Teacher-in-role (artikel)
Over het inzetten van de spelvorm teacher-in-role binnen je dramales
In een aantal van onze dramalessen gebruiken we de spelvorm teacher-in-role. Een laagdrempelige en fantasievolle manier om met de leerlingen tot spel te komen. In dit artikel leggen we je graag uit wat teacher-in-role inhoudt en hoe je dit zelf kunt inzetten.
Wat is teacher-in-role?
Teacher-in-role betekent dat binnen een verhaallijn de leerkracht op bepaalde moment zelf meespeelt. Hij of zij daagt de leerlingen uit hun fantasie te gebruiken en mee te denken om het verhaal tot een goed einde te brengen.
De leerkracht speelt nooit dezelfde rol als de leerlingen. Op die manier is het gemakkelijker de groep te sturen en te stimuleren in hun spel.
In onze dramales “Kerst” voor groep 1/2 spelen de leerlingen Kerstelfjes die de Kerstman helpen het warm te krijgen in de cadeautjesfabriek. De leerkracht speelt in deze verhaallijn zowel verteller als Kerstman.
Voor wie?
Teacher-in-role is een spelvorm die vooral bij de onderbouw goed werkt. Kleuters maken weinig onderscheid tussen spel en werkelijkheid en kunnen dus moeiteloos een verhaal in stappen. Door teacher-in-role te gebruiken blijver leerlingen beter gefocust op de dramales. Er is een gezamenlijk doel en het spel van de leerkracht prikkelt om zelf mee te doen.
Wat heb je nodig?
Voor een teacher-in-role-les is over het algemeen weinig nodig. Het is verstandig om jouw rollen te definiëren met bijvoorbeeld verschillende hoedjes of attributen. Dit geeft de leerlingen duidelijkheid naar wie ze op dat moment luisteren. Gebruik hierin geen complete kostuums; dit werkt vertragend. Kleuters hebben weinig nodig om mee te gaan in jouw personage.
Tips voor het geven van een teacher-in-role-les
- Belangrijk bij elke dramales, maar zeker bij teacher-in-role: Heb een duidelijk overzicht over het verloop van je les. Weet waar de belangrijke informatie zit en op welke manier je die gaat vertellen.
- Maak heldere schakels tussen de personages die je speelt. Ben je bijvoorbeeld verteller en kabouter? Dan kun je ervoor kiezen de verteller dicht bij jezelf te houden en de kabouter met een puntmuts en hoger stemmetje te spelen. Ook met je fysieke houding kun je duidelijk maken wie je speelt. Als je voor te weinig onderscheid tussen de personages kiest, vinden de leerlingen het lastig het verhaal te volgen.
- Geef de leerlingen de ruimte voor eigen inbreng. Teacher-in-role is juist geschikt om samen tot een fantasievolle verhaallijn te komen. Sta dus open voor de suggesties die de leerlingen doen en wees flexibel om je spel en verhaal hierop aan te passen.
- Wanneer je merkt dat een leerling niet het gewenste gedrag vertoont tijdens de les, kun je hem of haar vanuit je personage hierop aanspreken. Wees ook hier weer flexibel om dit in je verhaal te verwerken.
- Geef de leerlingen een vaste plek in de ruimte. Het kan goed werken om de stoelen in de kring zetten en van daaruit het verhaal te vertellen. Of laat hen na elke actie in de ruimte op de grond zitten.
- Het is goed om de les af te sluiten met een oefening waarbij de leerlingen het verhaal en hun personage langzaam los kunnen laten. Ze kunnen bijvoorbeeld nog even vrolijk ronddansen als kerstelfjes. Op die manier hebben ze een vrij spelmoment waarbij ze vieren dat het verhaal tot een goed einde gebracht is.
Bespreek de les ook zeker nog even na. Wat vond je spannend aan het verhaal? Welke rol vond je leuk? Wat vond je lastig om te spelen?
In de lesmethode kun je binnen het zoekfilter zoeken op “teacher”. Hier vind je alle dramalessen waarin de spelvorm teacher-in-role gebruikt wordt. En er komen regelmatig nieuwe lessen bij.
Veel plezier en mocht je vragen hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen
Wil je zelf ook actief aan de slag met drama in de klas? Vraag een abonnement aan op onze dramamethode.