DramaOnline is een complete dramamethode voor het basisonderwijs, van groep 1 t/m 8. Een schat aan waardevol lesmateriaal: honderden kant-en-klare dramalessen, korte dramaoefeningen, instructievideo's en spelkaarten. DramaOnline biedt enerzijds structuur en houvast en tegelijkertijd alle vrijheid om jouw lesprogramma vorm te geven zoals jij wilt.
Hieronder vind je de dramales stap voor stap uitgewerkt. Muziek en instructievideo's zijn (net als in de methode) toegevoegd.
Wil je meer? Neem dan gerust een kijkje op onze website voor alle info over de lesmethode.
Of vraag een jaarabonnement aan.
Veel plezier met de dramalessen!
Circus
- dramales voor groep 1/2 -
Deze dramales voor groep 1/2 gaat over het circus. De techniek toneelspel staat centraal, waarbij wordt ingegaan op het spelen van verschillende rollen en het nadoen van elkaar (spiegelen). De leerlingen volgen hierbij de spelimpulsen van elkaar en de aanwijzingen van de leerkracht. Om de leerlingen echt in de sfeer te brengen, kun je de rol van circusdirecteur in deze les spelen (teacher-in-role). Bij elke oefening staan voorbeeldteksten waarmee je de verschillende circusacts kunt aankondigen. Een hoge hoed kan hierbij het geheel aankleden.
Vraag de leerlingen of ze weleens naar het circus zijn geweest. Wat was daar allemaal te zien? In het circus worden vaak kunsten getoond. Welk kunstje kun jij heel goed? Laat maar zien!
"Hooggeëerd publiek! Welkom bij deze circusvoorstelling van... (naam groep). U gaat vandaag prachtige circusacts zien. Koorddansers, circusdieren en clowns; in de eerste act komen ze allemaal een keer voorbij. U hoort straks een swingend muziekje, waarop de cirucsfiguren gaan dansen. Als de muziek stopt, staan de figuren stil als een standbeeld. Publiek, u zult zien hoe goed de figuren zijn in stilstaan! Op de muziek die ik nu aanzet, wil ik allereerst de leeuwen zien dansen!"
De leerlingen dansen door de ruimte, als een door jou genoemd circusfiguur. Voorbeelden: acrobaat, clown, koorddanser. Wanneer de muziek stopt, staan de leerlingen zo snel mogelijk stil. Dit herhaal je een aantal keer met telkens een ander personage.
"Wat een prachtige figuren hebben wij in ons circus! In onze volgende act gaan wij kennis maken met de koorddansers. Op de grond ziet u stukken touw. Bij elk stuk touw staat een groepje koorddansers. (Verdeel de leerlingen in een aantal groepjes en laat elk groepje plaatsnemen bij een stuk draad.) Straks zal om de beurt een koorddanser over het koord lopen. Wanneer een koorddanser aan de beurt is geweest, loopt deze om naar het begin van het koord. Ik zal de koorddansers vertellen op welke manier zij over het koord gaan. Mag ik een heel groot applaus voor de koorddansers?"
Plak op de grond met tape verschillende dikke stukken woldraad of touw van een paar meter. Verdeel de leerlingen in een aantal groepjes en laat elk groepje plaatsnemen bij een stuk draad. Om de beurt lopen de leerlingen als koorddanser over het draad. Wanneer ze aan het eind gekomen zijn, lopen ze om naar de voorkant van de draad. Noem verschillende manieren van verplaatsen. Voorbeelden: kruipend, bang, vrolijk, stoer, achteruit.
Tip: Zorg voor voldoende ruimte tussen de draden.
"Hooggeëerd publiek, de koorddansers zijn nog niet klaar met hun act. Zij zijn namelijk ook heel goed in elkaar nadoen. En dat doen zij in tweetallen. (Verdeel de leerlingen in tweetallen.) Wanneer de muziek start loopt de eerste koorddanser over de verschillende stukken draad en de tweede koorddanser doet dit precies zo na. Bij ieder stuk koord maken de koorddansers een andere beweging, bijvoorbeeld huppelen, sluipen of stampen. Na een tijdje wisselen de rollen om en bedenkt de andere koorddanser de manieren van over het touw bewegen. Ik wens de koorddansers veel succes!"
Verdeel de leerlingen in tweetallen. De eerste leerling legt een route af over de verschillende stukken draad en de tweede leerling volgt. Bij elk stuk draad bewegen de leerlingen op een andere manier. Hierna wisselen de rollen om.
Tip: Verdeel een grote klas in twee groepen om voldoende ruimte te creëren voor de uitvoerende groep.
"Dit waren onze koorddansers. Wij gaan naar het hoogtepunt van onze circusvoorstelling: de fantastische acts! Ieder tweetal laat straks een act zien die zij geoefend heeft. Dit kan bijvoorbeeld een mooie of gekke beweging zijn of een kunstje. De tweetallen krijgen nu de tijd om de act te oefenen waar wij daarna naar gaan kijken. (repetitietijd)
Dan is nu de tijd aangebroken van de finale. Alle circusfiguren mogen in de kring komen zitten. Om de beurt laat een tweetal de act zien. En dan verwacht ik natuurlijk een daverend applaus. Mag ik de aandacht voor onze eerste act?"
De leerlingen blijven verdeeld in de tweetallen van de vorige oefening. Ieder tweetal bedenkt een circusact die zij samen kunnen laten zien. Dit kan bijvoorbeeld een mooie of gekke beweging zijn of een kunstje. Laat hierna alle leerlingen in de kring zitten. Om de beurt presenteert een tweetal de act.
Tip: Houd aandacht voor de veiligheid. De leerlingen zullen wellicht geneigd zijn om gevaarlijke trucs te bedenken. Stimuleer hen om de truc minder gevaarlijk te maken of iets anders te bedenken.
"Hooggeëerd publiek, dit was onze circusvoorstelling. Ik hoop dat u een fantastische middag gehad heeft. U ziet straks nog eenmaal alle circusfiguren in een kring achter elkaar lopen. Geef de figuren een heel groot applaus. Allereerst mogen de clowns komen!"
De leerlingen lopen achter elkaar rond in een kring door de ruimte. Je noemt verschillende circusfiguren, zoals in de eerste warming-up opdracht, waarna de leerlingen deze uitbeelden. Geef ieder figuur een groot applaus. Eindig met een mooie buiging.
Kant-en-klaar lesmateriaal
Complete lesmethode
Altijd actueel
Ontwerp je eigen leerlijn
Zonder zorgen aan de slag
Advies & begeleiding
Klaar om je te laten inspireren door DramaOnline?