslicht wordt toegevoegd: blauw. Wat zou het blauwe licht kunnen betekenen?

Zoek samen met de kinderen een plaatje op van een verkeerslicht en bespreek samen waar de kleuren groen, rood en oranje voor staan. Bedenk daarna waar het blauwe licht zou komen op het verkeerslicht. Helemaal bovenaan, onderaan of ergens anders? En wat zou je moeten doen als het licht op blauw springt?

Creatieve Kronkel
Schrijf het kleinste dier op dat je kent. Hierna schrijf je een iets groter dier op. Ga hiermee door totdat je bij het grootste dier dat je kent bent aangekomen. Maak de lijst met dieren zo lang mogelijk.

Kunnen de kinderen nog niet schrijven? Laat ze dan om de beurt een dier tekenen, zodat het een tekenvel vol mooie dieren wordt.

Creatieve Kronkel
Vertel samen een verhaal, waarbij je om de beurt een woord zegt. Het verhaal begint met ‘Toen ik vanochtend wakker werd…’

Maak samen met de kinderen een mooi, grappig of leuk verhaal. Waar zal het bij jullie over gaan? Het verhaal mag verzonnen zijn, maar het moet grammaticaal wel kloppen.

Creatieve Kronkel
In tweetallen. Doe je schrijfhand achter je rug; deze mag je niet gebruiken. Vouw nu samen van een vel papier een vliegtuigje.

Je kunt deze Creatieve Kronkel in tweetallen doen. Maak duo’s bestaande uit bijvoorbeeld een ouder en een kind of een broertje en een zus. Welk duo kan deze opdracht het beste uitvoeren? Voor een extra mooi vliegtuig kun je voor het vouwen het vel papier nog samen versieren. Bij het versieren mag je natuurlijk ook je schrijfhand niet gebruiken!

Creatieve Kronkel
Bedenk een woord dat bij jou past dat begint met de eerste letter van je voornaam. Bijvoorbeeld VROLIJKE VERA of SNELLE STIJN.

Zet de voornamen van de kinderen en jezelf op een rijtje. Probeer per voornaam zoveel mogelijk woorden te vinden met dezelfde beginletter. Bij welke naam kunnen jullie de meeste woorden verzinnen? En welk woord past het beste bij jouw naam?

Creatieve Kronkel
Dit is een eiersnijder. Bedenk 5 gekke toepassingen waar je dit voorwerp voor zou kunnen gebruiken.

Op het plaatje zie je een eiersnijder. Hebben jullie deze ooit gezien? Hebben jullie zelf een eiersnijder in huis? Hoe zou je dit product gebruiken? En waar zou je hem nog meer voor kunnen gebruiken? Klopt de naam eiersnijder dan nog? Of kun je een andere mooie naam ervoor verzinnen?

 

Creatieve Kronkel

Welke 5 ingrediënten moeten volgens jou in een bijzondere toverdrank?

Stel je mag een toverdrankje brouwen. Welke dingen mogen er in jouw drankje niet ontbreken? Wat gebeurt er als je het toverdrankje drinkt? Misschien heb je ook nog wel een extra toverdrank nodig om de betovering te verbreken!

Creatieve Kronkel
Er wordt vaak gezegd dat er aan het einde van de regenboog een pot met goud staat. Wat zou er aan het begin van de regenboog kunnen staan?

Maak met de kinderen een tekening van hun mooiste regenboog en teken aan het einde ervan een pot met goud. Laat de kinderen zelf bedenken en tekenen wat dan er aan het begin van de regenboog komt te staan.

Creatieve Kronkel
Bedenk een naam voor een fantasiedier met de slurf van een olifant, de hoeven van een geit en de vleugels van een vleermuis.

Maak met de kinderen een tekening van hoe dit gekke dier eruit komt te zien. Welke naam zou goed bij dit nieuwe dier passen? Laten jullie ons de mooiste creaties en gekste namen zien in de reacties?

Creatieve Kronkel
Stel dat je reclame voor jezelf maakt. Welke 5 woorden moeten in de reclame, waardoor je jezelf zo goed mogelijk verkoopt?

