Drama in het klaslokaal of in een speellokaal - wat werkt beter?

Tijdens de teamtrainingen die ik op scholen verzorg, vraag ik altijd naar de belemmeringen die leerkrachten ervaren in het geven van een dramales. Een simpele, maar veel genoemde uitdaging is ruimte. Het speellokaal is vaak in gebruik door de kleuters en in de aula is het te onrustig (ook voor de omliggende klassen) om een dramales te geven. Kan een dramales ook in het klaslokaal gegeven worden?

Tuurlijk kan dat! Er zijn zowel voor- als nadelen aan het geven van een dramales in je klaslokaal. Ik zet alles voor je op een rijtje.

Drama in het klaslokaal - de voordelen

  • Het klaslokaal is voor leerlingen een vertrouwde omgeving. Dit kan er voor zorgen dat de leerlingen zich comfortabel en veilig voelen om zich creatief uit te drukken.
  • De ruimte in een klaslokaal is beperkt. Voor sommige groepen is dat fijn. Omdat ze zich bijvoorbeeld beter kunnen concentreren of minder de noodzaak voelen om continu de hele ruimte te verkennen. (Met andere woorden: door de zaal te rennen en over de vloer te dweilen. :-)) 
  • Het klaslokaal biedt faciliteiten die handig kunnen zijn tijdens je dramales. Bijvoorbeeld stoelen om de leerlingen in een kring te laten zitten. Of een digibord om een filmpje te laten zien voor de introductie van je dramales. In veel speellokalen is dat niet aanwezig.

Drama in het klaslokaal - de nadelen

  • Een klaslokaal brengt voor leerlingen herinneringen en emoties met zich mee, die de creativiteit in de weg kunnen zitten. Of die hun ideeën een bepaalde kant op sturen. Een speelzaal of gymzaal is een meer blanco ruimte, waardoor de fantasie bij sommige leerlingen makkelijker stroomt.
  • Een klaslokaal kan voor afleiding zorgen door bijvoorbeeld tekeningen die aan de muur hangen of boeken die op tafel liggen. Als je in een klaslokaal werkt, zorg dan voor zo min mogelijk afleiding.
  • Spelopdrachten waarbij veel fysieke bewegingsvrijheid nodig is, werken beter in een speellokaal of gymzaal.

Kies dus een ruimte die voor je leerlingen en jou het beste werkt. En heb je alleen een klaslokaal tot je beschikking, dan is het ook zeker mogelijk om daar een dramales te geven. Zet de tafels aan de kant. Of zorg voor voldoende bewegingsvrijheid rondom de tafels.

Het lesmateriaal in onze dramamethode is bijna altijd geschikt voor zowel kleine als grote ruimtes. In de lessen en oefeningen houden we rekening met de soms beperkte vrije ruimte in een school. Wil je toch graag een oefening doen waarbij je veel ruimte nodig hebt en heb je geen speellokaal tot je beschikking? Het schoolplein kan ook heel geschikt zijn voor een dramaoefening of korte les.