Muziek tijdens de dramales (artikel)
In de dramales kan muziek een belangrijke ondersteuning zijn voor spelers en spelbegeleider. We laten je graag zien op welke manieren je muziek in kunt zetten binnen je lessen.
1. Muziek brengt sfeer
Op het moment dat je een griezelfilm kijkt en het geluid wegdraait, zul je merken dat er van de spannende sfeer weinig overblijft. Muziek kan heel bepalend zijn in het gevoel dat opgeroepen wordt. Maak hiervan gebruik in je les. Tijdens een dramales over sprookjes geeft in bijvoorbeeld een achtervolging van Hans en Grietje door de heks spannende muziek sfeer en houvast. Wanneer je beeldende muziek gebruikt, zullen de leerlingen dit vrijwel altijd herkennen. Muziek neemt de spelers mee in de theatrale werkelijkheid die je op dat moment wilt neerzetten.
2. Muziek als dirigent
In een dramales is het fijn als je als leerkracht niet constant in stem aanwezig hoeft te zijn. Aanwijzingen geven kun je ook overlaten aan de muziek. Door de muziek bijvoorbeeld zachter te draaien, zullen de leerlingen natuurlijkerwijs begrijpen dat de oefening eindigt. Het volume omhoog zetten, intensiveert het spel. En plotseling stopzetten, geeft bevriezing bij de leerling, zoals bij de oefening “Stop de dans”. Wanneer je vaker op deze manier met muziek werkt tijdens de dramales, zullen de leerlingen deze signalen makkelijker oppakken. Dit geeft rust voor zowel de groep als voor jou als spelbegeleider.
3. Muziek nodigt uit
Niet ieder kind geeft zich even makkelijk over aan een drama-activiteit. Muziek kan deze speldrempel verlagen. Bewegen of praten in een stille ruimte kan voor sommigen belemmerend werken. Op het moment dat er muziek klinkt, werkt dit vaak, ook voor de terughoudende leerling, uitnodigend. Zet eens zachte achtergrondmuziek aan tijdens een overlegmoment binnen groepjes, bijvoorbeeld in een maakopdracht. Je zult merken dat de leerlingen sneller en makkelijker tot een resultaat komen, doordat de stilte tijdens het overleggen is weggenomen. De leerlingen voelen zich vrijer om te praten en hebben niet het gevoel “afgeluisterd” te worden door de leerkracht of de andere groepjes.
4. Muziek prikkelt de fantasie
Muziek kan ervoor zorgen dat leerlingen op (andere) ideeën komen. Het stimuleert hen om creatief te denken en het roept beelden op. Wanneer een bepaalde leerling gewend is klein en aandachtig te bewegen, kan bombastische muziek juist stimuleren om groot te bewegen.
5. Muziek vervangt woorden
Leerlingen kunnen snel geneigd zijn tekst te gebruiken tijdens spel. Om te overleggen, toe te lichten, te verontschuldigen. Dit is echter niet altijd de bedoeling, bijvoorbeeld in het geval van een les pantomime. Door muziek aan te zetten tijdens een oefening wordt de behoefte om te praten voor een groot deel weggenomen.
Er zijn dus veel manieren om muziek in te zetten tijdens de dramales. Gebruik het echter wel met mate. Werken in stilte kan op sommige momenten juist ook krachtig zijn.
Maar welke muziek is geschikt voor een dramales?
Gebruik binnen je lessen muziek die bij voorkeur beelden oproept. Je kunt hierbij denken aan klassieke muziek. Ook CD’s met soundtracks van films lenen zich bijzonder goed voor drama.
Omdat we weten hoe lastig de zoektocht naar geschikte muziek kan zijn, hebben we in onze lesmethode bij de oefeningen en lessen passende theatrale muziek als MP3 toegevoegd. Je kunt dus direct aan de slag!
Op zoek naar nog meer muzikale ondersteuning? Wij hebben ook een aantal CD’s met theatrale muziek uitgebracht, die je heel goed tijdens je dramales in kunt zetten.