Bedenk samen met de kinderen een lijstje met woorden die de kinderen het beste omschrijven. Kies daarna de woorden uit die je in de reclame zou gebruiken. Waarom juist deze woorden en niet de andere woorden?

Creatieve Kronkel
De bladzijden van de boeken ‘Dolfje Weerwolfje’, ‘De Gruffalo’ en ‘Pluk van de Petteflet’ zijn door elkaar in 1 boek terecht gekomen. Waar gaat dit boek over?

Laat de kinderen in het kort vertellen waar deze kinderboeken over gaan. Kennen ze de verhalen niet? Zoek dan samen op internet naar informatie over de boeken. Bedenk vervolgens samen met de kinderen een nieuw verhaal met de elementen uit de drie boeken. Hoe zien de hoofdpersonages eruit? Wat wordt de titel van van het nieuwe boek? En wat voor soort boek wordt het (spannend, leuk, grappig)?

Creatieve Kronkel
Bedenk een kort verhaal met deze vijf plaatjes. Vertel je verhaal aan iemand anders.

Je ziet een plaatje van een elf (of kabouter), een appel, een schommel, een vogelnest en een (papieren) vliegtuigje. Kun jij hier een leuk verhaal van maken? En aan wie ga jij jouw verhaal vertellen?

Creatieve Kronkel
In tweetallen. De één zegt een woord, bijvoorbeeld PEER. De ander sluit direct aan met een woord dat bij hem of haar opkomt, bijvoorbeeld APPEL of SAP. Niets is fout. Als jij bij PEER denkt aan een TAFEL, dan is dat goed. Vul om de beurt een woord aan en denk niet te lang na.

Hoe lang wordt jullie lijst? En wat wordt jullie laatste woord? Heeft dat nog iets met het eerste woord te maken?

Creatieve Kronkel
Wat zou je liever willen zijn: een kangoeroe of een paard. En waarom?

Bespreek met de kinderen hoe het zou zijn om een kangoeroe te zijn en hoe het is om een paard te zijn. Wat zou er leuk aan zijn? En wat zou er minder leuk of heel onhandig aan zijn? We zijn benieuwd wat jullie uiteindelijk beslissen. Zijn jullie liever kangoeroe, paard of toch maar mens?

Creatieve Kronkel
Verzamel 5 voorwerpen van hout en maak daar een bouwwerk van.

Je kunt deze opdracht zowel binnen als buiten doen. Zoek samen met de kinderen in je huis, tuin of schuur vijf voorwerpen van hout. Wat hebben jullie gevonden? En wat voor moois kun je daarvan bouwen? Een hut, een kasteel, gewoon een hele hoge stapel of iets totaal anders? Laat je het ons weten?

Creatieve Kronkel
Welke woorden kun je samenstellen uit de beginletters van de voornamen van de leerlingen uit je klas? Maak de lijst zo lang mogelijk.

Zet samen met de kinderen de namen van hun klasgenoten op een rij (eventueel per groep apart). Omcirkel daarna de beginletters. Welke woorden kun je nu vormen? Wat is het langste woord dat jullie hebben gevonden?

Creatieve Kronkel
Wat zie je allemaal in deze wolkenlucht?

Op dit plaatje zie je een mooie wolkenlucht. Wat voor vormen zie je in de wolkenlucht? Een dier of een voertuig bijvoorbeeld? Of iets anders?

Creatieve Kronkel
Bedenk 10 manieren om ervoor te zorgen dat je fiets niet gestolen wordt.

Kijk eens goed naar je fiets. Waar kun je een slot aan vast maken? En wat voor andere dingen kun je als slot gebruiken? Of is er iets aan je fiets zelf dat je kunt veranderen waardoor hij niet gestolen wordt? Deel je beste anti-diefstal-tips met ons!

Creatieve Kronkel
In tweetallen. De één zet een lijn op papier. Vervolgens zet de ander een lijn op papier. Maak samen een tekening door om de beurt een lijn te zetten. De lijnen hoeven niet recht te zijn. Wat tekenen jullie?

