blog burgerschap en drama
Over het vak drama
Eva Mesman
Over het vak drama
08/07/2024
0

Burgerschap en drama: hoe we van kleine mensen betrokken burgers kunnen maken

08/07/2024
0

Burgerschap en Drama: De ideale combinatie voor betrokken leerlingen

Burgerschap in de klas. Het klinkt groots en belangrijk. En dat is het ook. Maar hoe krijg je kinderen zover dat ze écht begrijpen wat respect, samenwerking en verantwoordelijkheid betekenen? 

Burgerschapsonderwijs is een essentieel onderdeel van het basisonderwijs. Het helpt kinderen zich te ontwikkelen tot actieve, betrokken en respectvolle burgers. Maar hoe maak je abstracte begrippen zoals respect, verantwoordelijkheid en democratie concreet? Drama biedt een speelse, praktische en effectieve manier om burgerschapsonderwijs tot leven te brengen.

Wat is burgerschapsonderwijs?

Burgerschapsonderwijs draait om het voorbereiden van leerlingen op hun rol in de samenleving. Het richt zich op vaardigheden en waarden zoals:

  • Respect en empathie
  • Verantwoordelijkheid nemen
  • Kritisch nadenken over maatschappelijke kwesties
  • Samenwerken en het oplossen van conflicten
  • Begrip voor diversiteit

Drama sluit naadloos aan bij deze doelen, omdat het kinderen op een veilige manier laat oefenen met situaties uit het echte leven.

Hoe drama bijdraagt aan burgerschap

1. Oefenen met sociale vaardigheden

Drama biedt een veilige omgeving waarin leerlingen leren omgaan met verschillende meningen, samenwerken en conflicten oplossen. Door middel van rollenspellen kunnen ze oefenen met sociale interacties en leren hoe ze respectvol met elkaar omgaan.

Voorbeeld: Drama is perfect om samenwerking uit te testen. Geef een groepje de opdracht om een “grote beslissing” te nemen. Bijvoorbeeld: wat gaan we doen als we op een onbewoond eiland stranden? Wedden dat je eerst chaos krijgt? Maar juist door die chaos leren ze luisteren, compromissen sluiten en (hopelijk) een beetje samen te werken.

2. Empathie ontwikkelen

In drama kruipen leerlingen in de huid van een ander. Dit helpt hen te begrijpen hoe anderen denken en voelen, en bevordert empathie. Drama is dé manier om kinderen te laten zien dat de wereld groter is dan hun eigen kleine bubbel. Laat ze een ander spelen: een eenzame piraat, een nieuw kind in de klas of zelfs een verdrietige ijsbeer die smeltend zee-ijs probeert te redden. Ineens snappen ze hoe het voelt om ergens niet bij te horen of dat de wereld niet perfect is.

Oefening: Laat ze dieren uitbeelden die ruzie hebben om dezelfde waterplas. Veel gegrom en gelach, en ondertussen leren ze over delen. Bespreek daarna wat ze hebben geleerd over de gevoelens van de personages.

3. Diversiteit en inclusie verkennen

Drama is een krachtig middel om kinderen bewust te maken van verschillende perspectieven en culturen. Het spelen van verhalen uit diverse achtergronden vergroot begrip en waardering voor anderen. Drama laat kinderen zien dat anders zijn eigenlijk superinteressant is. Laat ze een verhaal verzinnen over iemand met een heel ander leven. Misschien een meisje dat opgroeit in een nomadenstam, of een jongen die droomt van astronaut zijn. Kinderen leren dat er geen ‘één juiste manier’ is om te leven.

Tip: Gebruik verhalen uit verschillende culturen als basis voor improvisatie of presentaties. Bijvoorbeeld een verhaal over een traditioneel feest of een dagelijkse situatie in een ander land. Of vraag ze om een gesprek te voeren tussen een heel chique hert en een boze egel. Gegarandeerd hilarisch en leerzaam.

4. Kritisch denken stimuleren

Drama helpt leerlingen om na te denken over maatschappelijke kwesties. Door een probleem of conflict na te spelen, leren ze alle kanten van een situatie te zien en hier kritisch over na te denken. Door verschillende rollen te spelen, zien ze dat elke keuze gevolgen heeft.

Voorbeeld: Laat leerlingen een scène bedenken waarin ze een oplossing bedenken voor een maatschappelijk probleem, zoals milieuvervuiling of armoede.

5. Actief burgerschap oefenen

Drama moedigt leerlingen aan om actief deel te nemen aan de groep en de samenleving. Ze leren hoe ze hun stem kunnen laten horen en hoe ze verantwoordelijkheid kunnen nemen. Met drama kun je een mini-maatschappij bouwen in je klas. Laat de leerlingen burgemeester, politieagent, bakker of postbode spelen. Wat gebeurt er als de bakker stopt met brood bakken of de burgemeester alleen aan zichzelf denkt? Zo leren ze spelenderwijs wat het betekent om bij te dragen aan een gemeenschap.

Extra leuk: Introduceer onverwachte plotwendingen. Bijvoorbeeld een storm die alles vernielt. Hoe lossen ze dat samen op?

De kracht van drama in burgerschapsonderwijs

Het unieke aan drama is dat het kinderen niet alleen leert wat goed burgerschap is, maar hen ook laat ervaren hoe het voelt. Ze oefenen actief met situaties waarin respect, verantwoordelijkheid en samenwerking centraal staan. Dit maakt burgerschap niet alleen theoretisch, maar vooral praktisch en betekenisvol.

Tips om te starten met drama en burgerschap

  1. Begin klein: Gebruik korte improvisatieoefeningen om actuele thema’s te bespreken, zoals respect in de klas of een probleem in de buurt.
  2. Werk met verhalen: Gebruik verhalen of situaties uit het nieuws als inspiratie voor dramalessen.
  3. Creëer een veilige omgeving: Zorg dat leerlingen zich vrij voelen om hun mening te geven en fouten te maken.

Conclusie

Drama is een krachtig hulpmiddel om burgerschapsonderwijs betekenisvol en interactief te maken. Het helpt leerlingen om belangrijke waarden en vaardigheden te ontwikkelen, terwijl ze spelenderwijs leren hoe ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan hun omgeving.

Met drama komt burgerschap écht tot leven. In plaats van eindeloze gesprekken over ‘respect hebben voor elkaar’ leren kinderen dit door het te dóén. En het mooie is: ze vinden het ook nog eens hartstikke leuk.

Aan de slag: Integreer drama in je lessen over burgerschap en ontdek hoe het bijdraagt aan de ontwikkeling van betrokken, empathische en verantwoordelijke leerlingen.

Reacties