Beroepen

Dramales voor groep 5/6

Beroepen

Dramales voor groep 5/6
Wat ontzettend leuk dat je met het vak drama aan de slag wilt! En daar willen we jou graag bij helpen.


DramaOnline is een complete dramamethode voor het basisonderwijs, van groep 1 t/m 8. Een schat aan waardevol lesmateriaal: honderden kant-en-klare dramalessen, korte dramaoefeningen, instructievideo's en spelkaarten. DramaOnline biedt enerzijds structuur en houvast en tegelijkertijd alle vrijheid om jouw lesprogramma vorm te geven zoals jij wilt.


Hieronder vind je de dramales stap voor stap uitgewerkt. Muziek en instructievideo's zijn (net als in de methode) toegevoegd.


Wil je meer? Neem dan gerust een kijkje op onze website voor alle info over de lesmethode.
Of vraag een jaarabonnement aan.

Veel plezier met de dramalessen!


Beroepen

- dramales voor groep 5/6-

Techniek

Tableaus

Kerndoelen

Opbouw scène, kijken & luisteren en respect

Duur

50 minuten

Beroepen

De leerlingen zetten uiteenlopende beroepen om in stilstaande beelden en maken een presentatie over hun eigen droomberoep. Samenwerken zonder veel overleg wordt in deze les gestimuleerd.
Via de knop hieronder kun je de samenvatting van de les downloaden. Met volop schrijfruimte om voor jezelf notities te maken. Zo geef je deze les nog gemakkelijker!

Beroepen

Introductie Beroepen (inleiding)

In deze dramales voor groep 5/6 over beroepen staat de techniek tableaus centraal. De leerlingen zetten uiteenlopende beroepen om in stilstaande beelden en maken een presentatie over hun eigen droomberoep.

Stop de dans beroepen (warming-up klassikaal)

De leerlingen dansen door de ruimte. Wanneer de muziek stopt staan zij direct stil in een tableau passend bij een zelfgekozen beroep. Als de muziek weer start, dansen zij verder. In elke ronde zetten de leerlingen een ander beroep in een tableau.


Muziek Les CD 1, nr. 10

Beroepen op commando (warming-up klassikaal)

De leerlingen lopen door de ruimte. Je spreekt met hen commando's af gelinkt aan een beroep. Wanneer je een cijfer noemt, staan de leerlingen direct stil in een tableau, passend bij het beroep. Hierna lopen ze weer verder. Oefen eerst met twee commando's en breid dit langzaam uit. 


Voorbeelden:

1 - politieagent

2 - kok

3 - dokter

4 - timmerman

5 - stewardess


Muziek Les CD 1, nr. 8

Oeps! (warming-up groepjes)

De leerlingen staan in tweetallen tegenover elkaar in de ruimte. Je noemt klassikaal een beroep, bijvoorbeeld schilder. Leerling 1 maakt een beeld dat past bij dit beroep. Vervolgens maakt leerling 2 een ander beeld, passend bij schilder. De ander zet nu een tableau neer waarin er een probleem ontstaat bij de schilder. Hij laat bijvoorbeeld zijn pot met verf vallen. Leerling 2 maakt hier een eindbeeld bij, waarin het probleem wordt opgelost. Hierna noem je een nieuw beroep waarmee leerling 2 een beginbeeld maakt.


Tip: Noem klassikaal de verschillende beelden 1 tot en met 4, zodat de leerlingen rust nemen in het tableaus maken en tegelijkertijd klaar zijn.

Droomberoep (kern)

Iedere leerling schrijft op een papiertje zijn of haar droomberoep. Vervolgens maak je groepjes van ongeveer 5 leerlingen. De groepjes maken een stilstaand beeld bij elk droomberoep, waarin de desbetreffende leerling de hoofdrol speelt. Bij een groepje van 5 leerlingen worden dus 5 tableaus gemaakt. De leerlingen verbinden deze beelden, waardoor een doorgaande reeks ontstaat. Hierna worden de tableaureeksen gepresenteerd. Het publiek raadt welke beroepen zijn neergezet.


Muziek Les CD 1, nr. 5

De beer is los (afsluiting)

Eén van de leerlingen is een beer. De overige leerlingen, de dierenverzorgers, dansen door de ruimte. Wanneer de muziek stopt, roep je "De beer is los!". De dierenverzorgers laten zich op de grond vallen en doen alsof ze dood zijn. De beer komt nu op en probeert de dierenverzorgers uit hun concentratie te halen. Wanneer dit lukt, wordt deze verzorger ook een beer en helpt mee om de dierenverzorgers te laten reageren.


Tip: Spreek met elkaar af welke handelingen zijn toegestaan. Je kunt bijvoorbeeld bepalen dat de leerlingen elkaar niet mogen aanraken.


Muziek Les CD 1, nr. 10

DramaOnline maakt van drama een vak!

DramaOnline is ontstaan uit de behoefte om het vak drama toegankelijker te maken.


Veel leerkrachten ervaren drempels in het zelf maken en geven van een dramales. Het resultaat is dat er op basisscholen vaak weinig of geen dramaonderwijs wordt aangeboden. Een gemiste kans, want expressievakken leveren een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van je leerling.


Meer zelfvertrouwen, betere presentatievaardigheden en het stimuleren van samenwerking zijn hier voorbeelden van. Tijd dus om het vak drama een gedegen plek in je lesprogramma te geven. Met DramaOnline heb je alle vrijheid, maar vind je tegelijkertijd de structuur die een les nodig heeft.

Wat maakt DramaOnline zo compleet?

DramaOnline is ontwikkeld voor alle groepen in het basisonderwijs. Al het lesmateriaal zoals dramalessen, muziek, spelkaarten en instructievideo's is online aanwezig. Als abonnee heb je toegang tot het complete aanbod.

Kant-en-klaar lesmateriaal

Keuze uit honderden dramalessen en -oefeningen

Complete lesmethode

Inclusief instructievideo's, muziek en spelkaarten

Altijd actueel

Thema's als Kinderboekenweek, seizoenen en feestdagen

Ontwerp je eigen leerlijn

Ontwikkel gemakkelijk je eigen leerlijn met onze leerlijnmodule

Zonder zorgen aan de slag

Laagdrempelig en inspirerend voor iedere leerkracht

Advies & begeleiding

Weinig ervaring met drama? Altijd hulp - online en offline
"Wat ik zo sterk vind aan de themalessen van DramaOnline is dat de beleving van de leerlingen bij zowel het onderwerp als het spel wakker gemaakt wordt. Met fantasievolle opdrachten, veel variatie in de les, muziek, beeldmateriaal en aansprekende spelsituaties."
Door Krekelberg, docent drama PABO HAN Nijmegen

Klaar om je te laten inspireren door DramaOnline?