Pak een vel papier en stiften of potloden. Laat de kinderen samen een lijntekening maken. Om de beurt zetten ze een lijn op het papier. Deze lijnen hoeven niet recht te zijn! Zo ontstaat er langzamerhand een tekening. Wij zijn benieuwd naar jullie creaties!

Creatieve Kronkel
Bedenk 5 redenen waarom een mug jaloers zou kunnen zijn op een tijger.

Bekijk de twee plaatjes eens. Wat zijn de voordelen van een tijger te zijn? Waarom zou het leuk zijn om een mug te zijn? En waarom zou de mug jaloers zijn op de tijger?

Let op: In de week van 20 t/m 24 april hebben wij in verband met Koningsdag een speciale Kronkelweek! Deze KoningsKronkels vind je hier.

Over de schrijver
Eva is jeugdtheatermaker en dramadocent. Vanuit haar ervaring met cultuureducatie binnen het basisonderwijs is het idee voor DramaOnline geboren. Binnen DramaOnline is Eva verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het lesmateriaal en het geven van trainingen.
Carien Pelster
Door

Carien Pelster

op 16 March 2020

Mooi initiatief! Ik ga deze op mijn school zeker inzetten, Dank jullie wel.

Rik (DramaOnline)
Door

Rik (DramaOnline)

op 18 March 2020

Wat fijn om te horen, Carien. Succes met de kronkels!

Dayenne van de Geijn
Door

Dayenne van de Geijn

op 18 March 2020

Geweldig dit! Hoe laat komen deze kronkels iedere dag 'vrij'? Top idee dit! Complimenten!!!

Rik (DramaOnline)
Door

Rik (DramaOnline)

op 18 March 2020

Dank je wel, Dayenne! De kronkels worden iedere werkdag om 9.00 uur "losgelaten" op Facebook, Instagram en deze pagina. :-) Deel ze gerust zodat zoveel mogelijk thuiszittende kinderen en ouders creatief aan de slag kunnen. Veel plezier ermee!

Hilde
Door

Hilde

op 19 March 2020

Wat een fijn initiatief! Onze kinderen zullen er blij mee zijn (en de ouders ook). Leuke ideetjes zie ik al verschijnen. Dank je wel om dit voor iedereen open te zetten.

Rik (DramaOnline)
Door

Rik (DramaOnline)

op 20 March 2020

Graag gedaan, Hilde! Mooi om op deze manier iets bij te kunnen dragen.

Niesje
Door

Niesje

op 20 March 2020

Bij drama verwacht ik eerder bewegingskronkels.... ik hoop dat jullie die ook nog gaan bedenken en toevoegen.

Rik (DramaOnline)
Door

Rik (DramaOnline)

op 23 March 2020

Hallo Niesje, De Creatieve Kronkels hebben we wat breder getrokken dan alleen bewegen en drama. Dus bijvoorbeeld associëren, fantaseren en samenwerken. Elementen die ook van belang zijn tijdens een dramales. Ook omdat we dit soort kronkels uiteindelijk ook in de methode willen toevoegen als dagopener. Dan is veel bewegen niet ideaal. Maar wie weet komen er nog wat meer fysieke kronkels bij. :-)

Agnes Jansen
Door

Agnes Jansen

op 9 April 2020

De creatieve kronkels zijn echt super leuk. Ik stuur elke dag een berichtje aan de kinderen met daarin deze kronkels. De kinderen zijn zeer enthousiast. Bij de opdracht met het hout zag ik zelfgemaakte tuinstoelen verschijnen, een hele hindernisbaan van hout. dank je wel!!

Rik (DramaOnline)
Door

Rik (DramaOnline)

op 10 April 2020

Wat ontzettend leuk om te horen, Agnes. Dank voor het compliment! We gaan voorlopig nog even door met deze kronkels. En als je leuke foto's hebt die wij op de site mogen plaatsen (zonder herkenbare gezichten), zijn die welkom. Altijd leuk om andere leerkrachten, ouders en kinderen hier mee te kunnen inspireren. Fijne Paasdagen alvast!

Reactie plaatsen