Net zo belangrijk als de manier waarop je een dramales inleidt, is de manier waarop je deze afsluit. De leerlingen zijn net een half uur tot uur creatief met elkaar bezig geweest. Hoe rond je dit proces af, waarbij het zowel voor leerlingen als leerkracht voldoening geeft?
Het nut van een afsluiting
Voor jou als leerkracht kan een evaluatiemoment na afloop van de les inzicht geven in de ervaringen van de leerlingen. Hoe de groep deze les beleefd heeft, geeft je informatie voor de volgende lessen.
Voor de leerlingen betekent een evaluatie een moment om uiting te geven aan hun ervaringen en gevoelens en te reflecteren op het creatieve proces. Ze kunnen nadenken en praten over wat ze gezien en gedaan hebben.
Uitdoven als een kaars
Wat je absoluut wilt vermijden is dat alle energie die is opgebouwd tijdens de les, verloren gaat aan het eind ervan. Een evaluatie is niet altijd nodig. Als het duidelijk is hoe de groep de les ervaren heeft, hoeven al deze ervaringen niet uitgebreid besproken te worden. Ook het terughalen van een negatief moment tijdens de les, is niet zinnig. Dit haalt alle plezier uit de les. Je kunt de leerlingen beter op het moment zelf aanspreken op hun gedrag.
Hoe je een evaluatie wel nuttig kunt maken, lees je hieronder.
Rond maken van de les
Wanneer je een dramales hebt gegeven rondom een verhaal, bijvoorbeeld een prentenboek, kun je dit in de afsluiting rond maken. Je brengt het verhaal tot een einde door er met de groep over te praten. Wat hebben de personages beleefd? Hoe eindigt het? Welk deel van het verhaal of welk personage vind je het spannendst/mooist/grappigst?
Ook kun je de les eindigen met een oefening die het verhaal afsluit. Bijvoorbeeld een energieke oefening die het thema van de les samenvat.
Lesdoelen bespreken
Als je een duidelijk doel met de les voor ogen had, kan het verstandig zijn deze in de afsluiting aan te halen. Zeker wanneer je denkt dat dit bij de leerlingen niet helder is.
Werkte je bijvoorbeeld binnen de hoofdcompetentie “Presenteren” aan het leerdoel “Theatrale vormgeving”, dan kun je in de afsluiting mooi bespreken hoe de leerlingen theatrale middelen gebruikt hebben in de les en welk effect dat had.
Gerichte vragen stellen
Maak je vragen in de evaluatie specifiek. ‘Hoe vonden jullie het?’ zal waarschijnlijk een eenstemmig ‘Leuk!’ opleveren. Stel vragen die de leerlingen prikkelen tot nadenken. Wat vond je moeilijk? Hoe hebben jullie met elkaar overlegd? Door wie was je het meest verrast?
In onze lesmethode voegen we altijd een afsluiting toe aan de dramalessen. Dit kan een beeldende verwerkingsopdracht, energizer, ontspanningsoefening of vraaggesprek zijn. Op die manier maak je van het einde van je les een waardevol onderdeel.