Breng het verleden tot leven met een dramales geschiedenis

Breng het verleden tot leven met een dramales geschiedenis

Nieuwe geschiedenislessen in de lesmethode

Met ons dramamateriaal sluiten wij graag aan bij andere vakgebieden. Zo hebben wij bijvoorbeeld dramalessen, die aansluiten bij rekenen, beeldende kunst of muziek. 

In 2020 voegden wij daar de vakoverstijgende discipline geschiedenis aan toe. Maar liefst 13 lessen over diverse onderwerpen uit de geschiedenis, voorzien van theaterteksten en spelkaarten. En we hebben nu weer een aantal nieuwe geschiedenislessen toegevoegd, onder andere over de prehistorie en slavernij. 

Een hele waardevolle toevoeging aan het lesmateriaal in onze methode. Door verhalen uit het verleden in spel om te zetten, komen de gebeurtenissen namelijk pas echt tot leven voor je leerlingen.

Overzicht dramalessen geschiedenis

Binnen onze lesmethode zijn er verschillende thema's in het vakgebied geschiedenis te vinden. Sommige daarvan kun je zelfs schoolbreed inzetten, zoals de lessen over Ridders of over het schilderij De Nachtwacht.

Je vindt alle geschiedenislessen door bij het zoekfilter 'Vakoverstijgend' te kiezen voor de optie 'Geschiedenis'. 

Dramalessen over ridders

  • Deze ridder zegt nee (groep 1/2): In deze dramales voor de kleuters staat het prentenboek 'Deze ridder zegt nee' van Lucy Rowland centraal. 
  • Ridders (groep 3/4): de leerlingen ontwikkelen zelf een extra couplet op het liedje "Ridder Martijn en Ridder Koen" van Chris Winsemius.
  • Ridders (groep 5/6): in deze dramales gaan de leerling aan de slag met een bekend beroep uit de Middeleeuwen: de ridders. 
  • Ridders (groep 7/8): In deze dramales maken de leerlingen een zwaardgevecht tussen ridders. Respect en vertrouwen spelen hierbij een belangrijke rol.

Dramalessen over het Oude Egypte

  • Het Oude Egypte (groep 5/6): de leerlingen spelen scènes waarin ze het land bewerken en in hun levensonderhoud voorzien. 
  • Rangen en standen in het Oude Egypte (groep 7/8): deze dramales voor de bovenbouw gaat over rangen en standen in het Oude Egypte. 
  • Egyptische goden (groep 7/8): de leerlingen maken kennis met de goden en hun kenmerken.  

Dramalessen over de Romeinen

  • De Romeinen (groep 5/6): In deze les verdiepen de leerlingen zich in het vermaak in de Romeinse tijd.
  • De Romeinen (groep 7/8): in deze les verdiepen de leerlingen zich in de verschillende belangrijke gebouwen en plekken in het dagelijks leven van de Oude Romeinen.

Dramalessen over oorlog

  • Eerste Wereldoorlog (groep 7/8): deze dramales draait om de strijd tussen de Fransen en de Duitsers in de Eerste Wereldoorlog. Het thema van de les is zien en gezien worden.
  • Tweede Wereldoorlog Les 1 & 2 (groep 7/8): In deze twee lessen maken de leerlingen kennis met thema’s als hoge en lage status in oorlogsituaties.

Dramalessen over De Nachtwacht (En toen.... Kinderboekenweek 2020)

  • De Nachtwacht (groep 1/2): de leerlingen ervaren de tegenstelling donker en licht, waar Rembrandt gebruik van heeft gemaakt in zijn schilderij. En ze verplaatsen zich in één van de personages van De Nachtwacht. 
  • De Nachtwacht (groep 3/4): de leerlingen ontdekken in de les wat het schilderij zo bijzonder maakt, verplaatsen zich in de personages en creëren een moderne Nachtwacht van hun klas.
  • De Nachtwacht (groep 5/6): in de les verdiepen de leerlingen zich in de handelingen passend bij de groep schutters op het schilderij en vertalen dit naar andere beroepsgroepen. 
  • De Nachtwacht (groep 7/8): de leerlingen zien het verschil tussen het werk van Rembrandt en dat van zijn collega schilders. Ze leren natuurlijke bewegingen in een stilstaand beeld te laten zien en dit af te wisselen met geposeerde beelden.

Overige dramalessen geschiedenis

  • Nieuws in de Middeleeuwen (groep 7/8): in deze les ontdekken de leerlingen wat er allemaal mis kan gaan in de mondelinge overdracht van nieuws.
  • Heksenvervolging (groep 7/8): in deze dramales voor de bovenbouw staat de heksenvervolging uit de Middeleeuwen centraal.
  • Slavernij les 1 & 2 (groep 7/8): in deze lessen duiken de leerlingen in de geschiedenis van Nederland en de slavernij. 
  • Uitvindingen les 1 & 2 (groep 7/8): in deze lessen fantaseren de leerlingen hoe de wereld eruit zou zien wanneer bepaalde uitvindingen niet gedaan waren. Daarnaast denken ze na over uitvindingen en de doorontwikkeling ervan. 
  • Prehistorie (groep 5/6): De leerlingen van groep 5/6 duiken in deze dramales de prehistorie in. Ze transformeren naar de verschillende stappen in de evolutie van de mens.
  • Oerdieren (groep 5/6): deze dramales gaat over oerdieren, dieren die in de prehistorie leefden. De leerlingen spelen de overgang van het dierenrijk van nu naar het dierenrijk lang geleden. 

Bovenstaande dramalessen zijn gratis te gebruiken voor onze abonnees. Nog geen abonnement op DramaOnline? Kijk hier voor meer informatie over onze lesmethode.


Veel plezier met je duik in de geschiedenis! 

Over de schrijver
Rik startte ruim 15 jaar geleden als groepsleerkracht op een Daltonschool. Inmiddels is hij ICT-coördinator op een aantal basisscholen. Uit zijn liefde voor het vak drama en voor ICT is het idee voor DramaOnline ontstaan. Binnen DramaOnline houdt hij zich bezig met het ontwikkelen van het systeem achter de lesmethode en de multimediale toepassingen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down