De Gouden Weken (artikel)

Door aan het begin van het schooljaar aandacht te besteden aan de groepsvorming, creëer je een veilige sfeer in de klas, verhoog je het plezier op school en verbeter je de leerprestaties. In de Gouden Weken, de eerste paar weken na de zomervakantie, leg je de basis voor de rest van het schooljaar.

Speciaal voor deze belangrijke periode hebben wij in samenwerking met Kenniscentrum Omgaan met Pesten een serie dramalessen voor de Gouden Weken ontwikkeld. 

Vijf fasen van groepsvorming

Groepsvorming is een proces dat het hele schooljaar doorgaat. De belangrijke eerste drie fasen vinden plaats in de Gouden Weken. Na deze periode van ongeveer zes weken zijn de rollen, normen en waarden in de groep grotendeels bepaald. 

Fase 1: Forming (oriënteren)

In deze oriënterende fase maakt de groep kennis met elkaar. Misschien is de groepsindeling veranderd, zijn er nieuwe leerlingen bijgekomen of staat er een onbekende leerkracht voor de groep. Maar zelfs wanneer de groep en de leerkracht gelijk gebleven zijn, vindt er oriëntatie plaats. De leerlingen hebben elkaar een aantal weken niet gezien en hebben afzonderlijk van elkaar veel beleefd. Tijd om elkaar (opnieuw) te leren kennen dus.

Fase 2: Storming (presenteren)

De verhouding tussen leerlingen wordt steeds duidelijker. Wie presenteert zich als de leider? Wie hoort bij wie? Wie heeft het voor het zeggen?

Dit kan een onrustige periode zijn, omdat leerlingen (soms letterlijk) vechten voor hun positie in de groep. Wanneer er subgroepjes zijn ontstaan, kunnen deze onderling botsen.

Fase 3: Norming (normeren)

De regels, waarden en normen van de groep worden bepaald, waarbij de groepsleiders het voor een groot deel voor het zeggen hebben. Het is nu helder wie welke rol in de samenwerking heeft.

Fase 4: Performing (presteren)

Fase 4 vindt plaats gedurende het schooljaar. In deze fase wordt duidelijk hoe de leerlingen met elkaar en met de leerkracht omgaan. Wanneer dit op een positieve manier gebeurt, is de groep een team en werken de leerlingen constructief samen.

Fase 5: Reforming (evalueren)

Het einde van het jaar (of een periode) is in zicht. Door het naderende uit elkaar gaan, ontstaat er in fase 5 een nieuwe groepsdynamiek. Er kunnen opstootjes of juist nauwe contacten ontstaan.

Speciale lessenserie Gouden Weken

Wil je gaan werken aan de interactie tussen jou en je leerlingen in deze belangrijke periode? Dan hebben wij de lessenserie De Gouden Weken voor je. 

In samenwerking met Kenniscentrum Omgaan met Pesten ( www.omgaanmetpesten.nl) hebben wij een speciale serie dramalessen voor de Gouden Weken ontwikkeld, waarin je actief aandacht besteedt aan het groepsvormingsproces. Voor zowel de onderbouw als de bovenbouw is een speciale serie lessen beschikbaar. 

>> lees meer over de lessenserie De Gouden Weken

Gratis Gouden Weken E-Boek

De speciale lessenserie is te vinden in onze dramamethode. Ben je nog geen abonnee van onze methode, maar ben je wel benieuwd of deze lessen bij jouw groep passen?

Vraag dan het gratis Gouden Weken E-boek aan! Je krijgt de eerste les van de onder- en bovenbouw gratis in je mailbox. 

>> klik hier om het gratis Gouden Weken E-Boek aan te vragen

Veel succes en plezier in de Gouden Weken!